2016-10-22, 11:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Om du tänker efter lite så tror jag inte du hittar ett enda bevis för att NB begått griftefridsbrott. Vad skulle det vara för bevis? Du säger att det inte går att utesluta? Kan du utesluta att han mördat henne? Nej, det kan du inte. Ska domstolarna dra lott om händelserna eller ska de titta på HELA utredningen och visa vad som är ett sannolikt förlopp?
Bevisen visar att han har mördat, begått griftefridsbrott eller bådadera. Det går inte att välja alternativ utifrån bevisningen. Bevisningen bevisar alltså inte att han har begått mer än griftefridsbrott. Domstolarna ska inte dra lott om händelserna och har ingen skyldighet att ta fram en förklaring som den tilltalade kan komma med själv, så på så sätt är domarna riktiga.
2016-10-22, 11:51
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han har i så fall fortfarande en förklaringsbörda. NB har bara sig själv att skylla, det är hans eget fel att han sitter i skiten.
Nerijus inser i vart fall att han sitter i skiten men det gör inte du. Hans förklaringar har visat sig bestå av att Rönnbäck fick fantisera fritt i planterings-och konspirationsteorier och via Hurtig ville NB försöka skylla ifrån sig på brodern och frun. Har du funderat på din egen förklarinsbörda? Vart exakt vill du komma i diskussionen? Hur ser ditt drömscenario ut? Är det att Lisa hängde sig själv och att NB råkade hitta kroppen och fick ett infall av nekrofili? Eller, vart vill du komma med dessa otaliga inlägg om griftefriden?
2016-10-22, 11:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Han har i så fall fortfarande en förklaringsbörda. NB har bara sig själv att skylla, det är hans eget fel att han sitter i skiten.
Ja, han har haft över ett år på sig nu att lämna en förklaring, men är helt tyst.
2016-10-22, 12:07
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Känner du till något om hur det kom sig att Storbritannien slutade avrätta folk?

Men det berodde på att den siste som blev avrättad visade sig vara oskyldig.
Men "bevisen" fanns där ju, i rättegången. De var övertygade om att det var rätt seriemördare de hade tagit. Men den åtalade erkände inte.
Det spelade ingen roll för domstolen eftersom "bevisen" övertygade dem som hans skuld.
Och de avrättade honom.
I Storbritannien föreslog Labourpartiet 1965 att man skulle ta bort dödsstraffet, vilket man även gjorde. Året innan avrättades Peter Allen och Gwynne Evans för att dom hade rånmördat en person.

Vad är det för något du babblar om?
2016-10-22, 12:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du har ännu inte lagt fram vad du anser vara för bevis att NB begått griftefridsbrott. HUR skulle de kunna döma honom enbart för det utan bevis?
Det har jag gjort. Läser du inte svaren på dina frågor? (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-10-22, 12:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
10 blodspår bevisar inget griftefridsbrott. Inse att du inte har några bevis, du har en teori om blodspåren. Jag menar att åklagaren inte kunde bevisa att NB fört kroppen till Martorp men det är den mest sannolika förklaringen. Nu vill jag inte höra en gång till att bevisen bara bevisar griftefridsbrott för du har helt fel där. Fortsätter du tjata ska du lägga fram bevisen, om du hittar några.
Jag har skrivit att det inte finns bevis som friar NB för mord. Be någon hjälpa dig med innantilläsningen. På vilket sätt har jag fel att bevisningen inte visar att NB begick mer än griftefridsbrott?

Du har hållit på att tjafsa hela förmiddagen. Vart vill du komma?
2016-10-22, 12:58
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Det har jag gjort. Läser du inte svaren på dina frågor? (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Du verkar ha stora problem med det här med bevisvärdering, det finns inte tillräckligt med bevis för att Nerijus skulle dömas för mord säger du. Samtidigt anser du att det finns gott om bevis för att det ska vara någon annan GM. Och att Nerijus bara skulle dömas för griftefridsbrott. Även fast det helt saknas bevis för det. Men det är väl lite så du fungerar antar jag, hittar på lite bevis som inte finns så det ska passa dina teorier.
2016-10-22, 13:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Du verkar ha stora problem med det här med bevisvärdering, det finns inte tillräckligt med bevis för att Nerijus skulle dömas för mord säger du. Samtidigt anser du att det finns gott om bevis för att det ska vara någon annan GM. Och att Nerijus bara skulle dömas för griftefridsbrott. Även fast det helt saknas bevis för det. Men det är väl lite så du fungerar antar jag, hittar på lite bevis som inte finns så det ska passa dina teorier.
Varför hittar du på vad jag skriver? Varför läser du inte istället?

Jag har inte skrivit att jag anser att det finns gott om bevis för att det ska vara någon annan GM, och att NB bara skulle dömas för griftefridsbrott. Jag har skrivit att domarna är riktiga.

De som hittar på är du och andra åklagarkramare, inte jag.
2016-10-22, 13:54
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Varför hittar du på vad jag skriver? Varför läser du inte istället?

Jag har inte skrivit att jag anser att det finns gott om bevis för att det ska vara någon annan GM, och att NB bara skulle dömas för griftefridsbrott. Jag har skrivit att domarna är riktiga.

De som hittar på är du och andra åklagarkramare, inte jag.

Ja domarna är riktiga. TR och HR ansåg att bevisningen gott och väl räckte till att döma Nerijus för mordet. Det fanns inget tvivel om den saken, och att dom skulle tycka att det räckte med att döma Nerijus för griftefridsbrott fanns inte på kartan. Skönt när allting klaffar som det gjorde i det här solklara fallet. Förklaringsbördan som du tjatar om hela tiden har vi redan hört, han hade ju aldrig mött Lisa. Du har från dag ett sagt att bevisningen inte binder till mord, men ger aldrig exempel på varför det inte binder till mord. Att Nerijus nekar till gärningen - är inte det samma som att han per automatik är oskyldig. Ska det behöva gå så långt så att Nerijus ska behöva erkänna mordet, för att du ska hänga med i matchen?
2016-10-22, 14:00
Medlem
Citat:
Jag har skrivit att domarna är riktiga.

Så du anser att domen för mord är korrekt men det finns inga bevis för det? Låter helt befängt. Jag skulle då aldrig hävda att en dom är korrekt för något som det inte finns bevis för.
2016-10-22, 14:06
Medlem
Det är kort tid för att han endast ska ha hittat kroppen och flyttat den utan att ha varit närvarade eller delaktig innan. Det är osannolikt, och det verkar inte normalt.
Ursäkta att jag skrev otydligt så att det blev missförstånd.
2016-10-22, 14:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja domarna är riktiga. TR och HR ansåg att bevisningen gott och väl räckte till att döma Nerijus för mordet. Det fanns inget tvivel om den saken, och att dom skulle tycka att det räckte med att döma Nerijus för griftefridsbrott fanns inte på kartan. Skönt när allting klaffar som det gjorde i det här solklara fallet. 1. Förklaringsbördan som du tjatar om hela tiden har vi redan hört, han hade ju aldrig mött Lisa. 2. Du har från dag ett sagt att bevisningen inte binder till mord, men ger aldrig exempel på varför det inte binder till mord. 3. Att Nerijus nekar till gärningen - är inte det samma som att han per automatik är oskyldig. Ska det behöva gå så långt så att Nerijus ska behöva erkänna mordet, för att du ska hänga med i matchen?
Jag har gjort punktmarkeringar i texten och kommenterar:
  1. Det är inte det förklaringsbördan handlar om. Sök på ordet i tråden får du se vad jag har skrivit.
  2. Jag har förklarat varför det inte binder till mord åtskilliga gånger.
  3. Nej, jag har inte sagt att han måste erkänna för att jag ska anse honom skyldig. Jag nämnde tidigare idag mordet på Susann Sallinen, där jag anser att den friade mannen är skyldig trots att han nekar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in