2016-10-11, 22:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona.Krasslig
Tveksamt. Han blir dömd för mord.
Det som är oklart och som kommer debatteras är påföljden.
Jag tror inte på ett livstidsstraff utan ser man till gällande praxis (NJA 2016 s.3) och gör ett någorlunda uppbyggt påföljdsval så landar jag i 16-18 års fängelse.

Att sitta av möjligen, men han kan säkert få sitta över 20 år utan vidare.
Det finns inget förmildrande här utan enbart försvårande, och med det registret och att han begår mord under en villkorlig prövotid, så kan han se sig i stjärnorna efter ett tidsbestämt straff.
Ska äta upp min hatt om han får tidbestämt. Det du refererar till ger 18 år pga att åklagaren inte visat att offret led, typ. Det finns inget snack här utan här snackar vi långvarig terror med misshandel flera gånger.

Den rådande praxis kommer lagstiftaren att köra över om det inte blir ändring på straffen gällande mord. Det är ett klart budskap från lagstiftaren och det är bara lagrådet som surar för att deras åsikt inte fick gehör.
Citera
2016-10-11, 22:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Jag tror han åker på livstid i både tingsrätt och hovrätt.

Huvudet ska ha varit helt sönderslaget. Det blir svårt att få det till att han inte förstod att våldet var dödligt. Det underlättar inte heller hans försvar att han faktiskt slagit ihjäl en människa vid tidigare tillfälle. Martin vet mycket väl att kraftigt våld mot huvud är dödligt. Han vet det nog tillochmed mer än andra!

Därtill finns det flera försvårande omständigheter som att det var våld i nära relationer samt att våldet var ett led i den systematiska terror han utsatte Lotta för.

Ja hennes anhöriga kunde väl inte ens identifiera henne normalt via ansiktet huvudet. Han vägde ca dubbelt vad hon och matade slag, full, kanske kola och proppad med anabola.
Citera
2016-10-11, 22:29
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja hennes anhöriga kunde väl inte ens identifiera henne normalt via ansiktet huvudet. Han vägde ca dubbelt vad hon och matade slag, full, kanske kola och proppad med anabola.
åtminstone 4 olika sorters anabola,lugnade och alkohol har jag för mig att det står i fuppen.
Citera
2016-10-11, 22:30
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Nej. Trots att han själv påstår att han var så påtänd så påträffades INGA narkotiska preparat i hans blod. Angående blodprovet så står det i FUP:

1"Vid rättskemisk analys, i blodprov taget 6 timmar efter brottstillfället, alkohol, ett lugnande läkemedel samt ett antipsykotskt läkemedel. Samtliga i måttliga eller låga koncentrationer."

Se skärmdump: https://minfil.org/k3U2o5bfb8/IMG_0722.PNG
Citera
2016-10-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Att sitta av möjligen, men han kan säkert få sitta över 20 år utan vidare.
Det finns inget förmildrande här utan enbart försvårande, och med det registret och att han begår mord under en villkorlig prövotid, så kan han se sig i stjärnorna efter ett tidsbestämt straff.
Ska äta upp min hatt om han får tidbestämt. Det du refererar till ger 18 år pga att åklagaren inte visat att offret led, typ. Det finns inget snack här utan här snackar vi långvarig terror med misshandel flera gånger.

Den rådande praxis kommer lagstiftaren att köra över om det inte blir ändring på straffen gällande mord. Det är ett klart budskap från lagstiftaren och det är bara lagrådet som surar för att deras åsikt inte fick gehör.

Dvs 9 år efter gott uppförande samt en hel del permiss innan dessa 9 år är klara.
Citera
2016-10-11, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nej. Trots att han själv påstår att han var så påtänd så påträffades INGA narkotiska preparat i hans blod. Angående blodprovet så står det i FUP:

1"Vid rättskemisk analys, i blodprov taget 6 timmar efter brottstillfället, alkohol, ett lugnande läkemedel samt ett antipsykotskt läkemedel. Samtliga i måttliga eller låga koncentrationer."

Se skärmdump: https://minfil.org/k3U2o5bfb8/IMG_0722.PNG

Varför tar man inte sådana blodprov direkt efter gripandet? 6 timmar låter länge att vänta tycker jag.
Citera
2016-10-11, 22:59
Avslutad
Hunden Ecco är nu tillbaka hos sin uppfödare igen(hittar tyvärr inte den länken just nu, men finns på SVT, två dagar sedan).
Ecco som var som Lottas barn.
En 10 år gammal hund skall nu byta miljö fullständigt och då leva med sju andra hundar, efter då att ha varit med om åtskilliga trauman med Martin Psykopaten inblandad, hunden Ecco här var så rädd vid ett tidigare tillfälle och kunde en granne här om vittna om att hunden Ecco var så rädd att den stod i badkaret när Martin kom på alla sina besök.
Grannar här förresten; Lotta hade förvarnat/ gått runt med, t. ex då till sina grannar, om vilken kvinnomisshandlare Martin var, men ändå när en av dessa "förvarnade grannar" vaknade av "livat" och kan vittna så här i efterhand om det "livet"(alltså i direkt då anslutning till att Lotta slogs ihjäl) så ringde inget alarm i medvetandet hos den grannen utan den valde att somna om?!
Senast redigerad av hee4r 2016-10-11 kl. 23:08.
Citera
2016-10-11, 23:01
Medlem
dovAkins avatar
Hoppas att aset får livstid. Ser ju fan sinnessjuk ut för fan.
Citera
2016-10-11, 23:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Enligt LR:s syster CR blev ju LR tvingad att knarka av MJ om man nu ska tro på det ? Får en känsla av att syster CR inte riktigt kände sin LR så bra som hon verkar göra sken av i media. Det blir en äcklig bismak när anhöriga uttalar sig så mycket i media på något sätt. Hade det gällt min familj hade man stängt av all kommunikation med media under rättegången men alla är väl olika så skall väl inte döma henne allt för hårt. Men lite bitter eftersmak får man.

Håller helt med. Det är något märkligt med Lottas anhörigas beteende och deras väldigt stora drift att få vara med i media hela tiden. De ville också att Carola skulle sjunga på Lottas begravning, något som garanterar mediabevakning. (Men alla är ju olika, en del vill väl bearbeta sin sorg offentligt.)

Får också intrycket att anhörigas bild av Lottas liv inte var helt sann o riktig.

Lotta hade sedan några veckor klippt banden med sina anhöriga eftersom hon ansåg att de handlat fel.
De hade heller ex aldrig träffat Lottas ex Magnus som hon hade ett sexårigt förhållande med.

De gick tidigt också ut med att Lotta o Martin absolut inte hade haft en kärleksrelation och en syster var "säker på" att Lotta inte ville ha med Martin att göra - tvärt emot vad sms-kontakten mellan Lotta och Martin visar. De gick också ut med att hon aldrig tagit narkotika - vilket hon faktiskt hade gjort och dessutom tog hon en hel del Benzo o sömntabletter samt Melanotaninjektioner.

Det kanske inte är så konstigt att systrarna i norr och träningsinriktade Lotta i huvudstaden levde helt olika liv och inte delade all information. Undrar bara lite varför det framställs annorlunda - och i sådan mängd - i media.
Citera
2016-10-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Varför tar man inte sådana blodprov direkt efter gripandet? 6 timmar låter länge att vänta tycker jag.

6 timmar är ingenting i sammanhanget, spåren av dessa läkemedel och alkohol går lätt att räkna upp till vilka nivåer som rådde för 6 timmar sedan.

Någon politiker åkte ju dit för en rattfylla trots att blodprovet (som togs många timmar efter blåsprovet på grund av långa avstånd/kö hos sjukvården) visade precis under tillåtet värde, då personen hade påbörjat sin bilkörning flera timmar innan denne stoppades.
Citera
2016-10-11, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Jag har en bekant (inte släkt, men nära på) som gång efter annan "faller för fel killar".

Hon var tillsammans med en som misshandlade henne, vi omkring henne agerade, såg till att dom bröt med varandra, hjälpte henne med lägenhet osv (trots att det var hennes lägenhet dom delade så fick han behålla den).

En månad senare söker HON upp honom och vill att dom ska försöka igen???

Först i smyg några gånger, sen tar hon hem fanskapet till sin nya lägenhet (som inte han skulle känna till adressen till), han visar dock sin rätta sida igen, hon vill inte veta av honom, han super sig full och åker hem och slår sönder henne och lägenheten hon får hyra i andrahand av en vän.

Nästa snubbe hon möter ser också ut som en hustrumisshandlare, någon i bekantskapskretsen kollar upp honom, visst är han dömd för det

Sammanlagt har hon säkert haft tio såna killar genom livet, alla likadana losers.

Varje gång någon har fått henne att anmäla så har hon senare tagit tillbaka anmälan och "gett honom en chans till", ofta har hon sagt åt polisen att hon har ljugit om hur dokumenterade skador hon har anmält har uppstått så att inte polisen ska driva vidare till åtal.

Vissa kvinnor har det självskadebetendet, jag är inte psykolog, så jag avfärdar dom som dumma i huvudet helt enkelt.

Jag offrade rätt mycket för att hjälpa henne den gången, men fick ingen tacksamhet för det, hon satte däremot mig rejält i klistret.

Vi har ingen kontakt i dag, men hennes nye "tuffe snubbe" spöar henne så fort han har fått i sig en öl har jag fått veta, men tydligen vill hon ha det så

Ja, alltså jag säger så här att oavsett( i princip) kan vem som helst råka ut för en psykopat.
WT eller ej, men man måste veta var man själv har sig själv någonstans?
Vet man inte detta så kan man gärna spela just en Psykopat i händerna.
Man skall helt enkelt hålla sig borta från dessa typ båda här.
För VILL man bättre så KAN man bättre.
Lotta hade 11 gemensamma vänner med Martin.
Man kan inte göra så, man kan inte vara så.
Hur kan ens en klassad Psykopat ha ens en endaste vän som? MartinPsykopat här delade 11 vänner på Facebook med mördade Lotta och hade irl även också många vänner- han hade sina alla tillfälliga bostäder hos dessa, senast kvällen innan mordnatten hade Martin fyra bostäder att välja på, och det efter att redan ha mördat en person och gravt hjärnskadat en annan?
Lotta uppgav före sin död att hon var den personen och som inte ville döma personer på förhand.
Lotta var tydligen sådan och då till sin person varandes.
Fram till nu hade detta tydligen gått bra.
Lotta blev 41 år.
(kanske jag är hård nu, men en t. o. m 10- årig gammal hund, en SENIOR, och som redan var/ redan hunnit bli? så vältuktad att den uppvisat en återkommande stor rädsla för MartinPsykopaten och som t. o. m en granne kunnat vittna om är nu tillbaka hos sin uppfödare......... Lotta kände ingen trygghet ens hos sina nära och kära vilket kanske nu Ecco som tillbaka just hos sin uppfödare efter alla dessa år hennes barn Ecco vittnar om?
Ursäkta mig, men jag tycker fortfarande mest synd om hunden här, låg där typ laglydigt i sin korg och när det hela, dådet, var över.........).
Senast redigerad av hee4r 2016-10-11 kl. 23:55.
Citera
2016-10-11, 23:46
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Hunden Ecco är nu tillbaka hos sin uppfödare igen(hittar tyvärr inte den länken just nu, men finns på SVT, två dagar sedan).
Ecco som var som Lottas barn.
En 10 år gammal hund skall nu byta miljö fullständigt och då leva med sju andra hundar, efter då att ha varit med om åtskilliga trauman med Martin Psykopaten inblandad, hunden Ecco här var så rädd vid ett tidigare tillfälle och kunde en granne här om vittna om att hunden Ecco var så rädd att den stod i badkaret när Martin kom på alla sina besök.
Grannar här förresten; Lotta hade förvarnat/ gått runt med, t. ex då till sina grannar, om vilken kvinnomisshandlare Martin var, men ändå när en av dessa "förvarnade grannar" vaknade av "livat" och kan vittna så här i efterhand om det "livet"(alltså i direkt då anslutning till att Lotta slogs ihjäl) så ringde inget alarm i medvetandet hos den grannen utan den valde att somna om?!

Man undrar ju självklart varför "Pxr" inte tagit hand om hunden (om jag förstått saken rätt så hade Lotta och Pxr "delad vårdnad" om Ecco?).
Hur som helst så är jag personligen glad för hundens skull! Om Eccos uppfödare är en seriös uppfödare så är var detta det absolut bästa alternativet!
Det är som så att hundar sällan glömmer sitt uppfödarhem och sin uppfödarmatte/husse....
Är själv uppfödare och mitt i allt detta överjävliga som hänt Lotta, känns det som hunden tagits om hand på ett så bra sätt som tänkas kan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in