[quote=DieHunter]det finns en linje på SU där man har utbyte ett tag (vet ej hur länge) på ett teleskop i La Palma, det är dock på masterprogrammet. /QUOTE]
Det är runt 2 veckor, en vecka uppe på själva teleskopet, som heter Nordiska Optiska Teleskopet (NOT): www.not.iac.es
Jag jobbar som astronom, närmare bestämt som doktorand i astrofysik.
Min bakgrund: Teknisk fysik på Chalmers, efter tre års "allmän" teknisk fysik läste jag ett masterprogram i radio- och rymdvetenskap, som framför allt behandlar radioastronomi, men givetvis även lite allmän astrofysik.
Om man vet från början att man vill hålla på med astronomi så kan det däremot vara bättre att läsa fysikprogrammet på lämpligt universitet (Uppsala, Lund, Göteborg, Stockholm) och sedan rikta in sig mot astronomi, mängden astronomikurser på de första tre åren av teknisk fysik är ganska låg. Vill man hålla på med just radioastronomi rekommenderar jag däremot Chalmers och teknisk fysik.
Arbetsmarknaden... tja, vill du jobba som astronom får du räkna med att doktorera efter examen. Arbetsmarknaden för doktorander är kanske inte riktigt så konjunkturberoende som vanliga civilingenjörer. Det går oftast att hitta något, men du får vara beredd på att flytta (även utanför landet). Efter doktorsexamen är det vanligt att man gör en eller flera postdoc utomlands på 1-2 år vardera innan man kan få ett riktigt fast jobb som Associate Professor / Docent. Räkna med att resa ganska mycket, bland annat för att observera vid olika teleskop.
Framtiden ser ganska ljus ut, just nu byggs flera stora teleskop/observatorier runt om i världen, så det kommer att behövas astronomer som jobbar med den data som kommer ut därifrån. Några av dessa nya anläggningar: ALMA (mm-astronomi-array (nästan radio) byggs just nu i Chile, klart 2012-2013), E-ELT (42 m optiskt teleskop, ska byggas i Chile, oklart när), SKA (radio-array som förhoppningsvis ska byggas i Sydafrika eller Australien de närmaste 10 åren), JWST (infraröd-teleskop som ska upp i omloppsbana ~2014).
Det finns ju Civilingenjör i Rymdteknik i Luleå också. Så får du en teknisk utbildning och kan välja att inrikta dig mot astronomi. Du kommer vara i Kiruna halva programmet och komma närmare Esrange osv.
Men som sagt: Den är rätt så tekniskt inriktad som alla andra civilingenjörsutbildningar.
Det finns ju Civilingenjör i Rymdteknik i Luleå också. Så får du en teknisk utbildning och kan välja att inrikta dig mot astronomi. Du kommer vara i Kiruna halva programmet och komma närmare Esrange osv.
Men som sagt: Den är rätt så tekniskt inriktad som alla andra civilingenjörsutbildningar.
Rymdteknik är mer lämpligt om man vill hålla på med just rymdteknik (raketer och satelliter, typ) eller möjligen strålningsfysik. Vill man pyssla med astrofysik är det lämpligare att läsa fysikprogrammet eller teknisk fysik (det sistnämnda är en civilingenjörsutbildning, så det innehåller också en del teknik, om än inte lika mycket).
Rymdteknik är mer lämpligt om man vill hålla på med just rymdteknik (raketer och satelliter, typ) eller möjligen strålningsfysik. Vill man pyssla med astrofysik är det lämpligare att läsa fysikprogrammet eller teknisk fysik (det sistnämnda är en civilingenjörsutbildning, så det innehåller också en del teknik, om än inte lika mycket).
Finns en inriktning inom astrofysik på rymdteknik.
Från ltu.se:
RYMDENS OCH ATMOSFÄRENS FYSIK
Du lär dig fysiken bakom fenomenen i kosmos och i jordens atmosfär, om bl a solsystemet, universums skapelse och struktur, svarta hål, supernovor, ozonhålet, växthuseffekten och föroreningar samt hur fenomen i rymden och atmosfären observeras med moderna instrument från jorden och rymden.
Rymdteknik är väldigt likt tekniskt fysik. Men teknisk fysik har knappast samma utbud av rymdrelaterade kurser.
Finns en inriktning inom astrofysik på rymdteknik.
Från ltu.se:
RYMDENS OCH ATMOSFÄRENS FYSIK
Du lär dig fysiken bakom fenomenen i kosmos och i jordens atmosfär, om bl a solsystemet, universums skapelse och struktur, svarta hål, supernovor, ozonhålet, växthuseffekten och föroreningar samt hur fenomen i rymden och atmosfären observeras med moderna instrument från jorden och rymden.
Rymdteknik är väldigt likt tekniskt fysik. Men teknisk fysik har knappast samma utbud av rymdrelaterade kurser.
Det känns ändå som att det är betoning på tekniken, eller åtminstone på fysiken i och omkring jordens atmosfär. Det intrycket får jag av kurslistan: https://webapp.ltu.se/epok/public/uppex/viewUtbplan.htm?locale=sv&id=58018&lasar=1011
All astrofysik utanför vårt solsystem (och då menar jag galaxdynamik, stjärnbildning, stjärnors liv och uppbyggnad, nebulosor, stjärnhopar, supernovor, observationell astronomi, osv) verkar vara ihopbakat tillsammans med en grundkurs i kosmologi i en enda 7,5 hp-kurs, Astrofysik och kosmologi. Jag tycker att det verkar otillräckligt om man vill hålla på med astronomi/astrofysik.
Jag säger inte att det är omöjligt att bli astrofysiker om man läser rymdteknik, men vill man ha många rena astrofysikkurser så tror jag att man har ett större utbud i Stockholm, Göteborg (GU och/eller Chalmers - man kan ofta läsa kurser från båda lärosäten även om man får sin examen från bara ett av dem), Lund eller Uppsala.
Det känns ändå som att det är betoning på tekniken, eller åtminstone på fysiken i och omkring jordens atmosfär. Det intrycket får jag av kurslistan: https://webapp.ltu.se/epok/public/uppex/viewUtbplan.htm?locale=sv&id=58018&lasar=1011
All astrofysik utanför vårt solsystem (och då menar jag galaxdynamik, stjärnbildning, stjärnors liv och uppbyggnad, nebulosor, stjärnhopar, supernovor, observationell astronomi, osv) verkar vara ihopbakat tillsammans med en grundkurs i kosmologi i en enda 7,5 hp-kurs, Astrofysik och kosmologi. Jag tycker att det verkar otillräckligt om man vill hålla på med astronomi/astrofysik.
Jag säger inte att det är omöjligt att bli astrofysiker om man läser rymdteknik, men vill man ha många rena astrofysikkurser så tror jag att man har ett större utbud i Stockholm, Göteborg (GU och/eller Chalmers - man kan ofta läsa kurser från båda lärosäten även om man får sin examen från bara ett av dem), Lund eller Uppsala.
Det är mycket möjligt att du har rätt. Lät bara väldigt logiskt att rymdteknik var mer rymdinriktat än teknisk fysik
Ursäkta att jag bumpar denna gamla tråd. Jag är också väldigt intresserad av astronomi. Började plugga civ. ing. i maskinteknik förra året för att jag precis kom in och inte visste riktigt vad jag skulle göra. Jag har dock ingen lust att hoppa av min utbildning, så finns det möjligheter för mig inom astronomi, t.ex. masterutbildning inom området efter mina tre år på maskinteknik? Att jobba inom rymdbranschen är verkligen något av de få saker jag tror att jag skulle finna stort nöje i.
Edit: Jag är inte nödvändigtvis ute efter att bli en teoretisk fysiker. Tänker mig att det även borde finnas möjligheter inom rymdteknik?
Senast redigerad av Adnetan 2016-10-28 kl. 02:04.
Folk som är intresserade av astronomi har blivit de pga att dom har läst populärvetenskapliga böcker om astronomi eller sett bra tv-program om astronomi. Det är knappast så att ni kommer få kika teleskop hela dagarna. Oftast är där bokade tider på teleskopen och majoriteten av tiden går ut på att komma fram till resultat med hjälp av den data ni har inhämtat ifrån teleskopet. Bara dom bästa kommer göra upptäckter och med tanke på hur många underbarn som finns där ute som lär sig relativitetsteorin när dom är 10 år så är fysik inget ämne en "vanlig" person ska forska inom.
Där är många trådar på olika forum som varnar "vanliga" personer för att doktorera pga dåliga arbetstider, stress, dålig lön, inget privatliv och att man får flytta vartannat år i princip.
Tänk efter och läs runt och prata med personer innan ni ger er in på att doktorera.
Ursäkta att jag bumpar denna gamla tråd. Jag är också väldigt intresserad av astronomi. Började plugga civ. ing. i maskinteknik förra året för att jag precis kom in och inte visste riktigt vad jag skulle göra. Jag har dock ingen lust att hoppa av min utbildning, så finns det möjligheter för mig inom astronomi, t.ex. masterutbildning inom området efter mina tre år på maskinteknik? Att jobba inom rymdbranschen är verkligen något av de få saker jag tror att jag skulle finna stort nöje i.
Edit: Jag är inte nödvändigtvis ute efter att bli en teoretisk fysiker. Tänker mig att det även borde finnas möjligheter inom rymdteknik?
Är du intresserad av astronomi eller att läsa om intressanta fenomon och hur rymden fungerar? Spara din tid och köp en bok om rymden istället. Du behöver inte gå 10 år på universitet för att läsa sådant intressant.