2016-10-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det är din åsikt, du verkar lite allmänt naiv å andra sidan så det jämnar väl ut sig.
Det jag utläst är att solglittret förklarat juridiska sidan av problemet med foton utan läkares dokumentation som styrker skador.

Kanske det, kanske.

Fotona var ju bättre än ingenting, nu tog de ju inte det på allvar ändå och målsäganden blev mördad och det är sorgligt.
Citera
2016-10-06, 22:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det är din åsikt, du verkar lite allmänt naiv å andra sidan så det jämnar väl ut sig.
Det jag utläst är att solglittret förklarat juridiska sidan av problemet med foton utan läkares dokumentation som styrker skador.

Tack!
Det är precis det jag försökt.
Martin gick på med egna idéer om att Lotta hade andra - det var saker som han fick för sig när han såg ett främmande telefonnummer i hennes telefon - hon sa det gick till taxi. Han hade bara en massa "inbillade bevis"i sitt huvud.

Som tur var reagerar inte normalt funtade personer på det sättet. Man kan inte tro på allt man ser och tolka in egna bilder i allt. Ännu mer noggranna med detta är rättsväsendet - därför är gamla fotobilder i en telefon utan ett rättsintygsutlåtande på vad det är, inga hållbara bevis i en domstol.
Citera
2016-10-06, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det klart polisen hade kunnat tro att det inte var uppdiktat - men hur skulle det hålla till åtal?
Vad polisen tror o tycker hjälper inte, det hade inte stoppat honom. Polis åtar eller dömer ingen, polis kan inte sätta någon i fängelse. Så vad polisen trodde eller inte trodde hade inte hjälpt. Endast ett åtal med efterföljande straff hade kunnat bryta det hela. Och för det behövs BEVIS som håller i domstol.
Det gör inte ett nekande offer, inga vittnen o suddiga telefonbilder.
Och du är helt säker på att Lotta hade nekat vid ett förhör att det var Martin som tillfogat skadorna? Jag tror precis tvärtom. Hon har varit öppen med vad som pågick inför polisen. Sedan att hon drog tillbaka sin anmälan berodde nog på att hon inte kände att hon fick det stöd som hon ville ha. I fup framgår det tydligt hur hon resonerat när hon drog tillbaka sin anmälan. Det är ingen ide. Han kommer att döda mig, min hund, min familj eller mina vänner. Hon var livrädd men ärlig.
Citera
2016-10-06, 22:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast det där är ju precis TVÄRTOM hur man råder vänner och släkt agera i sådana här fall.

En kraftfull reaktion och ett försök att TVINGA henne till något hon inte var beredd på skulle ju ha kunnat göra det att hon vände ryggen emot ALLA i sin omgivning. Då skulle Lotta och Martin ha fått ett gemensamt fiende som de skulle kämpa emot TILLSAMMANS. Ett "vi" emot "hela VÄRLDEN".

Man säger tvärtom att helt oavsett hur mycket man än skulle vilja göra något "kraftfullt" då är det bästa stödet att man lyssnar när offret berättar och försäkrar henne om att man finns där för henne.

Lotta blev ju tvärarg på sin syster som anmälde och bara ville hennes eget bästa.

Du har så rätt!
Har också funderat mycket på detta - vad mer kunde Lottas vänner o anhöriga egentligen gjort?
Tyvärr förde hon ju dem lite bakom ljuset med att Martin förföljde henne utan att hon ville ha kontakt osv. Någon väninna uttalade sig ju tidigt om att "de INTE hade haft ett förhållande".
Hon var vuxen och hade rätt att välja själv - ingen hade kunnat tvinga henne till något.
Citera
2016-10-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Ditsminkade blåmärken, cykelolycka etc? Nu får du ta och ge dig. Martin var ökänd för grov misshandel och kvinnofridskränkning. Tror nog att polisen fattat att det inte var någon påhittad historia om de hade sett bilderna. Sedan vill jag personligen inte lägga något ansvar på familj och vänner. Med facit i hand kan man tycka att de borde visat bilderna för polisen men det är lätt att vara efterklok. Ponera att Martin hade misshandlat Lotta till döds efter anmälan från familj och vänner. Hur hade de mått idag?

Vilka familjemedlemmar hade tillgång till bilderna?
Citera
2016-10-06, 22:42
Medlem
Citat:
Och du är helt säker på att Lotta hade nekat vid ett förhör att det var Martin som tillfogat skadorna? Jag tror precis tvärtom. Hon har varit öppen med vad som pågick inför polisen. Sedan att hon drog tillbaka sin anmälan berodde nog på att hon inte kände att hon fick det stöd som hon ville ha. I fup framgår det tydligt hur hon resonerat när hon drog tillbaka sin anmälan. Det är ingen ide. Han kommer att döda mig, min hund, min familj eller mina vänner. Hon var livrädd men ärlig.

Men hon var ju precis tvärtom oärlig gentemot i princip ALLA i hennes omgivning. Hon ljög hela tiden till alla hon kände och var i kontakt med.
Citera
2016-10-06, 22:42
Medlem
Citat:
Du har så rätt!
Har också funderat mycket på detta - vad mer kunde Lottas vänner o anhöriga egentligen gjort?
Tyvärr förde hon ju dem lite bakom ljuset med att Martin förföljde henne utan att hon ville ha kontakt osv. Någon väninna uttalade sig ju tidigt om att "de INTE hade haft ett förhållande".
Hon var vuxen och hade rätt att välja själv - ingen hade kunnat tvinga henne till något.
Kan ni bara sluta nu!! Lotta var livrädd att Martin skulle skada någon annan. Ta en psykologikurs istället!
Citera
2016-10-06, 22:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Nej du kan ha rätt, hon kanske hade ändrat sig igen, jag vet inte.
Men det är ju svårt för - en överbelastad - polismyndighet att forcera fram flera förhör när någon bestämt säger att hon inte vill. Man kan ju inte tvinga henne.
Jag vet inte vilket stöd man skulle ha gett henne för att det skulle fungerat - vilka mer resurser finns det som polisen inte använde här?

Sedan kan jag hålla med om att det är väldigt förvånande att man släpps ut efter 2/3 av ett straff - fast man har fått flera varningar och återfallsrisken bedöms som hög. Och därtill att man inte har en "övervakare" som kontrollerar att man sköter sig på Frivården. Kanske tvingas lämna drogfrihetsprover och vid minsta hint om olämpligt beteende reagerar.
Jag har nog lite naivt trott att det fungerade annorlunda.
Citera
2016-10-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Kanske det, kanske.

Fotona var ju bättre än ingenting, nu tog de ju inte det på allvar ändå och målsäganden blev mördad och det är sorgligt.

Folk dricker och knarkar ihjäl sig också utan att man som utomstående kan göra mycket åt det.
Citera
2016-10-06, 22:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Kan ni bara sluta nu!! Lotta var livrädd att Martin skulle skada någon annan. Ta en psykologikurs istället!

Inte har hon ringt o skickat hundratals sms till honom där hon vill träffas, ha sex o planera för en framtid - bara för att hon var rädd att han skulle skada någon annan!!!
Citera
2016-10-06, 22:55
Medlem
Citat:
Inte har hon ringt o skickat hundratals sms till honom där hon vill träffas, ha sex o planera för en framtid - bara för att hon var rädd att han skulle skada någon annan!!!
Vilken förtappad kvinna hon var...
Citera
2016-10-06, 22:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vilken förtappad kvinna hon var...

Det får stå för dig! (Det blir alltid svårt med ironi i text )
Hon blev nog helt enkelt förälskad i absolut fel person. Och visste inte hur hon skulle trassla sig ur både sina egna känslor och hans beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in