2016-11-08, 10:37
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radiopsykologen
Ordet Populist i det svenska ny-språket är bara ett skällsord för tankebrottslingar utan substans.
Liksom "rasist" "nazist" eller "sexist" i det nya Sverige är ord helt utan mening som används med samma innebörd som förskolepojkar skriker "Bög!" åt varandra.
Jag ser det som ett positivt ord och ser inget fel i kalla sig högerpopulist, journalister vill försöka vrida det till något märkligt, men Nigel Farage har fått rätt i stort sett allt han har sagt i EU-parlamentet, långt före sin tid.
2016-11-08, 10:37
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror delvis man har räknat fel ja. Det blir lite följa John. När alla andra gör det så måste det ju vara rätt. Ett mycket vanligt gruppbeteende.

Det som det i stället har lett till är ju att konkurrensen från Kinesiska företag har börjat slå ut västerländska företag. Kineserna har fått västerlandets teknologi gratis.

Men som sagt, det finns en tendens att detta med utflyttning är ett fenomen som minskar och det beror även på andra faktorer som effektivare tillverkning och miljöskäl.

Kan du hänvisa till några källor som pekar på att man räknat fel?
2016-11-08, 10:38
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Såg lite av Trumps senaste tal förut och måste säga att jag har svårt att koncentrera mig på hans ord när han viftar loss med händerna på det där sättet! Otroligt irriterande.

Han riktar sig till folk som kan ha flera parallella kognitiva processer igång samtidigt
2016-11-08, 10:38
Medlem
korvbenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Herregud människa vet du inte att de andra lägger ner sin kandidatur för att underlätta för den starka kandidaten?

Det FANNS andra presidentkandidater.

Jaså kan du länka?
2016-11-08, 10:39
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toastenflink
"Eliten" som du kallar dem är väl dom som sitter och styr nu?
Högutbildade människor.
Det är inte så konstigt att dom ogillar Trump?

Lågutbildade tes gärna dra sig till saker som låter mycket.
Och måste ha någon "bully" som pekar vart dom ska mobilisera sig och härja?

"I’ve been trying to figure out what common trait binds Clinton supporters together. As far as I can tell, the most unifying characteristic is a willingness to bully in all its forms.

If you have a Trump sign in your lawn, they will steal it.

If you have a Trump bumper sticker, they will deface your car.

if you speak of Trump at work you could get fired.

On social media, almost every message I get from a Clinton supporter is a bullying type of message. They insult. They try to shame. They label. And obviously they threaten my livelihood.

We know from Project Veritas that Clinton supporters tried to incite violence at Trump rallies. The media downplays it."

http://blog.dilbert.com/post/152293480726/the-bully-party
2016-11-08, 10:39
Medlem
javeliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Nää javeliner, det är överdrivet naivt att inbilla sig att två narcissistiska psykopater ska kunna tillföra världen något. Allt kommer ta flera år bakåt om Trump vinner - både i USA och världen. Mycket oroad för hans bakåtsträvanden med miljö och energipolitik.

Vadslagningsfirmor är "lynhurtiga" och registrerar överraskande snabbt förändringar i förväntan. Förväntningar baserar sig i sin tur på och värdering av all tänkbar information. Här är en länk till intressant sammanfattning av de viktigaste bettingfirmorna.

http://www.oddschecker.com/politics/us-politics/us-presidential-election-2016/winner

Bettingsidorna har fel. Det är just därför det är så lönsamt med stor exponering på dels Brexit och nu Trump. I skrivande stund får du 5.5 gånger pengarna.

Jag hade rätt då och kommer ha rätt nu. Det är en uppvisning av the Silent Majority.
2016-11-08, 10:41
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Bettingsidorna har fel. Det är just därför det är så lönsamt med stor exponering på dels Brexit och nu Trump. I skrivande stund får du 5.5 gånger pengarna.

Jag hade rätt då och kommer ha rätt nu. Det är en uppvisning av the Silent Majority.

Sparar det här inlägget
2016-11-08, 10:42
Medlem
Popshuv1ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Förstår folk att Trump är en populist?

Vad är det som är negativt med att vara en populist då enligt dig?

Riktar frågan inte bara till Valpen_ utan till alla som tycker att populism är något negativt.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Jag ser det som ett positivt ord och ser inget fel i kalla sig högerpopulist, journalister vill försöka vrida det till något märkligt, men Nigel Farage har fått rätt i stort sett allt han har sagt i EU-parlamentet, långt före sin tid.

Ja det är inte konstigt att det finns journalistförakt i världen. Ska alltid försöka tala för samhället hur samhället ska vara - och pratar vi om svensk journalism så lever dem inte riktigt som dem lever. Har någon tänkt på att det knappt finns någon med ett gammalt bonde-namn knappt bland journalister på tv längre? Bara fina namn på te.x fyran. Alla myser med sina löner som kommer från Bonnier. Alla hurrar flyktingarna men själva bor de på förnäma orter. Vidrigt.

Framtiden? Högerpopulister styr alla länder i Europa med Jimmy, Marie i Frankrike, Trump och andra.
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radiopsykologen
https://worldwide.vote/hillary-vs-trump/#/results/total

Worldwide Poll:
United States presidential election, 2016

Number of votes: 439573

Trump 56%
Clinton 44%

Nätpöbeln är tack och lov inte samma grupp som de röstberättigade i USA.
2016-11-08, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Ja visst.

Men när spinndoktorerna utvecklar ny-språket så har de inte sanningen i åtanke.
Precis som när "demokratisk värdegrund" blir ett annat ord för att kunna bannlysa och tysta demokratiskt folkvalda politiker och sympatisörer att besöka olika hotell eller förtjäna rättvisa intervjuer.

Det finns utstuderade gruppsykologiska mekanismer som ligger bakom skapandet av det svenska/västliga nyspråket, det gäller att vara uppmärksam på detta och inte falla i fällorna.
2016-11-08, 10:47
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javeliner

Du kanske får rätt - time will tell. Det vanliga är dock att vadslagningsfirmor har rätt - det är precis det som är deras levebröd.

Personligen tycker jag det är j-gt tragiskt att amerikanare överhuvudtaget lyft fram Trump som presidentkandidat. Han är en narcissistisk katastrof och kommer bli en "lame-duck" som president. Något som republikaner och demokrater tillsammans kommer se till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in