2013-03-13, 13:42
Medlem
Tar och bumpar min egna tråd. Fick idag besked av skolan att de kommer rapportera CSN ang. min ogiltiga frånvaro och att mitt studiebidrag kommer bli indraget. Dock har jag inte fått någon varning sedan innan, utan det här vart första gången. Kommer CSN att dra in utbetalningen för den här månadens bidrag så fort de fått in rapporterna från skolan, eller har man någon tid alls på sig att skärpa till sig och fortsätta få bidraget som vanligt? Känns så fruktansvärt förvirrat allting..
2013-03-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chamanor
Tar och bumpar min egna tråd. Fick idag besked av skolan att de kommer rapportera CSN ang. min ogiltiga frånvaro och att mitt studiebidrag kommer bli indraget. Dock har jag inte fått någon varning sedan innan, utan det här vart första gången. Kommer CSN att dra in utbetalningen för den här månadens bidrag så fort de fått in rapporterna från skolan, eller har man någon tid alls på sig att skärpa till sig och fortsätta få bidraget som vanligt? Känns så fruktansvärt förvirrat allting..

Följdfråga. Kommer mitt studiebidrag för den här månaden att ryka oavsett, förutsatt att skolan rapporterar under den här/nästa vecka? Med tanke på att det fortfarande är en tid kvar tills studiebidraget utbetalas. Eller finns det någon chans till att jag får behålla studiebidraget om jag ser till att ta mig till skolan varje dag från och med nu.
2013-03-13, 19:03
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chamanor

När skolan rappoterar till CSN dras bidraget. Du kommer sannolikt få betala tillbaka. Skolorna har lite olika regler men det vanligaste är att du förbättrar din närvaro till skolan krav under nästa csn period. Då får du tillbaka bidraget.

Tror inte det skolan behöver varna innan men många gör det ändå. På min skola får man en varning vid över 8% ogiltigfrånvaro. Har man ogiltigfrånvaro på över 8% i en kurs får man också en varning.

Vid 20% anmäld frånvaro krävs uppvisande av läkarintyg vid sjukdom. All anmäld frånvaro ändras till ogiltig om inte man då visar upp ett läkarintyg.

Man får en varning under utbildningen och nästa gång rappoteras det direkt till CSN.

Värt att tänka på är att andra bidrag i familjen kan påverkas av indraget CSN.
2013-10-23, 15:53
Medlem
Snubben1s avatar
Jag har en fråga, kan min skola dra in min CSN pga GILTIG frånvaro? eller är det bara Ogiltigt som gäller? Btw så har jag 20% Giltig Frånvaro
2013-10-23, 19:12
Medlem
Diablo1118s avatar
Till CSN rapporterar skolan frånvaro. Skolan har ganska stor frihet men jag tycker det skulle vara konstigt om inte reglerna för vad som gäller på din skola finns att få tag på väldigt enkelt. På min skola så rapporteras alla över 10% ogiltig. Har man mycket giltig kräver man sjukintyg vid fortsatt sjukdom. Kan man inte visa det ändras den frånvaron till ogiltig.
2016-10-17, 16:38
Medlem
Har för mig att CSN inte kollar på %, utan på antalet tillfällen man är borta. Det kvittar om du kommer 1min sent till en lektion, det räknas fortfarande som ett frånvarotillfälle. Vid 4 sådana tillfällen får man en varning har jag för mig, så var det på min skola iallafall.
2016-10-18, 17:56
Moderator
fredrik686s avatar
(FB) CSN och studiemedel

Tråd låst.
/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto