2016-09-30, 23:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Fanns i förhör med Wilm* (någonting) (*=a) i aktbilaga 54 tex. Hon var hans kontaktperson vid förra verkställigheten.
Ja, jag fick en direkt hänvisning och hittade.

Tror dock det var i akt bil (54?) Del 3 - 2 av 2 - om jag minns rätt ..
Citera
2016-09-30, 23:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Later
Det var när jag läste alla dessa sms som jag bestämde skriva i detta ämne.
Hur i helvete orkar man skriva så många sms ???
Som fjortisar..........

Ja om han hade nöjt sig med sms " bombning" så hade det väl vart ok...
Citera
2016-09-30, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Hon drog tillbaka sin medverkan på grund av övergrepp i rättssak, inte ovanligt. För att folk ska våga vittna mot en galen våldsverkare så krävs att de kan lite på att rättsväsendet kommer göra sitt jobb med att sätta honom bakom lås och bom och att skydda henne och hennes anhöriga. Kan inte klandra henne om hon inte vågade förlita sig på det.

Om fått ta med sin hund till skyddat boende, hade hon levt idag? Kanske. Men, grejen är att han hade hotat att döda hennes familj och vänner med. Dvs att hon försökte kanske skydda de andra genom att inte medverka och vittna. Kanske såg hon som enda utväg att försöka lugna honom så han inte skulle skada hennes familj, vänner och hund? Kanske tänkte hon mer på andra än sig själv?

Betyder det att hon "får skylla sig själv"?

I de ganska fåtaliga fall där en man mördas av sin fru eller ex då slipper man höra denna mängd av victim blaming om hur han borde ha förstått att hon var en psykopat etc. Men kvinnor får skulden även när de är brottsoffret.

Han borde inte ha knallat fritt på stadens gator över huvud taget.

Om du kör på fel sida av vägen med stängda ögon och krockar till slut.
Vem ska du lägga skulden på? Den som kör på fel sida eller den du möter?
Citera
2016-09-30, 23:05
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Det tror jag inte hon gjorde. Jag tror hon försökte skydda sina anhöriga och sin hund. Hon ville inte att de skulle drabbas på grund av henne, kanske.

Har uppdaterat inlägget du citerade.
Citera
2016-09-30, 23:07
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Hon drog tillbaka sin medverkan på grund av övergrepp i rättssak, inte ovanligt. För att folk ska våga vittna mot en galen våldsverkare så krävs att de kan lite på att rättsväsendet kommer göra sitt jobb med att sätta honom bakom lås och bom och att skydda henne och hennes anhöriga. Kan inte klandra henne om hon inte vågade förlita sig på det.

Om fått ta med sin hund till skyddat boende, hade hon levt idag? Kanske. Men, grejen är att han hade hotat att döda hennes familj och vänner med. Dvs att hon försökte kanske skydda de andra genom att inte medverka och vittna. Kanske såg hon som enda utväg att försöka lugna honom så han inte skulle skada hennes familj, vänner och hund? Kanske tänkte hon mer på andra än sig själv?

I de ganska fåtaliga fall där en man mördas av sin fru eller ex då slipper man höra denna mängd av victim blaming om hur han borde ha förstått att hon var en psykopat etc. Men kvinnor får skulden även när de är brottsoffret.

Mordet på Lotta Rudholm

Systern berättar om Lottas helvete. Skakande minidokumentär

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/139980

(Varning, lyssna inte på detta innan du somnar om du vill sova gott)
Jag förstår att hon hade svårt att lämna ifrån sig hunden, särskilt under omständigheterna, men det får faktiskt lösas på annat vis än med statens medverkan. Vad kommer efter det i så fall? Ska nästa misshandlade kvinna få ta med sig sitt terrarium och tillhörande boaorm?

I fallet med hunden så är det typexempel på ett tillfälle där närstående borde ställa upp och avlasta henne med hunden.

Om hon ger efter för Martins hotelser istället för att fullfölja sin anmälan och sätta honom bakom lås och bom så kommer vi till... trumvirvel... eget val, eget ansvar! Det ger inte Martin rätten att döda henne, men skyll sig själv!
Citera
2016-09-30, 23:07
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Vad skulle hon göra när han hotade att mörda hennes anhöriga? Inte så djävla lätt. Det finns en del av bristande empati med henne faktiskt.
Citera
2016-09-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja om han hade nöjt sig med sms " bombning" så hade det väl vart ok...

Vet inte om du var ironisk nu men......

De smsar att nu är jag less på det här .....om och om.
Sen är det uppehåll under några timmar då har de förmodligen haft sex.
Tillfälligt har kicken av det stillat dom.
Sen nästa dag samma jävla visa......tills den där morgonen 4 juni.....
Citera
2016-09-30, 23:10
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Vad skulle hon göra när han hotade att mörda hennes anhöriga? Inte så djävla lätt. Det finns en del av bristande empati med henne faktiskt.
Polisanmäla?
Citera
2016-09-30, 23:11
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Jag förstår att hon hade svårt att lämna ifrån sig hunden, särskilt under omständigheterna, men det får faktiskt lösas på annat vis än med statens medverkan. Vad kommer efter det i så fall? Ska nästa misshandlade kvinna få ta med sig sitt terrarium och tillhörande boaorm?

I fallet med hunden så är det typexempel på ett tillfälle där närstående borde ställa upp och avlasta henne med hunden.

Om hon ger efter för Martins hotelser istället för att fullfölja sin anmälan och sätta honom bakom lås och bom så kommer vi till... trumvirvel... eget val, eget ansvar! Det ger inte Martin rätten att döda henne, men skyll sig själv!

Han hotade att mörda hennes anhöriga med. Menar du att hennes storasyster, en tant, har våldskapitalet att skydda henne och hunden från psykopaten?

Kanske fanns det andra lösningar men inse att hon satt i en djävligt knivig situation och det kan vara svårt att tänka klart. Kanske var hon för snäll och ville inte belasta/oroa sin familj? Kanske var inte hennes familj resursstark?

Du ställer en jävla massa krav på henne och hennes familj i detta scenario. Varför fokusera på att lägga skuld på dessa människor som faktiskt är brottsoffer och oskyldiga? Varför är det så viktigt att fördela ut skuld och ansvar till dem?

Det finns EN person som är skyldig till denna tragedi.
Citera
2016-09-30, 23:12
Medlem
Citat:

Om någon hotade min familj för att jag frivilligt haft sex med en tatuerad på huvet jävla idiot så skulle jag tagit all hjälp jag kunde få från samhället.
Hade jag haft hund som inte fick följa med hade jag bett någon avlägsen eller nära bekant ta hand om hunden.
Citera
2016-09-30, 23:12
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Polisanmäla?
Men är du trög?! Övergrepp i rättssak kallas det. Polisens track record är dessutom fallande i denna typ av fall.
Citera
2016-09-30, 23:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Han hotade att mörda henne. Han hotade att mörda hennes hund, som var hennes allt enligt systern. Han hotade att mörda hennes familj. Han hotade att mörda hennes vänner.

Hon fick inte ta med sin hund till det skyddade boendet. Hennes familj och vänner hade inget skydd.

Mordet på Lotta Rudholm

Systern berättar om Lottas helvete. Skakande minidokumentär

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/139980

(Varning, lyssna inte på detta innan du somnar om du vill sova gott)

Men vad gäller "victim blaming" så kanske det finns en orsak till att det är relativt få män som dödas av fru, flickvän eller ex, jämförelsevis med kvinnor? Det måste väl rimligtvis finnas lika många män som har förhållanden med kvinnor som kvinnor i förhållande med män?
Det är väl betydligt svårare att ändra på någon annan om man vill ha en förändring i sin egen tillvaro.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-09-30 kl. 23:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in