Citat:
Ursprungligen postat av Chamanor
Tar och bumpar min egna tråd. Fick idag besked av skolan att de kommer rapportera CSN ang. min ogiltiga frånvaro och att mitt studiebidrag kommer bli indraget. Dock har jag inte fått någon varning sedan innan, utan det här vart första gången. Kommer CSN att dra in utbetalningen för den här månadens bidrag så fort de fått in rapporterna från skolan, eller har man någon tid alls på sig att skärpa till sig och fortsätta få bidraget som vanligt? Känns så fruktansvärt förvirrat allting..
När skolan rappoterar till CSN dras bidraget. Du kommer sannolikt få betala tillbaka. Skolorna har lite olika regler men det vanligaste är att du förbättrar din närvaro till skolan krav under nästa csn period. Då får du tillbaka bidraget.
Tror inte det skolan behöver varna innan men många gör det ändå. På min skola får man en varning vid över 8% ogiltigfrånvaro. Har man ogiltigfrånvaro på över 8% i en kurs får man också en varning.
Vid 20% anmäld frånvaro krävs uppvisande av läkarintyg vid sjukdom. All anmäld frånvaro ändras till ogiltig om inte man då visar upp ett läkarintyg.
Man får en varning under utbildningen och nästa gång rappoteras det direkt till CSN.
Värt att tänka på är att andra bidrag i familjen kan påverkas av indraget CSN.