Citat:
Ursprungligen postat av
Moplp
Jag hämtar uppenbarligen mina faktauppgifter från helt andra håll, och de ger som sagt inte anledning att ifrågasätta att YN mötte mannen som LJ såg försvinna uppe på krönet.
Ett tips kan ju vara att kolla upp avståndet.
I detta fallet är faktauppgifterna likvärdiga oavsett källorna man hämtar dem ifrån.
LJs vittnesmål genom åren. Och YNs. Och mordplatsens vittnen i beskrivningen av mördarens klädsel. Och det geografiska läget för mötet mellan Nieminen och den påstådda mördaren. Så jag förstår inte riktigt vad du menar med att jag inte skulle ha tillgång till dina faktauppgifter. Som dessutom lär finnas på ospecificerade andra håll.
Problemet, som jag ser det, är att om historien om att YN skulle mött mördaren, förutsätter att LJ på trappkrönet enbart var runt 45 sekunder efter gärningsmannen. Vilket direkt motsägs av hans egen berättelse.
Och av det faktum att en obeväpnad person bokstavligen, enligt egen utsago, letar efter en beväpnad man bakom byggpresenningar. I hopp om att konfrontera skytten med sin egen uppenbarelse. Samtidigt som han själv säger att det var viktigt att hålla långt avstånd till vederbörande.
Detta är enbart ett triangeldrama. Mellan Jeppsson, Nieminen och mannen hon mötte. Det finns inga externa vittnen till denna händelse. Åtminstone inga kända.
Hade jag haft fysisk möjlighet att själv mäta avståndet utifrån de uppgifter som finns, hade jag redan gjort det. Liksom att jag hade tagit tid på hur lång tid det tar att gå respektive småspringa samma sträcka.
Vilket blottlägger en brist när man försöker att räkna på tiderna. För ingen annan verkar ha gjort det heller. Inte ens PU mig veterligen.
Om du kan presentera en uträkning, som inte strider mot Yvonnes och Lars vittnesmål, som visar att jag har fel, så har jag inga problem med det. Jag skulle acceptera det och lägga frågan till handlingarna.
Precis som att jag inte skulle ha några problem med att någon visar att Dahlgrens berättelse är falsk.