2016-10-25, 12:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det här får man tolka som att obduktionen va ett hafsverk,
samt att man missade att ta åtminstone en del prover.

Jag tror inte att den var ett hafsverk.

Jag tror att problemet var att den inte gjordes från utgångspunkten att det rörde
sig om ett misstänkt mord.
Man brukar skilja mellan klinisk obduktion, rättsmedicinsk obduktion och utvidgad
rättsmedicinsk obduktion.
Därutöver kan tillkommande undersökningar göras, som att man söker efter spår
efter gifter eller läkemedel i tagna prover.

Jag tror att det var en klinisk obduktion som gjordes tidigare.

Citera
2016-10-25, 12:48
Medlem
Möjligen är syftet att tekniskt vidimera något som kommit fram i ett förhör med antingen en gärningsman eller ett vittne som fått händelseförloppet berättat för sig. Vore märkligt om åklagarna går så långt som till gravöppning om det bara är det sista halmstrået. Nu säger de ju att de har en skälig misstanke dessutom.
Citera
2016-10-25, 12:58
Medlem
Arboga-åklagaren får öppna graven – 41-åringens exmake kan ha mördats
Graven öppnas. Och den döde 42-åringens kropp ska obduceras på nytt. Det beslutet fattade tingsrätten i Västmanland på tisdagen.
Det var åklagaren som hade begärt att graven där maken till den 41-åriga mordmisstänkta kvinnan finns begravd ska öppnas. Åklagaren ville också att kroppen ska tas om hand och genomgå en rättsmedicinsk undersökning.

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4472128-arboga-aklagaren-far-oppna-graven-41-aringens-exmake-kan-ha-mordats
Citera
2016-10-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Möjligen är syftet att tekniskt vidimera något som kommit fram i ett förhör med antingen en gärningsman eller ett vittne som fått händelseförloppet berättat för sig. Vore märkligt om åklagarna går så långt som till gravöppning om det bara är det sista halmstrået. Nu säger de ju att de har en skälig misstanke dessutom.
Jag är rädd för att verka larvigt okunnig, men vågar ändå fråga:
Om det på ytan såg ut som en vanlig sommarfylledrunkning, så tog man för sakens skull bara de prover som ansågs behövas för att bekräfta fyllan och kanske enligt tvingande protokoll ("blod, urin och ögonvätska").
Men gjorde man en mer genomgående besiktning av kroppen? Tittade man till exempel på skallen, genom hårbotten efter tecken på våld? Sådant borde man kunna se vid en gravöppning, även om det är kört när det gäller nästan allt vad kemisk analys beträffar?
Citera
2016-10-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Graven öppnas. Och den döde 42-åringens kropp ska obduceras på nytt. Det beslutet fattade tingsrätten i Västmanland på tisdagen.
Det var åklagaren som hade begärt att graven där maken till den 41-åriga mordmisstänkta kvinnan finns begravd ska öppnas. Åklagaren ville också att kroppen ska tas om hand och genomgå en rättsmedicinsk undersökning.

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4472128-arboga-aklagaren-far-oppna-graven-41-aringens-exmake-kan-ha-mordats

Med tanke på allt sjukt i det här fallet skulle jag inte bli förvånad om morgondagens rubriker är:
"42-åriga makens kropp försvunnen - Åklagaren förbryllad"
Citera
2016-10-25, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tror inte att den var ett hafsverk.

Jag tror att problemet var att den inte gjordes från utgångspunkten att det rörde
sig om ett misstänkt mord.
Man brukar skilja mellan klinisk obduktion, rättsmedicinsk obduktion och utvidgad
rättsmedicinsk obduktion.
Därutöver kan tillkommande undersökningar göras, som att man söker efter spår
efter gifter eller läkemedel i tagna prover.

Jag tror att det var en klinisk obduktion som gjordes tidigare.

Det stämmer nog det du säger, men då blev
det ju ett hafsverk i slutänden

Den stora frågan blir ju vad dom kan tänkas
hitta efter så pass lång tid.

Om ingen börjar glappa så tror jag knappast att det
går att sätta någon för eventuellt mord.
Skriver eventuellt för vi vet ju inte helt säkert.
Citera
2016-10-25, 13:09
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang

Satan i gatan vad den misstänkta kvinnan kommer att dratta på arslet innan allt är urbenat och kartlagt. Jösses, hon kommer med största sannolikhet att bli dömd till livstid.

Stackars anhöriga och överlevande i hennes direkta sfär.
Citera
2016-10-25, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag är rädd för att verka larvigt okunnig, men vågar ändå fråga:
Om det på ytan såg ut som en vanlig sommarfylledrunkning, så tog man för sakens skull bara de prover som ansågs behövas för att bekräfta fyllan och kanske enligt tvingande protokoll ("blod, urin och ögonvätska").
Men gjorde man en mer genomgående besiktning av kroppen? Tittade man till exempel på skallen, genom hårbotten efter tecken på våld? Sådant borde man kunna se vid en gravöppning, även om det är kört när det gäller nästan allt vad kemisk analys beträffar?

En yttre besiktning gjordes säkert. Bekräftas av att de sagt att kroppen inte uppvisade några skador som tydde på våld (eller något i den riktningen åtminstone). Men något kan ha kommit fram som indikerar att mer borde ha kunnat ha detekterats i form av tecken på våld, stickmärken eller droger.
Citera
2016-10-25, 13:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Med tanke på allt sjukt i det här fallet skulle jag inte bli förvånad om morgondagens rubriker är:
"42-åriga makens kropp försvunnen - Åklagaren förbryllad"

Tanken har slagit mig också...
Hon var ju så utomordentligt angelägen om att exmaken skulle kremeras.

Jag tror dock att risken för detta minskade i och med att JM låstes in, men
man vet ju inte. Det kan ju ha gjorts tidigare eller av "hantlangare".
Var det kanske därför nya bilen gjordes rent så noggrant?

Citera
2016-10-25, 13:18
Medlem
Någon som har koll på vart A*i P**sila är begraven?
* = k och * = a
Citera
2016-10-25, 13:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det här får man tolka som att obduktionen va ett hafsverk,
samt att man missade att ta åtminstone en del prover.

Nja, det tror jag nog inte, de tolkade ju dödsfallet initialt som en olycka vilket kanske gör att de inte tar fullt så många prover, alkoholhalten kollades ju och berusning brukar ju vara primär orsak vid drunkningsolyckor.
Citera
2016-10-25, 13:33
Medlem
Jag anar att någon kommer att delges misstanke om brott i samband med drunkningsfallet snart, om det inte redan skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in