2016-10-18, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hornstull86
Ok.

Hur blir det med penningmängden vid utländska investeringar i Sverige. Säg att främmande land vill köpa statsobligationer. Växlar den valuta på den öpnna marknaden eller köper den svenska kronor av riksbanken: eller har RB reserver som är inräknade i pengamängden?

Isåfall, om RB skapar nya kr, ökar penningmängden även på detta sett.
Om t ex en utländsk hedgefond (med EUR) vill köpa svenska statsobligationer så växlar man till sig SEK (mot EUR) på valutamarknaden och med denna avista fordran på en svensk bank köper man obligationen på öppna marknaden.

RB har inget med detta att göra. Och det leder inte till någon ändring i penningmängd.
Citera
2016-10-18, 00:52
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om t ex en utländsk hedgefond (med EUR) vill köpa svenska statsobligationer så växlar man till sig SEK (mot EUR) på valutamarknaden och med denna avista fordran på en svensk bank köper man obligationen på öppna marknaden.

RB har inget med detta att göra. Och det leder inte till någon ändring i penningmängd.

Observera att detta bara är sant sålänge utbudet av SEK räcker till. Annars måste RB kliva in.
Citera
2016-10-18, 01:14
Medlem
Så... krossa riksbanken?
Citera
2016-10-18, 01:49
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
I några inlägg upp så tittade vi på hur M3 ökade vid dels låg nominell ränta. Dels vid hög nominell ränta.
Ökningstakten i M3 var lika stor.
Dvs man var precis lika benägen att låna/spara vid såväl hög som låg nominell ränta. Ingen skillnad.

Fast det är ju den reala räntan vs. den naturliga räntan som är intressant när vi diskuterar aktörers preferenser för att spara. Den nominella är helt ointressant och säger egentligen ingenting.

Det är klart jag hellre sparar om den reala riskfria räntan är högre än vad den riskfyllda reala räntan är. Allt annat vore oerhört korkat och irrationellt och så agerar inte marknadens aktörer.

Citat:
Innan "finanskrisen" hade inte Riksbanken någon "stock" av obligationer. FED är tror jag den enda som legat och hållit statsobligationer. Och dom har inte ändrat nivån på innehavet direkt.
Efter 2008 har dock detta ändras för att man velat manipulera mer.

Så som allmän förklaring stämmer inte detta.

Jodå, Riksbanken hade sin "stock" av obligationer också före finanskrisen, naturligtvis. Fast inte, som du säger, i statsobligationer utan i valutareserven. Värdepapper kopplade till utländsk valuta. Så den allmänna förklaringen förändras inte, principen är densamma. Dessutom håller ju RB idag svenska statsobligationer för hundratals miljoner kronor.

Citat:
För framtiden är det inte så säker att CB kommer att sälja av direkt. De kan låta inflationen minska det relativa värdet.

Nej jag tror definitivt inte att RB hade dumpat alla obligationer på samma gång. Då hade det blivit svindyrt för staten att låna pengar. Jag tror man kommer göra som FED redan annonserat att man ämnar göra, att dumpa stocken av statsobligationer i lagom takt för att hålla avkastningen nere och inte tokhöja statens upplåningskostnad.

Citat:
Och för RB's del så håller men en del för att påtvinga ett visst mått av reserver för svenska banker.

Hur tänker du här?
Citera
2016-10-18, 01:59
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Så... krossa riksbanken?

Det finns det många respekterade nationalekonomer som tycker. Exempelvis anser Huerta de Soto, professor i nationalekonomi vid universitetet i Madrid, att centralbanker enbart förstör ekonomin och blåser upp bubblor som förr eller senare spricker. Han är helt emot penningpolitik och anser att vi ska ha en 100-procentig guldmyntfot istället.

Jag är osäker, eftersom krediter faktiskt kan finansiera innovationer som annars aldrig hade kunnat finansieras. Men dagens experiment med extrem kreditexpansion av fiatpengar är skrämmande, för ingen vet vad som kan komma ut av det. Det hör till framtiden.
Citera
2016-10-18, 08:24
Medlem
Citat:
Så... krossa riksbanken?

Om problemet är att privata banker lånar ut för mycket pengar så är väl den rimliga lösningen att krossa de privata bankerna. Ge alla medborgare och företag konton direkt hos riksbanken så kan man helt kringgå de privata bankerna. Utlåning kan penningmarknadsfonder sköta.
Citera
2016-10-18, 08:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Observera att detta bara är sant sålänge utbudet av SEK räcker till. Annars måste RB kliva in.
Sek räcker alltid till. Frågan är bara vad växlingskursen blir.
Citera
2016-10-18, 08:51
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det finns det många respekterade nationalekonomer som tycker. Exempelvis anser Huerta de Soto, professor i nationalekonomi vid universitetet i Madrid, att centralbanker enbart förstör ekonomin och blåser upp bubblor som förr eller senare spricker. Han är helt emot penningpolitik och anser att vi ska ha en 100-procentig guldmyntfot istället.

Jag är osäker, eftersom krediter faktiskt kan finansiera innovationer som annars aldrig hade kunnat finansieras. Men dagens experiment med extrem kreditexpansion av fiatpengar är skrämmande, för ingen vet vad som kan komma ut av det. Det hör till framtiden.
Om man vänder på det och ser från RBs synvinkel.
Varför skulle jag vilja ge dig guld som betalningsmedel när du accepterar papperslappar som jag tryckt i källaren?

Tidigare behövdes en hög ränta för att kunna bibehålla värdet på valutan. Detta problem är som bortblåst.

Om det skiter sig så kan man alltid börja använda guld som plan B eller kanske plan C.
Citera
2016-10-18, 09:01
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Sek räcker alltid till. Frågan är bara vad växlingskursen blir.

Nja. SEK räcker alltid till i den mån att RB kliver in och trycker nytt.

Men på valutamarknaden är inte alltid utbudet av SEK från privata aktörer tillräckligt för att möta en ökad efterfråga på SEK.
Citera
2016-10-18, 09:07
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Om man vänder på det och ser från RBs synvinkel.
Varför skulle jag vilja ge dig guld som betalningsmedel när du accepterar papperslappar som jag tryckt i källaren?

Ja, det är ju så. Därför många anser att centralbanker som en statlig institution inte ska få existera.
Citera
2016-10-18, 10:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nja. SEK räcker alltid till i den mån att RB kliver in och trycker nytt.

Men på valutamarknaden är inte alltid utbudet av SEK från privata aktörer tillräckligt för att möta en ökad efterfråga på SEK.
Om tillgången inte räcker så går priset upp så tillgången reflekterar betalningsförmågan. Du har dock rätt i att RB inte vill detta så de kommer kliva in och förhindra prisökningen.

Citat:
Ja, det är ju så. Därför många anser att centralbanker som en statlig institution inte ska få existera.
De säger så men samtidigt accepterar de själva betalningsmedlet. Tycker man inte om tjänsten som riksbankerna levererar så är de fria att sluta använda valutan.
Citera
2016-10-18, 10:32
Medlem
Citat:

Med en guldmyntfot kan väl bankerna fortfarande ta risker, jag menar, banken kan trycka egna sedlar inbytbara mot RB sedlar och sedan ta risken själv. Alltså, aktieägarna och insättarna tar hela ansvaret. Misslyckas banken ... ja synd för dem, se till att hålla koll på finanserna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in