2014-02-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basilides
Var det så att den förre pastorn var omstridd? I hovförsamlingen finns det inte flera präster i församlingen - utan det finns hovpastorer som tjänstgör någon/några gånger per år. Hovpastorerna utses så att alla stift ska finnas representerade. Sedan finns då MB som leder det dagliga arbetet tillsammans med kyrkvärdar etc. Över honom finns överhovpredikanten. Och över dem alla vakar HMK.
Fel: det heter extra ordinarie hovpredikanter, det finns bara en pastor: MB som är dessutom ordinarie hovpredikant.
Citera
2014-03-10, 18:41
Medlem
I mångt och mycket är jag beredd att instämma i kritiken som framförts om Michael. Jag opponerar mig dock mot att Michael anklagas för pedofili. Illa valt förtal!
Misstänker vem bedragaren är, troligtvis Magnus, en udda figur med tvivelaktigt leverne. Fullständigt obegripligt att Michael äventyrar sitt relativt goda rykte genom att liera sig med den mannen.
Alla som klagar på andra kommentatorer. Ha lite självrannsakan, ni verkar själva gilla både Flashback forum och skvaller annars vore ni väl inte här eller...?
Citera
2014-06-08, 14:22
Medlem
tryffs avatar
Jag har återigen fått kontakt med kyrkan och jag skulle gissa att över 50% av alla präster och diakoner är homofiler. Tolerans mot bögar och invandrare har blivit det viktigaste budskapet...inte bibelns ord.
Citera
2014-06-11, 22:29
Medlem
raantanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Jag har återigen fått kontakt med kyrkan och jag skulle gissa att över 50% av alla präster och diakoner är homofiler. Tolerans mot bögar och invandrare har blivit det viktigaste budskapet...inte bibelns ord.
Skönt att höra!
Citera
2014-12-20, 21:19
Medlem
Stölder och intriger i hovförsamlingen? Tydligen är det här på tapeten igen. De utpekade mår väldigt dåligt, skriver aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20045691.ab
Citera
2014-12-21, 09:50
Medlem
SaftMajas avatar
Vänta lite, sitter ni och skriver på fullt allvar att Kungahuset har lejt en mörkhyad sodomit till det mest prestigefyllda kyrkoämbetet vi har efter ärkebiskopstolen?
Citera
2014-12-21, 10:02
Medlem
styrlunds avatar
Det bästa i denna saga är INGEN saknat kungens psalmbok.
Den har nog aldrig blivit använd. ....
Citera
2014-12-21, 12:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Vänta lite, sitter ni och skriver på fullt allvar att Kungahuset har lejt en mörkhyad sodomit till det mest prestigefyllda kyrkoämbetet vi har efter ärkebiskopstolen?
Fast det är det ju inte. Det mest prestigefyllda kyrkoämbetet efter biskops- och domprostämbetena, möjligen. Om man inte menar nån sorts kändisprestige, 'rå.
Citera
2014-12-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Det bästa i denna saga är INGEN saknat kungens psalmbok.
Den har nog aldrig blivit använd. ....

Det framgår inte när den användes senast.

Citat:
Att kungens psalmbok var försvunnen upptäcktes i samband med tacksägelsegudstjänsten, Te Deum, den 2 mars för prinsessan Leonore.

Boken var borta, kvar fanns bara det tomma fodralet. Det är en psalmbok med insignier som kungen fick 1986 av Bertil Werkström som då var ärkebiskop.
Citera
2014-12-23, 22:29
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast det är det ju inte. Det mest prestigefyllda kyrkoämbetet efter biskops- och domprostämbetena, möjligen. Om man inte menar nån sorts kändisprestige, 'rå.

Bäste Hamilkar, säkerligen kan en berest herre som Ni utan vidare åthävor inse konsekvenserna av att utnämna en sådan sedeslös person till hovförvaltningen? Även en måttligt religiös person som jag har ju läst och begrundat de många visdomsorden i exempelvis 5:e Moseboken, där det tydligt står: "En man som ligger hos en man som hos en kvinna; Detta är en styggelse" och så vidare...

Visst, man kan rycka på axlarna och tänka att det i det långa loppet är ointressant, men sanningen är att kyrkan har varit ett sammanhållande fundament för nationalstaten i mer än 1000 år. Man kan också tänka att kebabsvarvarreligionen fortfarande inte visat någon större success i stadsbyggande globalt sett trots sin mer... ortodoxa hållning till religion. Vi ser inga homosexuella imamer i mellanösterländerna som står nära dess ledare.

Sekulariseringen i vårt land hade på egen hand rullat på fint mot en teknokrati, men tack vare invällandet av andra religionsutövare som dessutom är högljutt agressiva, kommer den processen att ta nya vägar. Sannolikt kommer det i framtiden bli så att muslimer på olika sätt kommer att försöka utöka den muslimska kyrkans makt, under det att den svenska kristna grupperingen kommer backa mer och mer tills en offentlig konflikt inte längre går att undvika. Frågan är om det är försent då.
Citera
2016-09-09, 20:24
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hur gick det sedan med alltihopa som det talas om i tråden?
Kom kungens psalmbok tillbaka eller är den fortfarande försvunnen?
Det lustiga med den verkar vara att kungen aldrig ens använt den så frågan är ju om den ens är saknad.
Hur fungerar det numera i församlingen? Mobbas det och tjafsas fortfarande?
Citera
2016-10-02, 13:53
Medlem
Tills dess att psalmbokens gåta är löst vill jag rekommendera er att gå in på Facebook profilen Per Skriffare. Ni kommer hitta en helt fascinerande redogörelse för ett lika avskyvärt som okristligt agerande med en oväntad koppling till högre makter.
Efter att jag själv gått igenom hela innehållet förstår jag inte hur inblandade personer undgått åtal.
Någon som vet mer om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in