2016-10-11, 19:10
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Han är ju psykopat, inte en simpel idiot. Dessutom inte den enda. En fin självkänsla är inte svår att knäcka för en sådan. De flesta människor väljer att leva en dag till istället för att sätta sitt liv på spel, det är sedan gammalt.
Är inte så insatt i just Lotta och hennes skolår. Är någon här det? Kan bara anta att hon, som GM, hade ADHD men inte diagnosticerad pga det var inte känt hos flickor förrän nyligen. Såna flickor (senare kvinnor) är mycket riskbenägna och har låg självkänsla för att man ofta inte presterat lika väl som andra flickor i skolan.
Inte vanligt att ADHD-kvinnor gör det som män gör (farliga saker) utan hakar på dessa män med "gratis" kick som följd.
Men även om man är Guds bästa barn så finns det såna som Martin, som spelar fina och hederliga tills de har dig i sitt våld. Då är det redan försent. Därför lönlöst att sätta upp stödkuddar för dessa psykopater. Gäller allt från kvinnomisshandlare till terrorister. Det finns ingen lätt väg ut.

Du har helt rätt i att har man väl hamnat i händerna på en person som Martin då är det kört.

Jag skulle vilja att kvinnorna skulle se sitt eget värde som något så starkt att de aldrig ens skulle kunna föreställa sig att ens komma nära män som Martin.

Förmodligen är det som du säger att ADHD är med i bilden. Kunde samhället ha gjort någonting tidigare?

Om en påläst man eller kvinna kan granska alla fall med ett BO som är kvinna och dödats av en man i nära relation och om den personen vågar vara kontroversiell och granska offret. Kanske finns det en gemensam nämnare?

Kanske går det att peka ut riskfaktorer som vi som jobbar inom skolan kan vara extra uppmärksamma på. Vilka flickor måste vi peppa extra mycket? Vilka måste vi hjälpa till mer än vad vi gör för att bygga upp som individer?

Självklart jobbar vi redan mycket med personer som vi tror kommer hamna snett men jag tror vi kan göra mer än vad vi redan gör. Mycket mer om jag säger så!

Vi kan inte rädda alla men vi kanske kan rädda någon och komma lite närmare siffran noll.

Ett annat perspektiv är ju såklart att män som Martin redan ska sitta inlåsta men i dagsläget är det en omöjlighet då vi inte har den typen av straff i Sverige. Kanske kan man arbeta från båda fronter?

Jag vill tro det precis som jag vill tro att vi kan göra något redan i skolan för dessa personer.
Citera
2016-10-11, 19:11
Medlem
Behöver bara läsa i 30sek från sms.en för att förstå vad det här är för kille

"Lotta Snabbmeddelanden Utgående 2016-04-22 08:55:15(UTC+2) Lotta Rudholm --> Martin Jonsson Från att ha en jättemysig eftermiddag igår med dig, så
slutar dagen med ett tjafs, som är vriden å påhittad. "

Allt han skriver handlar om att hon "knullar med andra" och är inne på Facebook vilket han ser och måste rapportera för då är hon ju också otrogen, om hon inte pratar med honom på FB dvs. Sorgligt.
Citera
2016-10-11, 19:13
Medlem
PrincessDaisys avatar
Kan "pausen" i misshandeln vara när han ringer 112? Sen fortsätter slå och sen lägger i framstupa sidoläge innan han går ut i trappen? Bara en tanke ...
Citera
2016-10-11, 19:30
Medlem
ukrossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona.Krasslig
Tveksamt. Han blir dömd för mord.
Det som är oklart och som kommer debatteras är påföljden.
Jag tror inte på ett livstidsstraff utan ser man till gällande praxis (NJA 2016 s.3) och gör ett någorlunda uppbyggt påföljdsval så landar jag i 16-18 års fängelse.
Jag har fastnat för det att han försöker prata med henne när han ringer 112. Det tyder på att han inte trodde hon var så skadad som hon faktiskt var. Han sa också att han hade gått för långt och det är väl också något som pekar på att han fått blackout och inte var medveten hur mycket han faktiskt skadade henne. Tingsrätten brukar väl däremot döma mer efter känslor än hovrätten så dömd för mord i TR men vållande och grov misshandel i hovrätten? Det verkar som att rättsläkaren bara är säker på 8-9 slag också, om jag förstod rapporteringen på AB rätt.

Hittade rapporteringen:
Citat:
Minst sex slag fick hon mot huvudet, enligt obduktionen. Läkaren uppskattar sex till åtta slag mot huvudet, men det kan vara fler. ”Man kan slå utan att det lämnar blåmärken”

Vill klargöra att jag tycker att han ska in på livstid (som i livstid) så ingen får för sig att jag vill ha ut honom i samhället igen.
Senast redigerad av ukrosso 2016-10-11 kl. 19:40.
Citera
2016-10-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mona.Krasslig
Tveksamt. Han blir dömd för mord.
Det som är oklart och som kommer debatteras är påföljden.
Jag tror inte på ett livstidsstraff utan ser man till gällande praxis (NJA 2016 s.3) och gör ett någorlunda uppbyggt påföljdsval så landar jag i 16-18 års fängelse.

Ja håller med där, mord blir det nog med stor sannolikhet men frågan är påföljd i och med den nya tolkning av påföljden som varit lite olika med det senaste året. Tror ändå att det räcker till livstid då det är en rad försvårande omständigheter och egentligen ingen förmildrande omständighet mer än att GM erkänt brott.
Citera
2016-10-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Du har helt rätt i att har man väl hamnat i händerna på en person som Martin då är det kört.

Jag skulle vilja att kvinnorna skulle se sitt eget värde som något så starkt att de aldrig ens skulle kunna föreställa sig att ens komma nära män som Martin.

Förmodligen är det som du säger att ADHD är med i bilden. Kunde samhället ha gjort någonting tidigare?

Om en påläst man eller kvinna kan granska alla fall med ett BO som är kvinna och dödats av en man i nära relation och om den personen vågar vara kontroversiell och granska offret. Kanske finns det en gemensam nämnare?

Kanske går det att peka ut riskfaktorer som vi som jobbar inom skolan kan vara extra uppmärksamma på. Vilka flickor måste vi peppa extra mycket? Vilka måste vi hjälpa till mer än vad vi gör för att bygga upp som individer?

Självklart jobbar vi redan mycket med personer som vi tror kommer hamna snett men jag tror vi kan göra mer än vad vi redan gör. Mycket mer om jag säger så!

Vi kan inte rädda alla men vi kanske kan rädda någon och komma lite närmare siffran noll.

Ett annat perspektiv är ju såklart att män som Martin redan ska sitta inlåsta men i dagsläget är det en omöjlighet då vi inte har den typen av straff i Sverige. Kanske kan man arbeta från båda fronter?

Jag vill tro det precis som jag vill tro att vi kan göra något redan i skolan för dessa personer.

Det värsta du kan göra med ALLA flickor (och iofs pojkar med) i skolan är att sätta de som så kallade krockkuddar mellan stökiga elever eller bara lägga en börda på flickor att vara mer omhändertagande än andra + ignorera sina egna behov till fördel för andras välmående.
Många flickor är "av naturen" omhändertagande och detta nyttjas av dåliga pedagoger och föräldrar.
Eller nej, det värsta du kan göra är att normalisera kränkningar och våld för att vuxenvärlden "inte ser" (orkar) bemöta.

Många som fått höra att "han tafsar/retas/whatever" för att han gillar dig! Vad sänder det för signaler? Att man ska stå ut till han fattar att han får det han vill ha? Eller bara stå ut för sakens skull. För att behaga och sätta sig själv i sista rummet.
Jag är inte sån (jag är helt enkelt en sån som tänker mer på mig själv för jag skiter i att vara extra ödmjuk och omhändertagande mot folk jag inte verkligen gillar.) och det plus tur är enda anledningen till varför jag tror att jag inte råkat ut för en sån som Martin i nära relation fram till idag.

Vet en som varit med en sån där kille men klarade sig. Hennes personlighet är just den där superomhändertagande och sätta sig själv sist. Att bekräfta sin existens genom andra är livsfarligt.
Slutsvamlat.
Citera
2016-10-11, 19:42
Medlem
Midnights avatar
Jag tror han åker på livstid i både tingsrätt och hovrätt.

Huvudet ska ha varit helt sönderslaget. Det blir svårt att få det till att han inte förstod att våldet var dödligt. Det underlättar inte heller hans försvar att han faktiskt slagit ihjäl en människa vid tidigare tillfälle. Martin vet mycket väl att kraftigt våld mot huvud är dödligt. Han vet det nog tillochmed mer än andra!

Därtill finns det flera försvårande omständigheter som att det var våld i nära relationer samt att våldet var ett led i den systematiska terror han utsatte Lotta för.
Citera
2016-10-11, 19:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight

Jag tror inte det hjälper med att ensidigt "peppa" tjejer. Väljer man dessutom ut några som ska "stöttas" riskerar man väl dessutom att stämpla dem som svagare och sämre redan på ett tidigt stadium om de ska ut från klassrummet och sätta sig hos skolpsykolog för något som inte konkret visat sig utan möjligtvis kanske kan hända om 10 - 15 år. Jag tror dessutom att det kan drabba tjejer som i unga år ses som hyfsat starka ändå också. Jag tror mer på dialoger där både tjejer och killar involveras exemoelvis om vilka förväntningar man har oå förhållanden jämflrt vad man antar vuxna människor har. Vad man uppfattar som schysst mot andra och inte, rent allmänt.. Specifikt kan man väl diskutera sådant som skrivs om i tidningar också, som exempelvis det här fallet. Även om ungarna inte kan svara alla gånger för att det är birtom deras flreställningsvärld skadar det väl inte i alla fall.
Vi hade en lärare somdrog igång sådana diskussioner kring femte klass, de allmänna delarna där han då gav ett scenario man skulle föreställa sig kunde bli hur roliga som helst även om det låg något allvar i botten.
Sådana tillfällen brukar ju ges gratis liksom om man exemoelvis hpller pp med skolpjäser och liknande.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-10-11 kl. 19:53.
Citera
2016-10-11, 20:18
Bannlyst
Enligt LR:s syster CR blev ju LR tvingad att knarka av MJ om man nu ska tro på det ? Får en känsla av att syster CR inte riktigt kände sin LR så bra som hon verkar göra sken av i media. Det blir en äcklig bismak när anhöriga uttalar sig så mycket i media på något sätt. Hade det gällt min familj hade man stängt av all kommunikation med media under rättegången men alla är väl olika så skall väl inte döma henne allt för hårt. Men lite bitter eftersmak får man.
Citera
2016-10-11, 21:07
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Enligt LR:s syster CR blev ju LR tvingad att knarka av MJ om man nu ska tro på det ? Får en känsla av att syster CR inte riktigt kände sin LR så bra som hon verkar göra sken av i media. Det blir en äcklig bismak när anhöriga uttalar sig så mycket i media på något sätt. Hade det gällt min familj hade man stängt av all kommunikation med media under rättegången men alla är väl olika så skall väl inte döma henne allt för hårt. Men lite bitter eftersmak får man.

Jag får lite känslan "prata inte skit om de döda" gällande rätt mycket hon säger. Jag klandrar henne inte men jag tar inte heller det hon säger som sanning.
Citera
2016-10-11, 21:19
Medlem
Skulle vara sjukt om horungen slapp Livstid.
Citera
2016-10-11, 22:01
Avslutad
En stilstudie i Psykopati men ffa i Ondska

Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare

Det som är förödande i kontakten just med en psykopat är om man gör något förbjudet(räcker här med bara en yttepyttesak och att man tillfälligt går ifrån sina normala och dito moraliska värderingar), något omoraliskt med just en psykopat, då använder den psykopaten det mot en sedan. Ja, precis som Martin, och hans advokat, nu gjorde.

I störningen "Psykopati" ingår bl. a just detta att skaffa sig hållhakar på sitt utvalda offer. Psykopaten väver gärna in sitt utsedda offer, man vävs här in i ett nät man som offer för en Psykopat inte ens visste om att det handlade om något "nät".
Det är förödande och ffa är det förrädiskt att just detta vävas in(Psykopater är ytterligt manipulativa, ej detta att förglömma...), ngt man inte inser förrän det är för sent.
Se bara hur Martin psykopaten försökte att svartmåla Lotta inför Lottas arbetsgivare. Även här svagheter använder sig Psykopaten av, för Martin försökte även se till att Lotta skulle mista sin bostad- Martin hade inte ens en en bostad han. Den avund en Psykopat känner är som sagt gränslös och i den avunden gör psykopaten ALLT för att hans eller hennes offer skall mista precis ALLT det den har i sitt liv.
Just AVUNDEN tror jag är den största drivkraften i en Psykopats liv.

Och många är vi som har vissa hemligheter. Inga större än så alltså. Men dock hemligheter. Hur många av oss har fallit offer för våra normala hemligheter? Inte så många.
Inte så många av oss och som har fått våra hemligheter vända emot oss, vad?
Finns inga som just psykopater som utnyttjar dessa normala hemligheter och som just en psykopat gör.
Lotta missbrukade inte, Martin däremot. Därför också som han så "rakt" "kan stå upp för dessa". Och se vem av dessa båda som faktiskt hade ett normalt liv, med då jobb och anställning och allt.

Martin är också på psykopatvis så dum att han avslöjar sig i sms: en(men då vi befinner oss i Sverige så slipper Martin pumpas på detta). Skriver t. ex till Lotta att hur präktig hon skall framstå.
Jaha, så hon var präkigt först då, men sedan inte? Vad hände sedan då??
Även det var alltså fel på denna psykopats utsedda offer att hon levde ett normalt liv?
Ja, men avunden hos psykopaten är inte att leka med.
Så dessa sms: en, men ingen som noterat det dolda dödshoten i dem? MartinPsykopat hade flera gånger uttryckligen dödshotat Lotta, men hotade henne även dolt(och därmed också övertygat)i sina sms till henne.
Martin pratar återigen om tre låtar och som samtliga bär på ett dödsbudskap. Även här fick dödsoffret Lotta gå in och försöka blidka, säga åt Martin att han nog inte skall dö på länge än.
Lotta anade inte...
Har stora problem med Flashback fortfarande så vet inte ens om detta inlägget kommer in, men kolla sms: en här den, TROR JAG, 2 juni, Martin skriver där om låtar och Lotta bekräftar en av dessa dödslåtarna med att Martin "pratat om den låten tidigare".

Lottas "beteende" i sms: en vittnar om en person, kvinna i detta fallet, som är ytterligt ansatt och utsatt av just en Psykopat.
Och som brukligt är så vinner alltid Psykopaten.
Psykopaten får det den vill och i detta fallet var det att Lotta skulle dö.
Det går INTE att undkomma och undslippa en Psykopat när väl råkat ut för en.
Du kan mista allt från ditt finaste porslin till dina barn till din anställning till dina gamla(!)vänner till ditt liv.
Så ÄR det bara och det ÄR också vad som utgör denna störningen.

Martin vann Lottas liv, det var DET som var vinsten i Martin PSYKOPATENS liv i just detta sammanhanget.
I störningen Psykopati ingår också detta med att alltid få sista ordet och det var det som ändade Lottas liv, hon slutade aldrig att försvara sig och att förklara sig, vilket man inte gör när man blir orättvist ansatt och som Lotta här då blev av en psykopat.
Se bara hur Martin psykopaten i sms: en ställer Lotta till svars för att ha hon ha haft en presentationsbild på Facebook. På Psykopaters logiska vis så var det fel av Lotta att så ha eftersom Martin som man kunde nå henne via den vägen.
Alltså kan alla andra män göra samma sak. Eller hur? Det var ju Lottas fel som hade en bild som Martin kunde tilltalas av och därmed också komma i kontakt med Lotta.
Detta är en psykopats logik, att vad och hur den själv än gör så är det ALLTID någons annans fel.
Så beware där ute, men det säger jag.

Och en gång drabbad av en psykopat(finns andra relationer i livet förutom dessa med kärlekskänslor inblandade) så sitter du där. Så är det. En psykopat ger sig ALDRIG.
Spelar ingen roll om nollkontakt med en sådan i 20 års tid så förr eller senare så dyker Psykopaten upp i ditt liv igen. Du kommer helt enkelt inte undan.
Psykopaten väljer mycket riktigt och det hade Martin sagt till Lotta också, att det är han som väljer(han i detta sammanhanget som väljer om förhållandet skall taga slut eller inte. Martin såg ett förhållande här med det gjorde inte Lotta).
Lotta fick en sista tid med en tvättäkta Psykopat och för detta tycker jag att samhället vittnar om hur det fungerar som.
Shame om You och Ni har blod på Era händer, Ni som sitter där vid makten och som VET och som KAN, men ändå då släpper igenom.

Lotta gav Martin psykopaten en hård match och även om hon nu dog på kuppen så dog hon iaf med värdighet och med stolthet, hon vek sig INTE för det uppenbart sjuka och störda.
Det är den enda tröst jag kan se och ge i detta.

Jag tippar på att Martin nu åker in på livstid och det för att Martin nu bevisat och även ÖVERbevisat att han ÄR just det Samhället redan sedan länge klassat honom som, d. v. s. varandes en Psykopat.
Detta handlar fortfarande inte om en kvinnofråga utan om hur just psykopater, trots då sin dokumenterade farlighet, ändå ges den samhälleliga frihet dessa ges.
Men som sagt så spelar även dessa psykopater en viktig del av vårt s. k "samhälle" och det är DÄR hela samhället gått och går fel.
Samhället leker med diagnoser hit och dit och man kan ju fråga sig varför, men eller typ hur.

_______
Och nej, Psykopater KAN inte älska.
Men här fanns t. ex både Angelica och Lotta(för psykopaten här uppfyllde sin även detta i sin satta diagnos, att anklaga och beskylla andra för just det den gör själv, i detta fallet att ha flera partner samtidigt= otrohet) för MartinPsykopaten......... Angelica följde med PsykopatMartin till vården ena dagen, Lotta den andra, två dagar senare var Lotta ihjälslagen.
Men jag antar att det är så kärlek ser ut i vårt samhälle.
OCH att det är så de flesta VILL att det skall se ut.
F. ö hoppas jag att hon Angelica kan få avprogrammeras, för hjärntvätt handlar det just om när det kommer till Psykopater, det är liksom deras signum det, att hjärntvätta sin omgivning.

Sedan en grej till, men detta med att Martin medan Lotta låg kämpandes för livet på sitt eget vardagsrumsgolv Martin bad henne att "skärpa sig".
Hittar inte nu sidan, men just dessa orden om att offret för en Psykopat skall just "Skärpa sig"....... att det är så Psykopaten anser om svaga och om offer, att dem skall "Skärpa sig".
Alltså det finns inget mänskligt över en Psykopat.
Psykopaten anser alltså att det är svagt att t. ex ligga döende efter slag mot huvudet och som förorsakar hjärndöd och psykopaten anser det också vara "svagt" om någon bryter ihop inne på Fonus inför planerandet av sitt eget barns död, för det kan också en Psykopat säga då till en förälder där inne på Fonus att "Skärp dig".
Psykopater ÄR ondska.
Så ÄR det bara.
Och många lever gott på och av denna Ondskan- det är ju för helvete också därför som dessa Psykopater tillåts gå fria!
Senast redigerad av hee4r 2016-10-11 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in