Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
I några inlägg upp så tittade vi på hur M3 ökade vid dels låg nominell ränta. Dels vid hög nominell ränta.
Ökningstakten i M3 var lika stor.
Dvs man var precis lika benägen att låna/spara vid såväl hög som låg nominell ränta. Ingen skillnad.
Fast det är ju den reala räntan vs. den naturliga räntan som är intressant när vi diskuterar aktörers preferenser för att spara. Den nominella är helt ointressant och säger egentligen ingenting.
Det är klart jag hellre sparar om den reala riskfria räntan är högre än vad den riskfyllda reala räntan är. Allt annat vore oerhört korkat och irrationellt och så agerar inte marknadens aktörer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Innan "finanskrisen" hade inte Riksbanken någon "stock" av obligationer. FED är tror jag den enda som legat och hållit statsobligationer. Och dom har inte ändrat nivån på innehavet direkt.
Efter 2008 har dock detta ändras för att man velat manipulera mer.
Så som allmän förklaring stämmer inte detta.
Jodå, Riksbanken hade sin "stock" av obligationer också före finanskrisen, naturligtvis. Fast inte, som du säger, i statsobligationer utan i valutareserven. Värdepapper kopplade till utländsk valuta. Så den allmänna förklaringen förändras inte, principen är densamma. Dessutom håller ju RB idag svenska statsobligationer för hundratals miljoner kronor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
För framtiden är det inte så säker att CB kommer att sälja av direkt. De kan låta inflationen minska det relativa värdet.
Nej jag tror definitivt inte att RB hade dumpat alla obligationer på samma gång. Då hade det blivit svindyrt för staten att låna pengar. Jag tror man kommer göra som FED redan annonserat att man ämnar göra, att dumpa stocken av statsobligationer i lagom takt för att hålla avkastningen nere och inte tokhöja statens upplåningskostnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Och för RB's del så håller men en del för att påtvinga ett visst mått av reserver för svenska banker.
Hur tänker du här?