2016-10-24, 19:49
Medlem
Han kanske bad henne om hjälp med något. Han kanske frågade efter plats och tog fram en karta. Eller han kanske bad att få låna hennes telefon. Han kanske gick iväg med telefonen utan att komma tillbaka.
2016-10-24, 20:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Vad är detta för nonsenskommentar?
Angående det fetade, så är det svaren som uteblivit.
Vad är detta för nonsenskommentar?

Gärningsförlopp utgår från befintlig bevisning, vittnesiakttagelser och indicier. Förlopp från ÅK är sannolikt. Mer detaljerat går inte att erhålla såtillvida att inte NB öppnar käften och beskriver detaljer.

Du, eller för all del nån av er, har inte kommit med nåt som varken motsvarar eller överträffar ÅKs beskrivning. Du är en gnällspik.

Ingenting står och faller med gärningsbeskrivning.

DNA är det centrala, vittnen, brist på alibi. Sammantaget har NB en stor förklaringsbörda som han inte klarar av.

Syvende och sist så skiter NB fullständigt i ert stöd - han vill till Litauiskt fängelse.
Jättebra.
2016-10-24, 20:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och hur fan ska nån här kunna veta nåt bestämt om detta? Hur? Hur? Hur? Hur? Hur?
Bara Lisas mördare, Nerijus, har svaren på dina frågor. Fråga honom om du så gärna vill
veta exakt hur det gick till. Och du får skynda dig att fråga honom för snart är han iväg
härifrån. Det bär över Östersjön och hem till kära Litauen när som helst.

Sen spelar det ju aldrig någon roll egentligen vad folk svarar på dina frågor oavsett vad det än
må handla om. För det blir bara ofelbart samma dryga kommentarer tillbaka varje gång.
Ingenting duger för dig för du vet ju alltid bättre än alla andra eller hur?
Du går konsekvent in med inställningen att aldrig tycka någon annans förklaring
är bra och rimlig. Så ser det helt enkelt ut kring dig genomgående. Den attityden.

Om jag nu när det gäller frågan om hur det gick till när Lisa lockades över vägen och
bort till NB och ladan spekulerar enligt följande: han går över till Lisa, frågar om hjälp
med något och undrar om hon har tid att bistå honom med den hjälpen som bara ska ta
en helt kort stund och hon svarar: "Det är klart", han går före och hon efter och jag
skiter fullständigt i att det mer än dina "10 sekunder" för det bör det göra men ingen
bilist, ingen cyklist, ingen traktorförare, ingen mänska begagnande sig av apostlahästarna, råkar
dyka upp denna ödesdigra stund, och så är de framme vid ladan och dess öppning
och fortfarande är bara himlen vittne till det pågående och strax har den blivande
gärningsmannen fått som han velat, fått sitt byte dit han vill och efter ett förtvivlat
men helt kort flyktförsök har han helt fått kontroll över sitt chanslösa offer
- så vet jag ju
att du bara fnyser åt alltsammans men vet du: det får du göra så mycket du vill, det bjuder
vi på (det blev ju en nästan lika lång mening av detta som fransmannen Claude Simon
brukade hålla sig med i sina experimentella romaner... ).

Jag lika lite som någon annan här kan alltså veta nånting exakt om hur Nerijus bar sig åt
för att få över Lisa till ladan. En fingervisning kan Lisas sista kända ord "Det är klart" ge
om man nu inte till äventyrs skriver in dem i ett annat sammanhang än det som har med
balten och hans ambition att erövra ett offer att göra.
En annan ledtråd tillhandahåller lördagens korta möte med joggerskan.

Hur det än gick till - Nerijus fick Lisa med sig in i ladan och gjorde det han gjorde med henne
innan det bar iväg till dumpningsplatsen på Martorp.

Ingen har sett någonting av hur Lisa tog sig över vägen. I vart fall har ingen hört av sig
och berättat om nåt sånt.
Hade någon råkat köra eller cyklat förbi den kritiska tidpunkten, ja, förmodligen hade väl
då Nero avbrutit sig och låtit Lisa löpa. Så länge hon fortfarande var utanför ladan var
väl ingen brottslig avsikt tydlig (om det nu inte gick till på det viset att han förde med sig
Lisa under knivhot).

Nerijus tog vissa risker ja, men det gör väl de flesta mördare eller hur?
Och du må förhålla dig kallsinnig inför dylikt; men förövare av den sort som han tillhör
uppskattar onekligen ett visst risktagande. Det är upphetsande, det ingår i "spelet", det
förhöjer "upplevelsen".

Och nån gärningsbeskrivning faller sannerligen inte bara därför att man inte till punkt och
pricka kan klarlägga varje moment som utspelat sig.

Som slutord här:
Alla dina och andras bemödanden för Lisas överbevisade mördares skull framstår bara
alltmer som groteska.
Varför frågar du inte NB själv? Du skulle få samma svar som jag.

Det fetstilta skulle aldrig fungera på den blyga flickan som "aldrig skulle gå fram till en okänd människa om inte den var i nöd".

Överbevisad mördare utan bevis.
2016-10-24, 20:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Det fetstilta skulle aldrig fungera på den blyga flickan som "aldrig skulle gå fram till en okänd människa om inte den var i nöd".
Då kan NB ha låtsas vara i nöd: Hjälp mig, min katt har ramlat ner i brunnen. Hjälp mig, jag har ont i bröstet.
Han är nog en fena på att spela teater förutom karttricket så du behöver inte bekymra dig.

För övrigt skrev jag följande inatt om du kan ta dig utanför din bokstavstrogna arena om vad pappan minsann sagt. Läs sista meningen två gånger.
Citat:
Det finns vissa nya aspekter just denna dag - Lisa agerade mer självständigt. Lisa hade servat okända människor hela dagen även om hon är blyg såsom familjen känner henne inför främlingar:
På ren automatik (snäll som person och serviceinriktad) kan hon ha reagerat spontant och fortsatt i samma anda om NB sökt kontakt. Hon gör sin första dag själv, hon markerar stolt inför föräldrarna att hon jobbar och kan stå på egna ben. Hon är glad och vill åka moped hem även om det är blåsigt. Just denna olyckliga dag dyker det värsta monstret upp och kan ha bett om hjälp med nåt liknande som till Adriana, det ligger nära till hands.
Vad som skedde i detalj vet vi inte och det har ingen betydelse för domen.
2016-10-24, 20:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då kan NB ha låtsas vara i nöd: Hjälp mig, min katt har ramlat ner i brunnen. Hjälp mig, jag har ont i bröstet.
Han är nog en fena på att spela teater förutom karttricket så du behöver inte bekymra dig.

För övrigt skrev jag följande inatt om du kan ta dig utanför din bokstavstrogna arena om vad pappan minsann sagt. Läs sista meningen två gånger.
Det är helt otroligt att du fortfarande tror på Adriana, trots min sågning. Men man tror det man vill tro.

Du får ta det där mer detaljerat för att jag ska förstå. Var befann han sig när tjejerna låste kaféet? Var var han när han bad Lisa om hjälp? Hur gjorde han sig förstådd? Hur undvek han att bli sedd när de gick över vägen?

Om det har någon betydelse för domen bryr jag mig inte om. NB sitter där han sitter och det är hans eget fel. Men det har betydelse för skulden.
2016-10-24, 20:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Biten med hur han fick med sig Lisa till ladan intresserar mig inte så pass mycket så att
jag skulle slösa bort tid med att kontakta det där flickmördande avskummet för att be
om nån redogörelse för den saken.
Eftersom alla utom du och några likasinnade ändå begriper att han under alla förhållanden
lyckades lura in Lisa i ladan och strax hade mördat henne på sitt speciella vis.

Du vet ingenting om hur Lisa kan ha reagerat på en ödmjukt ställd förfrågan om hjälp.
En hjälpbehövande som Lisa igenkände som en av godsägarens anställda arbetare.
Hon hade ingen anledning att utgå från att denne person ville göra henne illa på något sätt.
När hon väl insåg att så faktiskt var fallet var det redan försent för henne tyvärr.
Hon försökte uppenbarligen frigöra sig från sin angripare väl innanför ladans öppning,
men hanns snabbt ifatt och sen var hon snart helt i dennes våld.

"Överbevisad mördare utan bevis" - jo, i din värld kanske.
Du vill alltså hävda att domstolarna dömde Nerijus Bilevicius för mord utan att ha
någon bevisning för det. Det är vad du vill ha sagt eller?

Borde du inte kontakta JO om detta kanske? Eller nån tidning? Så det uppmärksammas.
För så kan vi ju inte ha det. Att folk döms till långa livstidsstraff utan någon bevisning
eller några indicier?
Den där gullgossen T. Olsson, maila honom, vet jag så kanske han tar tag i fallet och
får resning så här långt om länge.
Dömd för mord utan bevis? Låter upprörande ju.
Senast redigerad av Grandioso 2016-10-24 kl. 20:46.
2016-10-24, 20:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Biten med hur han fick med sig Lisa till ladan intresserar mig inte så pass mycket så att
jag skulle slösa bort tid med att kontakta det där flickmördande avskummet för att be
om nån redogörelse för den saken.
Eftersom alla utom du och några likasinnade ändå begriper att han under alla förhållanden
lyckades lura in Lisa i ladan och strax hade mördat henne på sitt speciella vis.

Du vet ingenting om hur Lisa kan ha reagerat på en ödmjukt ställd förfrågan om hjälp.
En hjälpbehövande som Lisa igenkände som en av godsägarens anställda arbetare.
Hon hade ingen anledning att utgå från att denne person ville göra henne illa på något sätt.
När hon väl insåg att så faktiskt var fallet var det redan försent för henne tyvärr.
Hon försökte uppenbarligen frigöra sig från sin angripare väl innanför ladans öppning,
men hanns snabbt ifatt och sen var hon snart helt i dennes våld.

"Överbevisad mördare utan bevis" - jo, i din värld kanske.
Du vill alltså hävda att domstolarna dömde Nerijus Bilevicius för mord utan att ha
någon bevisning för det. Det är vad du vill ha sagt eller?

Borde du inte kontakta JO om detta kanske? Eller nån tidning? Så det uppmärksammas.
För så kan vi ju inte ha det. Att folk döms till långa livstidsstraff utan någon bevisning
eller några indicier?
Den där gullgossen T. Olsson, maila honom, vet jag så kanske han tar tag i fallet och
får resning så här långt om länge.
Dömd för mord utan bevis? Låter upprörande ju.
Jag struntar i ditt raljerande, och frågar även dig det jag frågade #develi nyss:
Var befann han sig när tjejerna låste kaféet? Var var han när han bad Lisa om hjälp? Hur gjorde han sig förstådd?

Resning? Tror du verkligen att det är någon mening med att jobba för resning utan NB:s förklaring och medverkan?
2016-10-24, 21:02
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag struntar i ditt raljerande, och frågar även dig det jag frågade #develi nyss:
Var befann han sig när tjejerna låste kaféet? Var var han när han bad Lisa om hjälp? Hur gjorde han sig förstådd?

Resning? Tror du verkligen att det är någon mening med att jobba för resning utan NB:s förklaring och medverkan?

Han kan ha befunnit sig i runkrummet, mest troligt. Hur han gjorde sig förstådd är väl det minsta problemet. Efter fem år i Sverige kan han de enklaste fraser på svenska även om han säkert gjorde sitt bästa för att förneka det i förhör och rättegångar.

Skulle du vara intresserad att jobba för resning om NB förklarade sig och medverkade?
2016-10-24, 21:02
Medlem
KiaWs avatar
Citat:

Det är ingen som vet hur Lisa kom från mopeden till ladan, men det är ett faktum att hon ändå hamnade i ladan.

Vad är det du vill med frågan?
2016-10-24, 21:13
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Helt klart. Enligt vissa så är Lisa både döv och en stenstod och kan absolut inte ha varken sett eller hört honom.
Det är storm som på Sibiriens tundra och hon är fastfrusen med blicken in i containern då hon står vid mopeden. Hon kan absolut inte ha sett honom vinka och tagit ur hörlurarna för att kolla vad han vill.

Nej det verkar omöjligt!?

Det är ju ändå inte rättsligt avgörande just detta skeende.
Detaljerna vet bara NB men allt sammantaget ger en bild av hur det troligt gick till.
2016-10-24, 21:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Han kan ha befunnit sig i runkrummet, mest troligt. Hur han gjorde sig förstådd är väl det minsta problemet. Efter fem år i Sverige kan han de enklaste fraser på svenska även om han säkert gjorde sitt bästa för att förneka det i förhör och rättegångar.

Skulle du vara intresserad att jobba för resning om NB förklarade sig och medverkade?
Var var han när han bad Lisa, frågade jag. Knappast i runkrummet. Var hade han bilen? Troligen på västra sidan av ladan. Men varför då flytta bilen till östra sidan efter mordet? (Sid 199) och annonsera sin närvaro för alla förbipasserande? Är det inte troligare att han kom långt efter 18:30, ställde bilen på östra sidan, gick in och hittade Lisa?
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det är ingen som vet hur Lisa kom från mopeden till ladan, men det är ett faktum att hon ändå hamnade i ladan.

Vad är det du vill med frågan?
Jag vill få fram att NB inte kunde lura eller tvinga Lisa över vägen. Det finns bara två förklaringar, Lisa gick med någon som hon hade förtroende för, eller ensam. Det senare verkar märkligt. Så hennes sällskap bör vara intressant i mordutredningen. NB kom senare.

Jag försöker se om någon har en bättre förklaring till hur Lisa kom över vägen.
2016-10-24, 21:21
Medlem
katws avatar
Citat:
Var var han när han bad Lisa, frågade jag. Knappast i runkrummet. Var hade han bilen? Troligen på västra sidan av ladan. Men varför då flytta bilen till östra sidan efter mordet? (Sid 199) och annonsera sin närvaro för alla förbipasserande? Är det inte troligare att han kom långt efter 18:30, ställde bilen på östra sidan, gick in och hittade Lisa?

Du frågade vart han befann sig när tjejerna låste caféet. Jag svarade. Han frågade henne när han var halvvägs över parkeringen. Stämmer med pizzavittnets beskrivning av en man som kommer ur ladan. Det rufsiga håret kan vara en tramsig peruk eller så minns den hungrige förbipasserande bilisten fel (vilket han även medger att så kan vara fallet).
Nej, det är inte roligare att han är nekrofil, det är bara du som tycker detta, vad det verkar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in