2016-10-26, 14:21
Medlem
schizophrenias avatar
Ej heller Tyros, Milos eller Tyre.

1. På ett annat språk än svenska delar denna stad namn med en som har en grand slam-final som främsta merit.

2. Lagsport har av tradition varit populärt i vår stad, främst fotboll, men landet har aldrig deltagit i VM i fotboll. I en annan stor lagsport har landet en sjätteplats i EM som främsta merit.

3. Viss del av staden finns med på UNESCO:s världsarvslista.

4. Staden omnämns i ett par tragedier av Shakespeare.

5. Staden ligger i en provins med samma namn som staden själv.

6. Det är en gammal stad det är frågan om.

7. Har drabbats av jordbävningar.

8. Landet ligger, trots EM-äventyret i en stor bollsport, inte i Europa.

9. Idrottaren i ledtråd 1 är fortfarande aktiv, och är mellan 20 och 30 år gammal.

10. För några decennier sedan torrlades vattendraget här p.g.a. grannens bevattningsprojekt.
Citera
2016-10-26, 14:33
Medlem
Samizdats avatar
Eh... Jerevan?
Citera
2016-10-26, 14:34
Avslutad
Jerusalem?
Citera
2016-10-26, 16:12
Medlem
schizophrenias avatar
Inte Jerevan eller Jerusalem.

1. På ett annat språk än svenska delar denna stad namn med en som har en grand slam-final som främsta merit.

2. Lagsport har av tradition varit populärt i vår stad, främst fotboll, men landet har aldrig deltagit i VM i fotboll. I en annan stor lagsport har landet en sjätteplats i EM som främsta merit.

3. Viss del av staden finns med på UNESCO:s världsarvslista.

4. Staden omnämns i ett par tragedier av Shakespeare.

5. Staden ligger i en provins med samma namn som staden själv.

6. Det är en gammal stad det är frågan om.

7. Har drabbats av jordbävningar.

8. Landet ligger, trots EM-äventyret i en stor bollsport, inte i Europa.

9. Idrottaren i ledtråd 1 är fortfarande aktiv, och är mellan 20 och 30 år gammal.

10. För några decennier sedan torrlades vattendraget här p.g.a. grannens bevattningsprojekt.

11. Idrottaren i ledtråd 1 är topp-tio-rankad.
Citera
2016-10-26, 17:31
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Gissar på Ahmedabad i Indien.
Citera
2016-10-26, 19:15
Medlem
stepe543s avatar
Skickar iväg en gissning på dagsaktuella
Aleppo, Syrien.
Citera
2016-10-26, 21:32
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Skickar iväg en gissning på dagsaktuella
Aleppo, Syrien.
Javisst är det Aleppo!

I basket-EM 1949 i Egypten slutade Syrien på sjätte plats efter en enda seger i hela turneringen, och den segern togs mot Libanon. Mästare blev Egypten.

Gamla Aleppo är ett s.k. världsarv. Aleppo omnämns i Othello och Macbeth. Grannen med bevattningsprojekt är Turkiet. Aleppo heter Halep på turkiska, och Simona Halep är en högt rankad tennisspelare.

Över till dig stepe!
Citera
2016-10-26, 21:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Finns det 12-stegsprogram mot quiztrådarna..?

Satt och avverkade via Google translate och "identifiera språk" Raonic, Nishikora, Berdych (har dessutom inte sådan björnkoll så måste checka vissa, typ Monfils - jag menar, borde väl en stad kunna heta? "Min son"?) och ska precis gå över till damerna, svårare..ok, syrrorna Williams försvinner direkt och i exakt den stund jag ska checka Halep, går jag tillbaka till tråden för en titt...

....och ser att stepe543 tagit den, snyggt! Denna femsetare på tuuuuungt grus...

Som sagt, var finns QA-mötena? "Hej, jag heter Gogge och är en quiztrådsmissbrukare..."

Stort OT-sorry! Och cred för den svåraste frågan i mannaminne.
Citera
2016-10-26, 21:54
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Finns det 12-stegsprogram mot quiztrådarna..?
Enbart för folk som har rätt mer än en gång i halvåret så tyvärr Gogge, du är inte välkommen.

Riktigt bra (och oerhört svår) fråga, schizophrenia.
Citera
2016-10-26, 22:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Enbart för folk som har rätt mer än en gång i halvåret så tyvärr Gogge, du är inte välkommen.

Riktigt bra (och oerhört svår) fråga, schizophrenia.

Hela 12-stegsidén är ju att det inte är kvantiteten ELLER kvaliteten på missbruket som spelar roll - men... beg to agree... har blivit väl mkt folköl från min sida lately i tråden...

stepe543 please! Don´t try to overshoot schizophrenia, albeit good! Sjusetsmatcher spelas inte!
Citera
2016-10-26, 22:13
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Hela 12-stegsidén är ju att det inte är kvantiteten ELLER kvaliteten på missbruket som spelar roll - men... beg to agree... har blivit väl mkt folköl från min sida lately i tråden...

stepe543 please! Don´t try to overshoot schizophrenia, albeit good! Sjusetsmatcher spelas inte!

Lovar att inte ens försöka!

Efter tidigare erfarenheter så började jag med den kvinnliga tennislistan!
För övrigt antar jag att 12-stegsprogrammet för Quiz-missbrukare kan bli välfyllt....
Citera
2016-10-26, 22:18
Medlem
stepe543s avatar
Vi börjar en helt ny match!

1. Vi ska till stad vars grannar låter som en tidning och en förort till världsmetropol.

2. Staden har den största militära anläggningen av sitt slag

3. En av chefens killar är född här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in