2016-11-09, 12:40
Medlem
korvbenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Nej man behöver nog inte vara så rädd. De flesta utländska politiker förstår att det är Pence de ska förhandla med. Och samma med kongressen.

*Gäsp* är du så utom dig av sorg att du måste fantisera ihop scenarier nu för att Trump fullkomligt krossade din favorit?
2016-11-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christallqhulaaa
ni som satsade stort(pengar) på trumpseger hur analyserade ni det?

Flera anledningar, jag börjar med de diffusa och avslutar med den enkla.

Att det var så pass jämnt i undersökningarna och att jänkarna generellt har sin väljaråsikt klar sedan långt tidigare. Det är ett fåtal procent som bestämmer sig i slutet att alla smutsanklagelser spelar mindre roll. Det låg till grund för den neutrala analysen.

Undersökningarna i sig är missvisande idag jämfört med för 10 år sedan då många färre har fast telefon (vilket fortfarande är den största underrättelsekällan för många av dessa undersökningar). Det var jämnt även här men en stor andel som "fastnar" i dylika undersökningar tillhör den delen av väljarkåren som skulle röstat på Hillary, rent teknologiskt/socialt, att det därmed inte var jordskredsseger i undersökningarna där samt att man vet att en mycket stor del av de registrerade väljarna inom underklassen antingen gillar trump eller är grymt missnöjda med Demokraterna gjorde det hela till en självklarhet.

Slutligen huvudpoängen. De amerikanska valen är konstigt nog nästan alltid missnöjesyttringar, tro det eller ej. Om en sittande president inte är återvalbar pga av förbrukade mandatperioder och det samtidigt råder ett missnöje mot förd partipolitik (eller dåligt uppfyllda vallöften) så har det ALLTID blivit motståndarsidan som tagit hem det, varenda gång, oavsett vem som kandiderar för motståndaren.

Det är så otroligt transparent så att jag inte begriper hur de etablerade siarna kunnat missa det. Med undantag för Norpoth och ett par till som använder samma analysmodell så verkar de etablerade mediehusen och experterna fortfarande tro på att det är rationella beslut som ligger bakom.

Det enda jag ångrar är att jag inte satte ännu mera på Trump men till och med jag tvivlade när precis alla andra undersökningar sa tvärt emot.
2016-11-09, 12:41
Medlem
Var inte valet riggat?
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Lystring!

Hur ser det ut i era Facebook-flöden? Är det mycket gråt och tandagnissel där från nyttiga idioter som nu tror att världen kommer att gå under och att dom måste emigrera till en annan planet?

I mitt flöde ser jag inte så mycket som jag hade hoppats på, men visst dyker det upp några drama-queens här och där. En av mina FB-vänner skrev nyss ett inlägg där hon fasade över "hur andra länder kan vara så sjuka och rösta fram dåliga politiker, och att USA har mycket att lära av Sverige".

Man sätter nästan kaffet i luftstrupen.

"Michelle Obama for President 2020", "How the Millennials would have voted", "Om alla svarta rösta"t är exempel på rubriker jag ser.

Många som vill flytta till Mars också. Be my guest
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nu när Trump blivit vald får han säkert Nobels fredspris nästa år!

Om så Trump skulle skapa världsfred, så skulle Norrmännen garanterat hellre ge Hillary Clinton priset för att nästan ha blivit första kvinnliga presidenten i USA.

Återstår att se vad Trump gör - Mängder med nyttig Goodwill på hand, men kan han nyttja det i praktiken?
Senast redigerad av Eloger 2016-11-09 kl. 12:44.
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Brexit var en snygg vänsterkrok men Trump som POTUS är en rak höger!

Vänta tills han faktiskt har börjat göra saker innan du ropar hej, vi vet ärligt talat inte vad han som president innebär förens tidigast 2017/2018 när han har fått både ersätta Obama men även fått röra om i grytan.
2016-11-09, 12:42
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Vad du syftade på med demografin.

Så USA ska ta in massa vita invandrare för att rösterna ska gå rätt till, trots deras statsskuld och att väldigt många har det väldigt dåligt ekonomiskt som det är? Är det rätt väg att gå, ta in fler om arbetslöshets-procenten ökar? De behöver städa upp hemma innan de börjar plocka in mer folk.

Är det viktigaste för dig valen mellan röd och blå där alla ljuger ändå? För mig är välfärden i ett land viktigare.
Arbetslösheten i USA rör främst arbetare. Givetvis så väljer man att ta in kvalificerad arbetskraft som det finns behov av.
2016-11-09, 12:42
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christallqhulaaa
ni som satsade stort(pengar) på trumpseger hur analyserade ni det?

Jag gick på magkänsla, när oddset hade sjunkt ner till 5.00 kr (Bet365) på Trump, då spelade jag igår kväll. Visste ju ändå svensk vänstermedia inte går att lita på när dom rapporterar.

Fast det var inte så stora pengar för min del satsade 500kr, så vinsten 2k ger mig en fin champagne att fira med och några gratispizzor
2016-11-09, 12:43
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Lystring!

Hur ser det ut i era Facebook-flöden? Är det mycket gråt och tandagnissel där från nyttiga idioter som nu tror att världen kommer att gå under och att dom måste emigrera till en annan planet?

I mitt flöde ser jag inte så mycket som jag hade hoppats på, men visst dyker det upp några drama-queens här och där. En av mina FB-vänner skrev nyss ett inlägg där hon fasade över "hur andra länder kan vara så sjuka och rösta fram dåliga politiker, och att USA har mycket att lära av Sverige".

Man sätter nästan kaffet i luftstrupen.

Ja hela min facebook vägg är fylld av det, oj hur kunde det gå så här, vart är världen påväg ?! kommer han döda minoriteter nu?.
Jag undviker att ge mig på dem för de är så psykiskt förstörda just nu.
Men själv är jag som en solstråla, på strålande humör.

Alla som hade örat mot järnvägen kunde höra Trump tåget komma, choo choo!.

Seger!.
2016-11-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvbenke
*Gäsp* är du så utom dig av sorg att du måste fantisera ihop scenarier nu för att Trump fullkomligt krossade din favorit?

Pence är väl inte krossad! Han är ju den som ska leda politiken framöver i USA!

Trumps självgodhet kommer att göra att han inte kommer att fatta detta omgående men han är ju inte dummare än att det så småningom sjunker in. Och det ska bli roligt faktiskt att se hans små barnsliga utbrott när han inte får som han vill. Donald är ren humor. Men någon politisk ledare blir han aldrig!
2016-11-09, 12:44
Medlem
kuk-flanderss avatar
Är rösterna färdigräknade än? Ser ju ut just nu som att Clinton kommer vinna populär rösten när man kollar på the guardian.

Angående valet så hade jag själv helt fel. Var tämligen säker på att Clinton skulle ta det, man borde lära sig nu att opinionsundersökningar inte är så mycket värda. Blir om inte annat så iaf spännande att se Trump som president och se vad han kan åstadkomma.
2016-11-09, 12:44
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Bara jag som går runt och småler åt allt som ett fån idag?

https://www.youtube.com/watch?v=swz9zruCqQU

Nä.
Men samtidigt som jag ler åt att PK-maffian bölar för fulla muggar är det inte utan att jag undrar vad som kommer hända nu. Det är nog många länders ledare som gnuggar händerna just nu och har något lurt i kikaren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in