2016-10-13, 12:21
Medlem
EvilGs avatar
25 oktober kommer domen mot denna såååååå tappra Odensoldat. Hoppas på livstid.
Citera
2016-10-13, 19:49
Medlem
mariaemelies avatar
Kan någon länka till Martins Facebook ?
Citera
2016-10-13, 20:19
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Trams
Men det vore ett ytterst klantigt sätt av en kontaktman att uttrycka sig på "hon vet inte vem hon har att göra med"-ish, undertonen är ju att hon borde akta sig för Martin.. Hade det varit en kontaktman hade det nog framgått i fupen.
Var inte "Snälla" Angelica?
Citera
2016-10-14, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Martin är aldrig dömd för något mord tidigare!
Han är dömd för grov misshandel - där offret en tid efter domen avled på sjukhus.

Ungefär som detta fall då, hon avled på sjukhuset då bör han bara åka för grov misshandel igen.

Har han samma advokat i detta fall så kanske det "bara" blir grov misshandel igen (ironi).
Citera
2016-10-14, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Jag håller helt och hållet med dig sno. Det är inte ett normalt beteende och samhället behöver se detta från andra perspektiv för att i framtiden kunna förebygga den här typen av brott.

Kanske kan man upptäcka dessa kvinnor redan när de är i tonåren?

Jag argumenterade för detta tidigare i tråden men blev idiotförklarad. Så förbered dig på att de flesta här inte ens försöker förstå dina argument.

Kvinnorna som dras till mördare och låter sig misshandlas är ett nästan lika stort problem som männen som misshandlar. Hade det inte funnits en "efterfrågan" på dom här männen så hade det ju inte funnits några misshandlade och mördade kvinnor. Så det finns alltså en efterfrågan. En stor sådan dessutom. Det är bara att titta på hur mycket beundrarbrev folk i fängelserna får. Ju värre brott personen begått - Desto fler brev får han.

Det går att upptäcka dessa kvinnor eftersom dom gång på gång på gång "faller" för dessa män. Dom hamnar inte med männen av en slump. Utan dom söker sig dit. Jag tycker att man skall börja diskutera att man skall kunna tvångsomhänderta dessa kvinnor och behandla dom. För något står ju inte rätt till om man dras till farliga elaka människor som skadar andra människor och om man accepterar att bli misshandlad.

Jag har läst på flera ställen nu att vem som helst kan råka ut för en psykopat. Det är fel. Dom flesta människor råkar ALDRIG ut för en psykopat eftersom dom flesta människor springer åt andra hållet när dom möter en och har förmågan att kunna läsa av sådana signaler. Det är inte speciellt svårt att läsa av en människa som är psykopat. På Martin dessutom där behöver man inte ens läsa av något utan där gick det med blotta ögat att se att han var en psykopat bara genom att titta på hur han såg ut. Och la man inte märke till det med hans huvudtatuering osv. så märkte man det åtminstone när han öppnade munnen och började prata (hans sms). Antingen så missade Lotta dessa signaler eller så struntade hon helt enkelt i dom.
Citera
2016-10-14, 08:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Kvinnorna som dras till mördare och låter sig misshandlas är ett nästan lika stort problem som männen som misshandlar. Hade det inte funnits en "efterfrågan" på dom här männen så hade det ju inte funnits några misshandlade och mördade kvinnor. Så det finns alltså en efterfrågan. En stor sådan dessutom. Det är bara att titta på hur mycket beundrarbrev folk i fängelserna får. Ju värre brott personen begått - Desto fler brev får han.

Det går att upptäcka dessa kvinnor eftersom dom gång på gång på gång "faller" för dessa män. Dom hamnar inte med männen av en slump. Utan dom söker sig dit. Jag tycker att man skall börja diskutera att man skall kunna tvångsomhänderta dessa kvinnor och behandla dom. För något står ju inte rätt till om man dras till farliga elaka människor som skadar andra människor och om man accepterar att bli misshandlad.

Jag har läst på flera ställen nu att vem som helst kan råka ut för en psykopat. Det är fel. Dom flesta människor råkar ALDRIG ut för en psykopat eftersom dom flesta människor springer åt andra hållet när dom möter en och har förmågan att kunna läsa av sådana signaler. Det är inte speciellt svårt att läsa av en människa som är psykopat. På Martin dessutom där behöver man inte ens läsa av något utan där gick det med blotta ögat att se att han var en psykopat bara genom att titta på hur han såg ut. Och la man inte märke till det med hans huvudtatuering osv. så märkte man det åtminstone när han öppnade munnen och började prata (hans sms). Antingen så missade Lotta dessa signaler eller så struntade hon helt enkelt i dom.

Ja, i de allra flesta fallen är det uppenbart. Uppblåsta muskler, synliga tatueringar (i synnerhet på halsen, i ansiktet och på handryggarna), ingen hjärna bakom ögonen: svara aldrig på hans första kontaktförsök. Titta ner, möt inte hans blick, gå en omväg, gå därifrån - är det som gäller. Så har jag alltid gjort och jag har aldrig blivit misshandlad.

MEN de charmiga, välklädda, välvårdade psykopaterna med bra jobb och till synes ordnad livsföring finns också! Även om de utgör bara någon procent av alla kvinnomisshandlare. Men de FINNS. Och dom kan även en normalvettig kvinna falla för tyvärr.
Citera
2016-10-14, 09:23
Medlem
Bara-Tramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Var inte "Snälla" Angelica?

Det tror jag inte, inte så som jag har förstått det iaf men påstår absolut inte att du har fel. Vad får dig att tro det?
Citera
2016-10-14, 09:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, i de allra flesta fallen är det uppenbart. Uppblåsta muskler, synliga tatueringar (i synnerhet på halsen, i ansiktet och på handryggarna), ingen hjärna bakom ögonen: svara aldrig på hans första kontaktförsök. Titta ner, möt inte hans blick, gå en omväg, gå därifrån - är det som gäller. Så har jag alltid gjort och jag har aldrig blivit misshandlad.

MEN de charmiga, välklädda, välvårdade psykopaterna med bra jobb och till synes ordnad livsföring finns också! Även om de utgör bara någon procent av alla kvinnomisshandlare. Men de FINNS. Och dom kan även en normalvettig kvinna falla för tyvärr.

Håller helt med dig om att även "normal vettiga" kan råka ut för en psykopat. Fr a gäller det på exempelvis arbetsplatser där man vistas många timmar varje dag utan att i akt o mening valt de man umgås med där. Alla gånger man läser om folk som haft en psykopat som kollega eller chef, är alltid rådet från expertisen att gå därifrån, säga upp sig, byta jobb. Det går inte att förändra eller förbättra en psykopat.
Att folk fortsätter lida under psykopater på sina jobb har oftast ekonomiska o geografiska orsaker - man kan inte byta jobb så lätt.

Men i fallet att ha en psykopat i sin nära umgängeskrets, en som dessutom aktivt skadar - är ett frivilligt val.

I fallet Lotta valde Lotta aktivt att umgås med Martin, hon var inte tvungen att skicka alla sms eller "längta" efter honom. De hade ingen tidigare historia av gemensamma barn, hus eller liknande. Hon var sjukskriven under större delen av våren och inte ens tvungen att vistas i sin andrahands hyresrätt i Stockholm.

Hon kunde avslutat detta. Precis som Angelica gjorde kunde hon stoppat allt umgänge efter första gången han misshandlade henne, satt ned foten helt enkelt. Martin misshandlade aldrig mer Angelica efter detta, trots att de fortsatte att umgås. Hon kunde tagit sitt pick o pack, sin hund och flyttat upp norrut under några månader om hon var rädd. Helt enkelt avslutat Martin. Hon hade ju avslutat förhållanden tidigare, hon var 41-år gammal och hade släkt o mor kvar i Norrland.
Hon kunde till o med flyttat in på erbjudet skyddat boende o låtit den andre ½ ägaren av hunden, hennes ex Per, ta hand om hunden så länge.

Det fanns mängder av alternativ att sluta att träffa Martin, redan efter första hotet och slaget.

Men hon ville nog inte avsluta, förstod kanske inte hur farlig han var, eller "lockades" av just detta. Men - hon var 41-år och vuxen. Beslutet och ansvaret att fortsätta med Martin är helt och hållet hennes. I och med detta uppvisade hon ett riskbeteende. Hon utsatte sig för större fara än många andra, inte bara genom att bruka Kokain - där hon kunde dömas för innehav, utan också genom umgänge med någon som dömts för våldsbrott och redan hotat och misshandlat henne.

Dödsmisshandel är däremot helt och hållet Martins ansvar.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-14 kl. 10:13.
Citera
2016-10-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
25 oktober kommer domen mot denna såååååå tappra Odensoldat. Hoppas på livstid.

Kommer inte att bli livstid, så alla som hoppas på det är inte realistiska
Citera
2016-10-14, 12:28
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Kommer inte att bli livstid, så alla som hoppas på det är inte realistiska

Varför tror du inte det? Hur tror du rätten kommer resonera för att komma fram till något annat än livstid? Jag anser tvärtemot dig att det finns flera försvårande omständigheter som talar för att livstid är högst troligt.
Citera
2016-10-14, 12:48
Medlem
Det tas inte med i beaktning att han smsat någon (minns ej vem nu) och sagt att han vill ha ihjäl henne? Var vid tidigare tillfälle då han hade ett av sina svartsjukehjärnsläpp.

Undrar åter igen varför obduktionsbilderna läggs utanför FUP? Räknas inte som allmän handling?
Citera
2016-10-14, 12:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Varför tror du inte det? Hur tror du rätten kommer resonera för att komma fram till något annat än livstid? Jag anser tvärtemot dig att det finns flera försvårande omständigheter som talar för att livstid är högst troligt.

Tror inte heller att det blir livstid.

En man fullproppad med anabola som ser i syne ( "en svart man hade kommit ut ur Lottas dörr"), som sökt psyk upprepade gånger för hallucinos och psykos dagarna före, som plötsligt utdelar 6-8 slag en tidig morgon i juni på sin fästmö oprovocerat (eller provocerat i stundens hetta i hans ögon är hon otrogen o ljuger), döms för mord. Han visar ånger, ringer ambulans o polis, försöker hjälpa med framstupa sidoläge, erkänner och är förtvivlad efteråt, har inte planerat det, inte använt något tillhygge och inte brutit sig in. Och har inget att vinna på att det skedde.

Skulle tro att det blir dråp eller grov missahandel/ vållande. 10-12 år max, men inte livstid
Kan naturligtvis ha fel, men det är min gissning.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-14 kl. 12:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in