2016-10-28, 08:02
Medlem
Hej,
Vi fick tillgång till ett hus byggt år 1966 i början av denna månad. Det är egen brunn och sladden nere i brunnen på utsidan som går ner till pumpen orsakade ett elfel så pumpen havererade. Denna sladden är inte längre godkänd så vi blir tvungna att byta den och köpa en ny pump också. Snacka om otur.

Men finns det på något sätt man kan få ersättning från tidigare ägare eller försäkringsbolag?

Första huset så grön på området.
Mvh
Z
Citera
2016-10-28, 08:44
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Hej,
Vi fick tillgång till ett hus byggt år 1966 i början av denna månad. Det är egen brunn och sladden nere i brunnen på utsidan som går ner till pumpen orsakade ett elfel så pumpen havererade. Denna sladden är inte längre godkänd så vi blir tvungna att byta den och köpa en ny pump också. Snacka om otur.

Men finns det på något sätt man kan få ersättning från tidigare ägare eller försäkringsbolag?

Första huset så grön på området.
Mvh
Z

Som köpare har man omfattande undersökningsplikt. Oftast är köparen ingen expert på hus och anlitar därför konsult för att inspektera huset (t.ex. Anticimex). Denna konsult ska ha försäkring, kolla om det går att nyttja dennes försäkring. Man brukar också bli erbjuden försäkring mot dolda fel vid husköp, har du köpt en sån kanske du kan använda den. Men har du inget kan det bli svårt. Du kommer förmodligen inte kunna använda din hemförsäkring heller då felet fanns förmodligen redan vid köpet. Det kostar dock inget att försöka.
Citera
2016-10-28, 10:01
Medlem
lyktstolpes avatar
Som tidigare skribent skrev ev besiktning? Känns inte som du kan nyttja dolt fel men har besiktningsman kollat det och sagt den är godkänd? Hör med de isf.
Citera
2016-10-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Som tidigare skribent skrev ev besiktning? Känns inte som du kan nyttja dolt fel men har besiktningsman kollat det och sagt den är godkänd? Hör med de isf.

Man går väl inte ner i en brunn på besiktningen. Inte gjorde besiktningsman det iaf. Och pumpen låg 50m ner i marken eller dylikt och väger 50kg. Så det känns ju föga troligt att man ska besikta den. Men jag ska kolla upp det med besiktningsmannen.

Tack båda för era inlägg. ☺
Citera
2016-10-28, 12:21
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Man går väl inte ner i en brunn på besiktningen. Inte gjorde besiktningsman det iaf. Och pumpen låg 50m ner i marken eller dylikt och väger 50kg. Så det känns ju föga troligt att man ska besikta den. Men jag ska kolla upp det med besiktningsmannen.

Tack båda för era inlägg. ☺

Men det var väl inte pumpen det var fel på utan sladden? Som jag förstår det har ni nu utan att ha bytt pumpen kunnat konstatera att det är fel typ av sladd. Sladden går med andra ord att inspektera, vet inte vad som gäller för själva pumpen i hålet. Men sånt kan ju också bero på naturligt slitage, när byttes pumpen etc.
Citera
2016-10-28, 13:11
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Men det var väl inte pumpen det var fel på utan sladden? Som jag förstår det har ni nu utan att ha bytt pumpen kunnat konstatera att det är fel typ av sladd. Sladden går med andra ord att inspektera, vet inte vad som gäller för själva pumpen i hålet. Men sånt kan ju också bero på naturligt slitage, när byttes pumpen etc.
Instämmer här. När sattes pumpen/sladden in? En 50 år gammal sladd / kabel skulle jag inte bli förvånad över om det blir fel på. Nu är det olyckligt att det gjordes att hela pumpen behövdes bytas, men 50 år gamla el-saker är inte dolda fel. Det är fullt rimligt att fråga om åldern på prylarna, och när man får reda på åldern räkna med att här blir det fel.

Så där finns skäl för att undersöka kabeln. Det är först om den undersökningen sa att kabeln såg helt fin ut som man har riktigt med fog att klaga på besiktningsmannen (eller sig själv om man inte hae någon).
Citera
2016-10-28, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Instämmer här. När sattes pumpen/sladden in? En 50 år gammal sladd / kabel skulle jag inte bli förvånad över om det blir fel på. Nu är det olyckligt att det gjordes att hela pumpen behövdes bytas, men 50 år gamla el-saker är inte dolda fel. Det är fullt rimligt att fråga om åldern på prylarna, och när man får reda på åldern räkna med att här blir det fel.

Så där finns skäl för att undersöka kabeln. Det är först om den undersökningen sa att kabeln såg helt fin ut som man har riktigt med fog att klaga på besiktningsmannen (eller sig själv om man inte hae någon).

Tack för svar. Intressant och kul att lära dig hur det fungerar! Ska nog se över andra saker i huset. Vill åtgärda det som går.
Citera
2016-10-28, 14:15
Medlem
Ratis avatar
Säljare kan även friskriva sig från dolda fel. Görs väl oftast när det gäller äldre hus. Kolla vad som står i kontraktet.
Citera
2016-10-28, 14:37
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Säljare kan även friskriva sig från dolda fel. Görs väl oftast när det gäller äldre hus. Kolla vad som står i kontraktet.
Att det skulle ske i större utsträckning när det gäller äldre hus har jag svårt att tro.
Däremot sker det ofta då dödsbon säljer då ingen vill/kan ha koll på husets skick.

Vill poängtera vad viktigt det är att KÖPAREN besiktigar huset då det är denne som har långtgående undersökningsplikt. Har för mig att den besiktning säljare/mäklare gjort inte räknas som att köparen har fullgjort sin undersökningsplikt. Glöm inte att även kontrollera el (som vi fått exempel på i detta fall) och även eventuella skorstenar. Dessa punkter ingår inte alltid vid en vanlig besikning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in