Citat:
Ursprungligen postat av
klmnopq
Bipolaritet. Nej, fortsätter magproblemen nu på tredje försöket måste jag ge upp litium och pröva nåt annat. Har redan abilify, hjälper mot mina rusande tankar. Har även lamictal, vet inte om den gör nåt alls. Men vad händer sen egentligen medicinmässigt, vad finns kvar att pröva? Jag vet inte.
Jag antar att du menar att Lamotrigin (Lamictal) hjälper, men inte nog mycket?
Den brukar ju annars vara det medel som man sätter in mot just dom som har svårbehandlad Bipolaritet.
Det finns andra saker att pröva efter det, en del är lite småexperimentella dock, så kanske inget man ska hoppas på, eller ens prova.
MEMANTIN - Lamotrigin fungerar genom att den modulerar den glutamaterga aktiviteten i hjärnan - så gör även Memantin, men mycket mer specifikt, och mer kraftfullt.
Det är inte nödvändigtvis alltid en bra sak att göra det - NMDA-antagonism som Memantin har som verkansmekanism är nämligen rätt så kraftfulla saker - brukar ge såkallad hjärndimma, om man inte har exakt rätt dos.
Uppfanns ursprungligen för att behandla Alzheimers, men har där funnits vara lite för svag - hjälper främst mot tidiga fall och preventivt - mindre mot redan utbruten sjukdom.
Fel i NMDA-nätverket i hjärnan är dock ett problem i flera andra sjukdomar har det dock visat sig, såsom:
ADHD
Autism
Bipolär Sjukdom
OCD
Anorexi
Bulimi
Ångest
Yada, yada, et c. Alla sjukdomar som verkar ha obalans i hjärnan, enkelt uttryckt. Det är nämligen något av vad NMDA-receptorerna i hjärnan sysslar med - kommunikation mellan delar och svar på förändringar.
När det blir fel där, då går det rent åt helvete.
En annan sjukdom där NMDA-nätverket är implicerat är Schizofreni - där är det dock TVÄRTOM - NMDA-receptorerna är inte för aktiva där, utan för INaktiva: detta leder till att en hel del processer löper amok, istället för att hämmas på rätt sätt.
Om du vill fortsätta prova Litium, så kan den mer exotiska Litium-föreningen
Litiumorotat vara nånting. Anledningen varför man får så absurdt hårda bieffekter av dom andra föreningarna är för att du måste ta en så JÄVLA hög dos! Eftersom Litium har dålig blodhjärnbarriärgenomträngning - så du får i princip mättnad av Litium i hela jävla kroppen innan det faktiskt kommer in i hjärnan.
Orotat är en aminosyra som återfinns i lite olika delar av kroppen, men mest i modersmjölk. Litiumorotat är DÅLIGT studerat, men dom få studier som gjorts visar på en mångdubbelt hög biopupptaglighet än andra föreningar - minimum 8ggr bättre, en del menar på upp till 35 ggr bättre än Carbonat.
Det är ju dessvärre inte kontrollerat och testat på samma sätt som medicinskt Litium dock, så därmed blir det knepigt att finna en källa som är riktigt bra.
Hmm... Äter ju förresten Magnesium-L-Treonat själv just nu, en exotisk mag-förening som upptäckts nyligen... högre biotillgänglighet, selektiv mot hjärnan... Någon borde försöka skapa ett Litiumsalt av L-Treonat! Kan hända det är ännu bättre. Hmm...