Citat:
Ursprungligen postat av
Vallasand
Yes, håller mig dig på alla punkter. Men det där om att USA försvarar sin gräns, visst borde varje stat få ha koll på sin gräns men Trump snackar ju om att deportera folk som bott i USA tvärlänge och integrerat (utan papper dock) sig där medan Hillary vill göra det lättare för dem att få stanna legalt. Vad anser du om det?
Trump vill göra det lättare att komma in i landet legat.
Men han säger att det inte är rättvist att de som faktiskt brytit mot lagen och tagit sig in illegalt och jobbat svart etc. skall gå före de som väntat lång tid på att bli legala invånare genom att ställa sig i kön och ansöka om det.
Varför skall det löna sig att begå brott tycker jag?
Jag anser att Trump har helt rätt synpunkt. De som är illegala skall ut och om dem vill bli legala så får dem snällt ställa sig längst bak i kön som alla andra som faktiskt sköter sig får göra.
Men mycket fokus måste läggas för att det skall bli lättare och gå snabbare från att ställa sig längst bak i kön till att bli legal medborgare. Där säger både Donald och Hillary att man skall fokusera mer.
Men jag tycker somsagt att Hillary börjar i fel ände. Det skall inte prioriteras och belönas att ha brutit mot lagen. Precis som att jag tycker det är förjävligt att IS-krigare får gå före i jobb och bostadsköer i Sverige samt få gratis körkort medans ungdomar står och köar i flera år på bostad t.ex. Men tillvägagångasättet i slutändan blir detsamma för Trump och Hillary. Båda vill att det skall bli lättare att bli legala, men vägen dit tycker de annorlunda.