2016-11-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlpe
Hur upplever ni tv4as sändning? Är den vinklad till fördel för någon av parterna? Objektivt eller subjektivt repotage?

Har inte möjlighet att följa valet ännu... kommer sitta fast på vårat kontor till 21:00 iaf... men det kommer ju inte bli intressant förrns någon gång i natt ändå. Brukar följa SVTs, gillar ju Sören...
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Post rösterna är det.

Valdag rösterna får inte släppas.
Fast resultatet från poströsterna är inte släppta än. De släpps inte förrän lokalerna stänger. Kan du länka till källa för dina siffror.
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popshuv1t
Kanske, kanske inte.

Men det är alltid bra att kunna neka allt och hålla kvar vid hoppet.

Det finns liksom inget som pekar på att Hillary kommer vinna det här förutom media och deras hokuspokus-polls.

Du är så en sån där som skulle tro att allt var lugnt även om huset du befinner dig i står i full brand, så länge SVT säger att du inte behöver oroa dig

Precis, jag var tex coollugn när det gällde Brexit. Så till den grad att jag knappt följde skiten på valdagen, där fick jag.
2016-11-08, 18:07
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atrocitus
Är inte särskilt insatt i politik och framförallt inte amerikansk politik. Följde inte Brexit heller, totalt ointressant för mig

Men ska man gå efter hur det ser ut för tillfället så ser det väl inte det minsta ljust ut för Trump?
Bradl.... Nej!
Brexit-effekten, käre vän, Brexit-effekten!
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Jag är inte så kunnig inom politik, men är Trump som Åkesson är i Sverige?

Är Clinton som Löfven eller Batra, eller ingen av dem?

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Skulle man plantera in demokraterna och republikanerna som partier här i Sverige så skulle båda betraktas som högerpartier. Dock finns det falanger inom tex demokraterna som ligger nära S och V i ekonomiska frågor liksom det finns falanger hos republikanerna som är socialkonservativa (Mitt Romney tex) och alltså tror på ett grundläggande välfärdssystem.

Trump själv är dock mer att likna vid den gamle Le Pen i Frankrike och Berlusconi i Italien tack vare hans utpräglade storkäftade populistiska framtoning.

Ja. Det handlar ofta om väldigt grundläggande frågor i USA, sådant som det har funnits konsensus om i Europa sedan 1930- eller 40-talet. Till exempel kräver demokraterna att staten skall betalas de fattigas sjukvård, medan republikanerna anser att det är ditt eget fel om du är fattig och ingens sjukvård skall bekostas av staten. Även i modernare frågor finns det skiljelinjer som det råder en bred konsensus om i Europa. Till exempel anser demokraterna att klimatförändringen existerar, medan enligt republikanerna existerar inte klimatförändringen, eller åtminstone beror inte det på människan. Å andra sidan tvistas det om invandringen i Europa, medan i USA anser både D och R att muslimer är inte välkomna till landet. USA tar bara några enstaka tusentals flyktingar årligen.

Angående liberal vs. konservativ, alltså andra frågor än höger vs. vänster, klimatförändringen, invandring och vapen är R oftast som SD och KD och D som övriga partier.

Clinton är alltså

- i ekonomiska frågor som Moderaterna, möjligtvis lite mer åt höger än M
- i muslimfrågan som Jimmie Åkesson
- i värdefrågor som V, MP, S, M, FP och C.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
På TV4 skryter man om hur många kändisar som stödjer Clinton, men att typ inga stödjer Trump. Är det bara jag som tycker dylikt är totalt ointressant och bara löjligt? Clinton har väl betalat dessa kändisar...

Will smith skulle väl fly till Australien om Trump vinner
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Blir förbannad när Rolf Porseryd kommer med sitt: "Dånald Twrraaamp". Lär dig uttala namnet någorlunda anständigt åtminstone!
Medlem
Popshuv1ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det är tyvärr det du har att välja på, då teblad och inälvor inte riktigt godkänts som underlag än.

Donald har inte vid något tillfälle lett över Clinton, hans mätningar har på sin höjd varit i närheten av Clintons ett par gånger. Utgången har förvisso aldrig varit riktigt 100-procentig, men ingenting har någonsin pekat på att detta skulle bli en republikansk seger:

http://ichef.bbci.co.uk/news/624/cpsprodpb/23A9/production/_89592190_trump_v_clinton_624gr.png

http://elections.huffingtonpost.com/pollster/2016-general-election-trump-vs-clinton

Så det enda du har att backa upp ditt påstående med är polls?

Du menar undersökningarna där dom medvetet väljer ut många fler demokrater än republikaner/idenpendents för att bara få fram en KNAPP ledning för Hillary?

Säger ju sig självt att om man frågar 100 personer, varav 60 demokrater, 15 republikaner och 15 independents så kommer demokraterna (Hillary) få fler "röster". Eller hur?
Ohedrliga journalister och deras expertanalyser och polls är ett stort skämt, inget annat.

Här har du en skicklig analys gjord av CNN: Trump har 1% chans att vinna republikanernas nominering

Så nu när vi har fått det ur världen: Kan du komma med något annat tecken än polls som pekar till Hillarys fördel? Kanske är hon populärast på sociala medier? Nope. Kanske drar hennes rallies mer personer än Trumps? Nope, långt ifrån.

Halva landet tycker Hillary är korrupt. Trump har polisen bakom sig, militären.

Hillary har Wall Street, Qatar, Saudi Arabien bakom sig.

Så vilka tecken tyder på att Hillary vinner? För att Saudi Arabiens prins gick ut och hatade på Trump på twitter?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Eftersom Clinton vill fortsätta att hetsa mot Ryssland så är det större risk för ett världskrig. Istället för att bygga missilbaser i Öst-Europa borde man ha en god relation med Ryssland.

Vill han banna alla som är emot honom? Har inte hört honom säga det.

Nej, inte PK och invandring. Men det var en allmän politisk norm som man skulle tycka. Precis som i Sverige i dag måste man vara för invandring - annars är man rasist. Samma normer håller på att tryckas in i USA.
Som sagt, båda är kapabla till krig.

Hur mycket han vill "banna" alla som är emot honom vet jag ej, men ja, han tar det inte på ett väldigt moget sätt när någon säger emot.

Vad har normerna att göra med Hitler?

Folk röstade på Hitler för att de ville ha förändring. Hitler sa det som folket ville höra. Hitler lovade förändring. Skylde lite (mycket) på judarna. Inte olikt Trump måste jag säga. Folk röstar på Trump för att de är missnöjda. Trump klagar på hur man måste "drain the swamp". Bland annat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fast resultatet från poströsterna är inte släppta än. De släpps inte förrän lokalerna stänger. Kan du länka till källa för dina siffror.

https://www.youtube.com/watch?v=cBwGlqrP1-E

Kommer snart där.
2016-11-08, 18:08
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
tks mate,

verkar som Hillarys seger bedöms som allt säkrare.
Har legat riktigt jämt hela dan mellan 1.2 - 1.23 lite skumt att inga nya polls påverkar mer.
2016-11-08, 18:08
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atrocitus
Om man kikar på polls, undersökningar och diverse bettingsidor så är Clinton är klar vinnare redan nu. Hur kommer det sig att folk tror att Trump kan vinna? Är somliga efterblivna eller missar jag någonting?
Ja du har missat något. Det första du missat är att många bettingbolag är väldigt dåliga när det kommer till politik. De är duktiga på statistik, men inte på folks känslor. Det finns många som känner avsky mot såväl Hillary som Trump, vilket gör att många är obenägna att svara på frågor om vad de rösta på. Dessutom är det väldigt många reps som röstar på Hillary och många dems som röstar på Trump. Vi har också alla independent att ta hänsyn till.

Vad gäller polls, är det ju så att de olika MSM-bolagen ofta tar in en övervikt av demokrater, i syfte att inbilla folk att stödet för Hillary är högre än det egentligen är.

Undersökningar visar att när det kommer 20 000 åskådare till Trumps möten, kommer det 200 till Hillarys. Det säger en hel del om hur ambitiösa väljarna är när det väl gäller. Hillary kanske kan locka väljare att svara i telefon, men jag tror många kommer stanna hemma på valdagen. Trumps supportrar är ju näst intill fanatiska i sin iver att ställa etablissemanget på ända.

Jag tror valet i slutändan kommer handla om just detta - hur ambitiösa väljarna är. Det är tydligt att Trump talar till folkdjupet. Hillary talar till HBTQ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in