2016-10-03, 20:46
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Trafikolycka kan vi nog utesluta till 99%.
Det är ju osannolikt att ingen skulle se om en person blir påkörd en tisdagsförmiddag i Juli i direkt anslutning till en större stad på en vältrafikerad väg, det skulle säkert vara minst ett 10-tal vittne till en sådan händelse.

En annan sak som jag funderar över är övervakningsfilmen?
Jag tycker inte det ser ut som han är narkotikapåverkad, det ser snarare ut som att han flyr av ren skär rädsla.
När han ankommer till flygplatsen så går han ju också i lugn och normal takt, inget konstigt alls i hans uppträdande där, men 46 minuter senare flyr han i panik som om han sett ett spöke!

Absolut. Det kan vara mindre sannolikt att det ägde rum just på en trafikerad huvudled nära staden i dagsljus, annat än om det var extremt tidigt på morgonen (vilket det ju inte var). Solen gick f.ö. upp 05.36.
Men inget säger ju att han bara befunnit sig intill hårt trafikerade vägar.
Citera
2016-10-03, 22:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Drunkning?

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Absolut. Det kan vara mindre sannolikt att det ägde rum just på en trafikerad huvudled nära staden i dagsljus, annat än om det var extremt tidigt på morgonen (vilket det ju inte var). Solen gick f.ö. upp 05.36.
Men inget säger ju att han bara befunnit sig intill hårt trafikerade vägar.

Bra då vet vi att solen gick upp över Varna den 8 juli 2014 detta klockslag.

Det finns helt riktigt inget som säger var Lars uppehöll sig då en ev. bilolycka inträffade.

Såsom jag ser det efter vad som framkommit, som dock inte är mycket, så är nog ändock den troligaste orsaken att han omkom genom att drunkna.
Citera
2016-10-04, 15:28
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bra då vet vi att solen gick upp över Varna den 8 juli 2014 detta klockslag.

Det finns helt riktigt inget som säger var Lars uppehöll sig då en ev. bilolycka inträffade.

Såsom jag ser det efter vad som framkommit, som dock inte är mycket, så är nog ändock den troligaste orsaken att han omkom genom att drunkna.

Om man ska nämna en orsak så ligger det ju nära tillhands eftersom det kroppen då utan tvekan kan ha sjunkit eller drivit till havs. (Är västvindar dominerande? Strömmar? )
Var/vilken väg kan han ha tagit sig ner till vattnet (havet). Är viken söderut möjligen mer sannolikt än strandlinjen norr om stan? Någon nämnde ett mindre vattendrag v om flygplatsen?
Om han inte blev mördad?
Citera
2016-10-04, 17:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Havet eller i ett vattendrag?

Citat:
Om man ska nämna en orsak så ligger det ju nära tillhands eftersom det kroppen då utan tvekan kan ha sjunkit eller drivit till havs. (Är västvindar dominerande? Strömmar? )
Var/vilken väg kan han ha tagit sig ner till vattnet (havet). Är viken söderut möjligen mer sannolikt än strandlinjen norr om stan? Någon nämnde ett mindre vattendrag v om flygplatsen?
Om han inte blev mördad?

Det ligger nära tillhands och så kan det ha gått till. Vet ej hur det är med västvindar och strömmar i Varna. Känner inte till detta land något närmare.

Hamnade han inte i havet kan han ha hamnat i något vattendrag någonstans. Kanske ett ställe som inte besöks ofta av människor?
Citera
2016-10-04, 18:05
Medlem
Steff83s avatar
Dom flesta spårlösta försvinnanden där kroppen aldrig hittas brukar vara drunkning i havet. Då det finns inte så andra alternativ sett till händelseförloppet. Finns många, bara i Sverige som försvunnit spårlöst med som man starkt misstänker har drunknat i havet. Det är inte alls självklart att en kropp återfinns i närheten eller i tid beroende på strömmar. Precis som skrivits här innan. Att han inte obseverats på sin väg från flygplatsen till havet behöver inte vara så konstigt heller. Han kan ha slutat springa och uppträtt normalt osv. Däremot känns inte det väl inte som att kan ha klättrat över staketet. Då borde han vara iaktagen efter det.

Sannolikheten att han skulle ha varit utsatt för ett brott eller trafikolycka är försvinnande liten då det oftast alltid brukar finnas ytterligare spår då. Och trafikolycka..kom igen..finns inte en möjlighet såvida det inte skett på en mycket enslig väg/område. Och att dessutom råka ut för en person har läggningen att göra sig besväret att göra sig av med kroppar i panik är ännu mindre.
Senast redigerad av Steff83 2016-10-04 kl. 18:09.
Citera
2016-10-04, 19:59
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Hur kan du av övervakningsfilmen göra den bedömningen att Lars inte är narkotikapaverkad? Visar filmen nagra bilder av hans pupiller? Eller nagra närbilder överhuvudtaget?

Jag är ingen expert, men jag har kollat flera gånger på filmen och försökt analysera den, jag har studerat hur Lars rör sig, hans beteende och hans kroppsrörelser.

När man ser på övervakningsfilmen så ser man att Lars går i lugn takt när han ankommer till flygplatsen, den gångstilen han har där verkar fullständigt normal, jag kan inte se några som helst tecken på att Lars skulle vara påverkad av något preparat på den bildsekvensen.

I det andra videoklippet, där han flyr ut i full panik så tycker jag att det ser ut som han flyr av ren skär rädsla och inget annat.
När han kommit ut så lugnar han ju ner sig rejält och börjar sedan småjogga bort från flygplatsen.

Min uppfattning är att personer som är narkotikapåverkade beter sig annorlunda.
Tänk själv när du möter någon narkotikapåverkad person på stan, det går inte att ta miste på, du märker direkt att personen är "hög".
Men här på övervakningsfilmen så tycker jag inte alls att man ser några sådana tendenser.
Citera
2016-10-04, 20:44
Medlem
5549s avatar
Citat:
Tänk själv när du möter någon narkotikapåverkad person på stan, det går inte att ta miste på, du märker direkt att personen är "hög".
Nej knappast. Du har definitivt mött hundratals, troligtvis tusentals, narkotikapåverkade personer på stan som du inte lagt märke till.
Citera
2016-10-04, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände egentligen under dessa 46 minuter?

Citat:
Jag är ingen expert, men jag har kollat flera gånger på filmen och försökt analysera den, jag har studerat hur Lars rör sig, hans beteende och hans kroppsrörelser.

När man ser på övervakningsfilmen så ser man att Lars går i lugn takt när han ankommer till flygplatsen, den gångstilen han har där verkar fullständigt normal, jag kan inte se några som helst tecken på att Lars skulle vara påverkad av något preparat på den bildsekvensen.

I det andra videoklippet, där han flyr ut i full panik så tycker jag att det ser ut som han flyr av ren skär rädsla och inget annat.
När han kommit ut så lugnar han ju ner sig rejält och börjar sedan småjogga bort från flygplatsen.

Men här på övervakningsfilmen så tycker jag inte alls att man ser några sådana tendenser.

Jag delar din uppfattningen gällande Lars både när han ankommer resp. lämnar flygplatsbyggnaden.

Om Lars var påverkad av narkotika då han ankom flygplatsen på morgonen 8 juli vet vi inte. Han kan ha varit det men låt oss säga att inte var det.

Vad var det då som i s f fick honom att fly i panik? Lämnande flygplatsläkarens mottagning i full fart med sin ryggsäck och väska kvarlämnade. Vad var det som gör att han flyr av ren skär rädsla?

Hur långt det var att gå till denne efter att han frågade en kvinna om vägen vet inte. Ej heller hur länge, om han nu fick det, han fick sitta och vänta innan han kom in. Det vi vet är att han efter 46 minuter senare ser ut att fly i panik från något eller någon. Kanske konsulterade Lars denne under ca max en ½ timme?

Då måste det i s f ha hänt något på mottagningen. Vad var då i s f det som hände att Lars gjorde på detta sätt? Var det något som läkaren hade sagt? Hade detta något att göra med att en flygplatsanställd arbetare tittade in och samtalade med honom på bulgariska? Kom det ytterligare någon annan person på besök då Lars var där och som aldrig har blivit omnämnd?

Ett annat alternativ kan ha varit att redan innan läkarbesöket stött på någon eller några som han inte ville träffa?

Tyvärr finns det bara en person som kan berätta om Lars besök och det är hans ord vi har att gå efter. Lars kan ju inte själv berätta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-10-04 kl. 20:54.
Citera
2016-10-05, 09:51
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Dom flesta spårlösta försvinnanden där kroppen aldrig hittas brukar vara drunkning i havet. Då det finns inte så andra alternativ sett till händelseförloppet. Finns många, bara i Sverige som försvunnit spårlöst med som man starkt misstänker har drunknat i havet. Det är inte alls självklart att en kropp återfinns i närheten eller i tid beroende på strömmar. Precis som skrivits här innan. Att han inte obseverats på sin väg från flygplatsen till havet behöver inte vara så konstigt heller. Han kan ha slutat springa och uppträtt normalt osv. Däremot känns inte det väl inte som att kan ha klättrat över staketet. Då borde han vara iaktagen efter det.

Sannolikheten att han skulle ha varit utsatt för ett brott eller trafikolycka är försvinnande liten då det oftast alltid brukar finnas ytterligare spår då. Och trafikolycka..kom igen..finns inte en möjlighet såvida det inte skett på en mycket enslig väg/område. Och att dessutom råka ut för en person har läggningen att göra sig besväret att göra sig av med kroppar i panik är ännu mindre.

Som sagt, vi vet inte. Det vi vet är att det hänt tidigare att (se mitt tidigare inlägg ovan) ovanliga scenarion ägt rum.

I ett "osannolikt" fall som detta kan även det uppfattat osannolika ha en viss sannolikhet.

Jag vill hävda, utan att för den skull förneka att drunkningsalternativet skulle kunna vara det mer troliga, att det är fel väg att avfärda vissa scenarion bara för att man inte tror på deras sannolikhet.

De händer! Ibland. Det är det vi vet.
Citera
2016-10-05, 10:26
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:

Det är väldigt svårt att avgöra om någon är påverkad av narkotikaklassade preparat baserat på en övervakningsfilm. Som någon sa tidigare har du förmodligen mött hundratals grovt påverkade personer på stan som du inte lagt märke till. Har själv t.ex varit på sociala och egentligen nyktra sammanställningar full, tjackad eller hög - Och det är ingen som lagt märke till något.

Vad det fick Lars att springa iväg i panik är det som sagt omöjligt att veta. Men du nämnde faktiskt en ganska intressant sak som ingen verkar ha tagit i åtanke. Att hans panikartade flykt verkar lugna ner sig ordentligt när han väl lämnat själva byggnaden. Kan det vara så att han helt enkelt glömt någonting på hotellet där han bodde? Till en början tänker han givetvis att han måste skynda sig för att hinna med planet, men inser kort efter att han kommer missa det oavsett och lugnar därför ner takten? Inte speciellt sannolikt egentligen men det är trots allt en möjlighet.

Jag tror personligen inte alls på att det var droger som fick honom att flippa ur. Han var ju inte känd för att vara glad i knarket och det är inte många droger som skulle få en människa att agera såhär. Alltså att gå från normal till att helt sonika kuta åt andra hållet, utan anledning.
Jag håller fast vid min teori om att han har gett sig i lag med fel personer. Och i Bulgarien är "fel personer" inte svåra att hitta. Han kan ha bevittnat en grovt brott, raggat på fel brud, gett någon på käften eller blivit utsatt för utpressning etc.
Det som jag personligen tycker talar för det här är att han valde att stanna kvar även fast hans kamrater for hem. Någonting höll honom kvar.

Tråkigt nog får vi nog aldrig reda på vad som egentligen hände.
Citera
2016-10-05, 12:25
Medlem
Citat:

Nej, just det, du är ingen expert. Och filmen (den längre) visar även hur han gar in i en butik pa flygplatsen, och det verkar som att en anställd försöker tala honom tillrätta. Han tillbringade flera timmar där, och gick pa WC o.s.v. - gott om tid att smaknarka lite...
Citera
2016-10-05, 14:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika alternativ.

Citat:
Som sagt, vi vet inte. Det vi vet är att det hänt tidigare att (se mitt tidigare inlägg ovan) ovanliga scenarion ägt rum.

I ett "osannolikt" fall som detta kan även det uppfattat osannolika ha en viss sannolikhet.

Jag vill hävda, utan att för den skull förneka att drunkningsalternativet skulle kunna vara det mer troliga, att det är fel väg att avfärda vissa scenarion bara för att man inte tror på deras sannolikhet.

De händer! Ibland. Det är det vi vet.

Tyvärr är det så.

Eftersom vi inte vet vad som hände Lars efter att han springande försvann så går det inte att avfärda olika scenarios vare sig man tror på dessa eller inte. Vi vet inte.

Det finns ett flertal mer eller mindre möjliga sådana.

1. Drunkning genom självmord.
2. Drunkning genom olycka.
3. Bilolycka.
4. Mord.
5. Lever fortfarande och lider av minnesförlust alt. psykiskt sjuk.

I första hand tror jag på alternativ 1 eller 2 och i sista hand på alternativ 5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in