[quote=DieHunter]det finns en linje på SU där man har utbyte ett tag (vet ej hur länge) på ett teleskop i La Palma, det är dock på masterprogrammet. /QUOTE]
Det är runt 2 veckor, en vecka uppe på själva teleskopet, som heter Nordiska Optiska Teleskopet (NOT): www.not.iac.es
Jag jobbar som astronom, närmare bestämt som doktorand i astrofysik.
Min bakgrund: Teknisk fysik på Chalmers, efter tre års "allmän" teknisk fysik läste jag ett masterprogram i radio- och rymdvetenskap, som framför allt behandlar radioastronomi, men givetvis även lite allmän astrofysik.
Om man vet från början att man vill hålla på med astronomi så kan det däremot vara bättre att läsa fysikprogrammet på lämpligt universitet (Uppsala, Lund, Göteborg, Stockholm) och sedan rikta in sig mot astronomi, mängden astronomikurser på de första tre åren av teknisk fysik är ganska låg. Vill man hålla på med just radioastronomi rekommenderar jag däremot Chalmers och teknisk fysik.
Arbetsmarknaden... tja, vill du jobba som astronom får du räkna med att doktorera efter examen. Arbetsmarknaden för doktorander är kanske inte riktigt så konjunkturberoende som vanliga civilingenjörer. Det går oftast att hitta något, men du får vara beredd på att flytta (även utanför landet). Efter doktorsexamen är det vanligt att man gör en eller flera postdoc utomlands på 1-2 år vardera innan man kan få ett riktigt fast jobb som Associate Professor / Docent. Räkna med att resa ganska mycket, bland annat för att observera vid olika teleskop.