2016-11-01, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det drar mörka moln över Solglittrets och Filippasols, inlägg och inställning.

Enligt ert skvaller (för det är just vad det är), så var Lotta en ljugande, manipulerande, knarkande, bidragsparasit som utnyttjade och lurade sina män, samt var korkad som överhuvudtaget träffade Martin från början och därefter inte gick direkt efter första slaget (som är så enkelt gjort, enligt er).

Ni är även förnärmade, upprörda och chockade över det faktum att media inte talat sanning samt gett er "hela bilden", utan vinklat storyn. Som om ni begripit först nu, att så är fallet med i princip allt man läser.

Ni lägger enormt stor vikt på smskonversationer och hörsägen, och tror att det ger en sanningsbild av hur L&M är och vad deras avsikter var.

Martins gärning förminskas och slätas över, med att det aldrig skulle hänt om Lotta bara var lite klokare och hade handlat annorlunda.

Det finns noll och ingen människokännedom i era, och några tills, åsikter om någon av dem. Ingen djupare analys av hur Lottor eller Martintyper fungerar alls. Utan bara en stark vilja av att vilja "diskutera", dvs. skvallra med likasinnade som håller med och leka juridiskt kunniga utifrån en falsk självbild som insatta, enbart utifrån att ha läst media, FUParna samt googlat lite.

Martin är sjuk, och det hade varit intressant om någon ville diskutera hur man kan applicera gener och miljö på de skador han har, utifrån Dunedinstudien (se avsnitt 2: http://www.svtplay.se/ditt-forutbestamda-liv ) istället för att snacka skit om Lotta, som nu är död och inte kan försvara sig.

Hur andra "Lottor" blir och fungerar finns det ett tydligt exempel på här i tråden fn. i form av Vargaretas. Som är väldigt labil pga. av vad denne har upplevt och själv berätta om i tråden. Jag hoppas verkligen att denne får all hjälp h*n kan få.

Att ovanstående personer, och de med samma inställning, inte ser problemen på ett djupare plan, så kommer inga Lottor eller Martintyper kunna räddas eller ändras. Man måste göra mer än att bara skrapa lite på ytan och tror sig sitta på enkla förklaringar/lösningar.

Mycket välskrivet och klokt och jag håller med. Ett fåtal personer i den här tråden kantrar iväg alldeles i sin läsning av det här fallet. De kan bland annat inte värdera giltigheten i olika uppgifter.

Exempel: Det har talats om att Martin arbetade som snickare. Denna säkra uppgift justerades sedan och han sades ha sagt att han var hantverkare. Varifrån kommer den uppgiften? När Martin var på väg hem till lotta i taxi på småtimmarna den 4/6, berusad och påverkad, ska han ha sagt så till chauffören: "Han (MJ) uppgav att han arbetade och Subiye (chauffören) tror att han sa att han var snickare eller rörmokare." (s. 656). Snälla ni - det kan man ju inte ta som intäkt för att Martin faktiskt arbetade som hantverkare! Det är vad han eventuellt sagt till en taxichaufför klockan 5 på morgonen.

Det finna annat material som ger ett lite säkrare underlag för att bedöma Martins arbetserfarenhet, nämligen dagteckningarna från Hall och Frivården, redovisade i FUP på s. 545-585 ungefär (det är skillnad på sidnumren i dokumentet och i min PDF-variant). Den 3 oktober 2015 skapades en rad anteckningar, då var han fortfarande på Hall. Det framgår (s. 579, högst upp) att han vill arbeta efter frigivningen, och då med att följa med ett band på Europa-turné och rigga åt dem. Kriminalvårdens personal tycker inte att det är en bra idé. Det måste handla om det band som nämndes längre upp i tråden, av Newbiecracker, nämligen IXXI. Senare hade Jonsson ändrat sig och skulle inte följa med på turnén (s. 577).

Den 12 februari 2016 uppges att Jonsson "uppbär sjukersättning på grund av psykisk ohälsa, har inget intresse av att träffa AF delta i någon som helst programverksamhet" (s. 565, högst upp). Men i maj har han ändrat sig: 9 maj 2016: " J. besöker frivården. Han berättar att allt är lugnt, inget särskilt att rapportera. Han funderar på att kontakta AF Globen där han har upparbetad kontakt, då han börjar tröttna på att gå hemma." (s. 562). Ingenting i anteckningarna tyder på att han någonsin faktiskt arbetade. Samtidigt kan man inte helt lita på de uppgifter som framkommer där heller. I mars 2016 hade han sagt att han inte tar några droger eller dopingpreparat. "Han känner sug efter dopingpreparat pga kroppskomplex men avhåller sig pga ekonomiska skäl." (s. 564). Det där stämde ju antagligen inte alls.

Vidare kan man notera att Jonsson trots att han var sjukskriven och inte arbetade hade stora summor pengar att röra sig med. 18000 nämns i ett sammanhang, i ett förhör med honom själv. Han "bränner" enligt uppgift summor i den storleksordningen. Då måste man väl ändå tänka sig att det ligger något brottsligt och lurar här någonstans, eller vad tror ni andra?

Det är uppenbart att de som drivs av en lust att jämställa Lotta med Martin drivs av helt andra känslomässiga motiv än sådana som har med rimlig bedömning av ett allvarligt våldsbrott att göra. Det är helt osannolikt att läsa att hennes liv och agerande jämställs med hans. Hon hade ju faktiskt ett arbete och en andrahandslägenhet. Det är skillnad på att "festa" i Martins stil och att ha ett jobb och gå ut ibland. Det är också skillnad å att prova kokain ett par gånger i samband med att man dragits in i Martins klart asociala värld, och att vara Martin, så att säga. Hans tolerans för droger verkar ha varit enorm.

Och så hans kompisar. DFG, det där hårdrockbandet... Lottas bästa kompis driver egen frisersalong. Nej, de var inte likadana. Däremot påverkades Lotta av att umgås med honom. Och igen: det är han som har slagit ihjäl henne. Med helt sanslöst övervåld. Han ångrade sig? Klart han gjorde. Han visste att nu blir det synd om honom. Men vem som helst mosar inte hela huvudet på en försvarslös person på det viset.
Citera
2016-11-01, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om en långtradare möter en cykel och båda två har brutit mot trafikreglerna, då har ju båda två tagit en risk. Men vilken av dem råkar mest illa ut ifall olyckan är framme?

Den här liknelsen tycker jag är lite gullig och faktiskt mittiprick

Martin är långtradaren och Lotta var cyklisten
I rätten har man dessutom kommit fram till att långtradaren körde på cyklisten med flit och hade detta faktiskt varit ett trafikmål så skulle Martin-långtradaren aldrig mer få sätta sig och köra ett tungt fordon
Han skulle t o m varit av med körkortet för länge sedan och då hade kanske cyklisten Lotta varit vid liv idag

Vi kan bara varna våra döttrar och upplysa om dessa avskum - att dom är alltid trevliga i början...
Sedan bryter helvetet lös, på olika sätt, och du kommer få dras med honom tills någon av er dör
Citera
2016-11-01, 10:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Man är aldrig bara det ena eller andra. Ja, av FUPen framkommer att Lotta gjorde precis det som du beskriver. Och ja, det var dåligt att hon betedde sig så. Och ja, mycket talar för att Martin inte hade fått möjligheten att slå ihjäl henne om hon inte betett sig just så.
(Det betyder, återigen, inte att hon är skuld till hans misshandel)

Att man drar fram det här är just för att det har varit så märkligt att läsa medias texter, intervjuer med vänner o påståenden här om precis motsatsen (bl.a. dina).

Om inte bilden hade varit så vinklad o tippad åt ena hållet hade man inte behövt dra fram fakta som hindrar bilden från att kantra för mycket. Det är därför som jag tycker att det är viktigt att bilden rätas upp - att matas med lögner är aldrig kul. Dessutom späder det på en lynchstämning som är rent obehaglig - det snövita dödas av det okända kolsvarta. Det var inte så enkelt.

Det finns några postare här som uppger att de kände Lotta, deras bild stämmer absolut inte med helgonförklaring i media o här. Förutom dessa personer så verkar de flesta av oss inte ha annan information än just FUPen med sms-en. Klart man då tolkar och lägger vikten på det som finns - det är ju en opartiskt återgiven text i sms-en, varför skulle man inte läsa den? För att det "fläckar ner" och motsäger mediabilden? Vad skulle vi annars använda?

Nej Martin har inte bedömts som sjuk. Jag tycker också att han har ett sjukt beteende.
Han borde få någon form av behandling, vet tyvärr inte om det ens finns.
Han är en fara för oss alla - och för sig själv. Så länge som det är så måste vi hålla honom inspärrad. Varför det har blivit så kan vi bara spekulera om, precis som med Lottas mått o steg.

Men utredningen har bedömt Martin som ansvarig för sina handlingar.
Så varför skulle då den 8 år äldre Lotta med arbete o eget boende inte vara ansvarig för sina val o beslut. Jag begriper inte varför vi skulle behöva mörka o vinkla vad som ledde fram till Martins dödsmisshandel av Lotta.

För att några postare upplevt en liknande relation och vill vara "fria från eget ansvar och manipulerade" för att man inte bröt upp tidigare?

Suck, släpp din upprördhet och sluta var kränkt över att du blev lurad av media. Det är ditt eget ansvar att vara kritisk mot källorna du tar till dig. Du anser ju att Lotta skulle vara kritisk mot Martin, men är själv naiv och tror på medias bild. Varför förstår du inte att L&M hade samtal ang. hans förflutna som inte vi vet något om, och hon kanske valde att tro på, precis som du trodde på media, och kände sig lurad?

Jag säger, hela tiden, att det finns orsaker till att saker sker. Och att det är dem man måste försöka förstå. Inte, som du, sitta och skvallra och tolka utifrån sin egen naivitet. Jag ser ingen djupare insikt hos dig när du yttrar dig om hur det är att vara deprimerad/halvt sjukskriven, ingen insikt om hur det är att leva med en alkoholist, ingen insikt i hur Martin fungerar/agerar och påverkar sin omgivning, ingen insikt om livskriser, dåliga förhållanden, att bli slagen osv. osv. Ingenting.

Du säger dig vilja "lära" Lottor någonting, samt förstår Martin. Men du är totalt sluten och inte öppen får något annat än dina egna uppfattningar, samt medhåll och "trevliga samtal i tråden".

Jag har försökt att peka på orsaker till både Lottas och Martins beteende, ett otal gånger. Det är inte att fria någon från ansvar, det är för att hitta förklaringar. Men de vägrar du att se eller ens försöka förstå. Du verkar mest intresserad av skitsnack om en död person samt ryggdunk.
Senast redigerad av Pripps3.5 2016-11-01 kl. 10:19.
Citera
2016-11-01, 10:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Suck, släpp din upprördhet och sluta var kränkt över att du blev luras av media. Det är ditt eget ansvar att vara kritisk mot källorna du tar till dig. Du anser ju att Lotta skulle vara kritisk mot Martin, men är själv naiv och tror på medias bil. Varför förstår du inte att L&M hade samtal ang. hans förflutna som inte vi vet något om, och hon kanske valde att tro på, precis som du trodde på media, och kände sig lurad?

Jag säger, hela tiden, att det finns orsaker att saker sker. Och att det är dem man måste försöka förstå. Inte, som du, sitta och skvallra och tolka utifrån sin egen naivitet. Jag ser ingen djupare insikt hos dig när du yttrar dig om hur det är att vara deprimerad/halvt sjukskriven, ingen insikt om hur det är att leva med en alkoholist, ingen insikt i hur Martin fungerar/agerar och påverkar sin omgivning, ingen insikt om livskriser, dåliga förhållanden, att bli slagen osv. osv. Ingenting.

Du säger dig vilja "lära" Lottor någonting, samt förstår Martin. Men du är totalt sluten och inte öppen får något annat än dina egna uppfattningar, samt medhåll och "trevliga samtal i tråden".

Jag har försökt att peka på orsaker till både Lottas och Martins beteende, ett otal gånger. Det är inte att fria någon från ansvar, det är för att hitta förklaringar. Men de vägrar du att se eller ens försöka förstå. Du verkar mest intresserad av skitsnack om en död person samt ryggdunk.

Om du tittar på de fetade textraderana ovan så kanske du kan förstå varför bl a debatten med dig kantrar.

Det du skriver om vad jag tycker, känner o vet är helt OT och inget du har någon aning om alls.
Det är dessutom jobbigt både att läsa och bemöta för det är helt taget ur luften. Jag tycker det är en ful ovana hos en del, som till exempel nu, att plötsligt börja med negativa personangrepp så fort man är oeniga. Tråkigt o lågt - när argumenten tryter tar man till anfall verbalt - eller nävarna.

Så var snäll och sluta med amatörpsykoligin o den oombedda analysen av postare - använd det på M@L händelsen istället.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-01 kl. 10:30.
Citera
2016-11-01, 10:38
Avslutad
Citat:
Om du tittar på de fetade textraderana ovan så kanske du kan förstå varför bl a debatten med dig kantrar.

Det du skriver om vad jag tycker, känner o vet är helt OT och inget du har någon aning om alls.
Det är dessutom jobbigt både att läsa och bemöta för det är helt taget ur luften. Jag tycker det är en ful ovana hos en del, som till exempel nu, att plötsligt börja med negativa personangrepp så fort man är oeniga. Tråkigt o lågt - när argumenten tryter tar man till anfall verbalt - eller nävarna.

Så var snäll och sluta med amatörpsykoligin o den oombedda analysen av postare - använd det på M@L händelsen istället.

Trams. Ta av dig offerkoftan och svara istället på varifrån du får alla dina intryck av Lotta och Martin ifrån? Är det inte skvaller, så måste du kunna vidimera dina uppgifter. Att Martin var hantverkare är redan utagerat av en klok skribent här ovan.

Nu vill jag höra hur du vet att Lotta var missbrukare?
Att hon lurade Per?
Och att hon var en bidragsparasit?

Du får tåla att bli kritiserad i en diskussionstråd, det har jag själv blivit massor av gånger.
Klart jag blir upprörd när jag läser om hur folk sitter och gör ner Lotta, som inte kan försvara sig. Utan minsta lilla vilja att försöka förstå sig på hur destruktiva förhållanden fungerar.
Citera
2016-11-01, 11:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Trams. Ta av dig offerkoftan och svara istället på varifrån du får alla dina intryck av Lotta och Martin ifrån? Är det inte skvaller, så måste du kunna vidimera dina uppgifter. Att Martin var hantverkare är redan utagerat av en klok skribent här ovan.

Att hon lurade Per?
Och att hon var en bidragsparasit?

Du får tåla att bli kritiserad i en diskussionstråd, det har jag själv blivit massor av gånger.
Klart jag blir upprörd när jag läser om hur folk sitter och gör ner Lotta, som inte kan försvara sig. Utan minsta lilla vilja att försöka förstå sig på hur destruktiva förhållanden fungerar.

Nej beklagar men jag tänker inte lägga ner tid på det du ber om. Du får nog själv läsa all text i FUPen - som jag gjort. Lotta kan inte försvara sig - men det kan inte Martin heller. Flashback är ett diskusions forum som innehåller skvaller. Ska allt vi diskuterar bara få handla om dem som kan försvara sig?

Brukare av kokain = narkotikabrott, , "natkotikamissbrukare" i dagligt tal straffas som minst innehav, Man hamnar i straffregister o kan bl a inte få jobb på skola (där Lotta jobbade). Bruk av kokain sker bl a inom sjukvården vid ex näsoperationer mot blödning. Bruk i russyfte är missbruk.
lura Per = att ljuga att man är hos släkten, när man tagit in på hotell med sin kärlek.
Bidragsparasit, inte mitt ordval utan ditt = när någon istället för att jobba ägnar dagarna åt allehanda aktiviteter som gör att man förundras över varför vederbörande inte orkade gå till sitt kontorsjobb och lever på andras pengar under tiden.

Huruvida Martin var hantverkare eller inte har jag ingen aning om och har aldrig heller påstått.
Lotta omtalar till en vän i FUPen att han var målare.

Nu tänker jag inte diskutera detta mer, tycker att bilden av L&M relationen o händelsen rätats upp lite mer o inte kantrar lika mycket. Det räcker nu. Ser fram emot att få läsa nästa dom från Hovrätten. ☀️✨
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-01 kl. 11:07.
Citera
2016-11-01, 11:17
Avslutad
Citat:
Nej beklagar men jag tänker inte lägga ner tid på det du ber om. Du får nog själv läsa all text i FUPen - som jag gjort. Lotta kan inte försvara sig - men det kan inte Martin heller. Flashback är ett diskusions forum som innehåller skvaller. Ska allt vi diskuterar bara få handla om dem som kan försvara sig?

Brukare av kokain = narkotikabrott, , "natkotikamissbrukare" i dagligt tal straffas som minst innehav, Man hamnar i straffregister o kan bl a inte få jobb på skola (där Lotta jobbade). Bruk av kokain sker bl a inom sjukvården vid ex näsoperationer mot blödning. Bruk i russyfte är missbruk.
lura Per = att ljuga att man är hos släkten, när man tagit in på hotell med sin kärlek.
Bidragsparasit, inte mitt ordval utan ditt = när någon istället för att jobba ägnar dagarna åt allehanda aktiviteter som gör att man förundras över varför vederbörande inte orkade gå till sitt kontorsjobb och lever på andras pengar under tiden.

Huruvida Martin var hantverkare eller inte har jag ingen aning om och har aldrig heller påstått.
Lotta omtalar till en vän i FUPen att han var målare.

Nu tänker jag inte diskutera detta mer, tycker att bilden av L&M relationen o händelsen rätats upp lite mer o inte kantrar lika mycket. Det räcker nu. Ser fram emot att få läsa nästa dom från Hovrätten. ☀️✨

Nja, FB har en avdelning för skvaller, och det är inte här.

Det är skillnad på missbrukare och brukare. Lotta hade inte nyttjat kokain innan hon träffade Martin, och hade vad jag kommer ihåg inte det i blodet då hon dog. Så det är helt uppåt väggarna att hänga ut henne som missbrukare i tråden.

Per och hon var inte tillsammans, hon hade ingen som helst skyldighet att berätta allt för honom.

Lotta var sjukskriven på halvtid. Att hon orkade göra andra saker på sin fritid innebär inte automatiskt att hon mådde tillräckligt bra för att jobba heltid, även om det var det hon ville. Träning och aktiviteter kan man få recept, då det ses som en del av rehabiliteringen.

Martin hade kunnat säga att han var kärnfysiker, eller vad som helst. Nu verkade han tycka att det var fräckare med hantverkare, av någon anledning. Något anställningsbevis har vi dock inte fått se, mig veterligen.
Citera
2016-11-01, 12:18
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Efter att jag skrev till pungsnoppen, el vad han heter, så beklagar jag om jag citerade fel person. Ber om ursäkt,

Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Fnissturken vad det. Förlåt att jag skrev till fel peron.
Vad yrar du om? Det var mitt inlägg du svarade på och ditt inlägg var helt obegripligt.

Du är helsnurrig, knarkar du?
Citera
2016-11-01, 12:40
Medlem
Har just läst sms-konversationerna och blir illamående. Just sådana här helt sjuka grejer skrev mitt ex till mig och krävde omedelbara svar.även mutt i natten. Helt skruvade påståenden om otrohet och lögner som var helt omöjliga att motbevisa och ändå försökte jag , så sjukt. Det är ett år sedan jag lämbade honom nu men han lämnar mig inte ifred, jag trodde han skulle tröttna men det verkar inte så. Jag börjar luta åt att anmäla , .
Ps. Det visade sig att det var han som varit otrogen , åtmonstonde tre ggr ( förmodligen fler)
Citera
2016-11-01, 13:17
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Ja, det är helt otroligt vilken självcentrerad människa det är! Han har skadat så många i sitt liv så det är nog dags att han skadar sig själv så ordentligt att han blir en grönsak. Det tror jag knappast men min förhoppning är att han gör det!!
det är ju en av grunderna för en psykopat. Kolla listan, Martin har "all in"

* Ytligt charmig
• Grandios
• Lögnaktig och manipulativ
• Saknar skuldkänslor
• Saknar empati
• Tar inte ansvar för sina handlingar
• Impulsiv
• Dålig självkontroll
• Saknar långsiktiga mål
• Oansvarig
• Antisocialt beteende i ungdomen
• Antisocialt beteende i vuxen ålder

Den längre listan ser ut så här:
• Talför/ytligt charmig
• Förhöjd självuppfattning/grandios
• Behov av spänning/blir lätt uttråkad
• Patologiskt lögnaktig
• Bedräglig/manipulativ
• Saknar ånger och skuldkänslor
• Ytliga affekter
• Kall/bristande empatisk förmåga
• Parasiterande livsstil
• Bristande självkontroll
• Promiskuöst sexuellt beteende
• Tidiga beteendeproblem
• Saknar realistiska, långsiktiga mål
• Impulsiv
• Ansvarslös
• Tar inte ansvar för sina handlingar
• Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden
• Ungdomsbrottslighet
• Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning
• Kriminell mångsidighet

http://www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat
Citera
2016-11-01, 13:57
Medlem
Citat:

Att hon lurade Per?
Och att hon var en bidragsparasit
?

Det finns svart på vitt i fup:en.
Citera
2016-11-01, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Det finns svart på vitt i fup:en.

Nej, det gör det inte. Det du (några av er) har tolkat som missbruk, är bruk. Och inte ens ett långvarigt sådant. Skulle snarare klassa det som att hon testat kokain, några ggr.

Hon hade ingen skyldighet att tala om allt för Per. Att hon inte gjorde så har sina naturliga förklaringar, om man ser till omständigheterna.

Någon bidragsparasit, var hon inte heller. Hon var, helt enligt reglerna, sjukskriven på halvtid. Och ville återgå till heltid.

Begriper inte vad det tillför något, att sitta och snacka skit om Lotta och göra ner henne? Det går bra att starta en skvallertråd i rätt avdelning, om man vill göra sina egna tolkningar (om hon nu klassas som "kändis").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in