2016-09-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ett ogenomtänkt uttalande.
Och en generalisering är det - hela Sveriges befolkning är potentiella sexualförbrytare och terrorister.
Svenskar har vi lite bättre koll på dock, än de som släpps in vind för våg t.ex. genom bisarra tullregler där man vinkade förbi bilar med för många passagerare.

Gissar att det uttalandet inte hjälper upp opinionssiffrorna, öppet mål för PK-sekten.
Nja det här kan nog hjälpa mer än stjälpa. Varje gång det blivit "skandal" och SD krossar sina debattmotståndare (och tom när de inte gör det) har man vunnit i opinion. Att man stått stilla det senaste året beror endast på att media valt att ignorera SD, i hopp att de skulle försvinna. Nu försöker man sig på en nygammal taktik, och det kommer gå precis lika bra som tidigare. För övrigt är Jonsson en ovanligt osympatisk och ohederlig politruk, kändes bra att se honom, och därefter Helin, förnedras i allas vårt SVT.
Senast redigerad av Fnysington 2016-09-30 kl. 19:35.
2016-09-30, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Tycker du att Sifo är trovärdiga så har du problem med ditt logiska tänkande.

Avvikelsen i opinionsinstitutens sista mätning före valet 2014 jämfört med valresultatet i snitt.

1 United Minds 0,59
2 Novus 0,86
3 Sifo 0,98
4 Sentio 1,02
5 Skop 1,04
6 Yougov 1,11
7 Demoskop 1,49
8 Ipsos 1,58

När det gäller Sifo:s förmåga att mäta SD korrekt så har jag inte speciellt stor tilltro till den. Jag låter dock inte det faktumet störa den totala bilden. Logiskt tänkande innebär inte att stirra sig blind på de små beståndsdelarna utan att se helheten.
Det är också möjligt att Sifos metodologi börjar bli obsolete och att de successivt kommer att tappa trovärdighet men valresultatet 2014 (vilket var den senaste givna mätpunkten) pekade i alla fall inte på att Sifo skulle ha mindre trovärdighet än många övriga OU.
2016-09-30, 19:31
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ett ogenomtänkt uttalande.
Och en generalisering är det - hela Sveriges befolkning är potentiella sexualförbrytare och terrorister.
Svenskar har vi lite bättre koll på dock, än de som släpps in vind för våg t.ex. genom bisarra tullregler där man vinkade förbi bilar med för många passagerare.

Gissar att det uttalandet inte hjälper upp opinionssiffrorna, öppet mål för PK-sekten.
Lysande uttalande, SD behöver tuffa till sig och visa på en hårdare linje.
Framtiden tillhör SD.
2016-09-30, 19:33
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Avvikelsen i opinionsinstitutens sista mätning före valet 2014 jämfört med valresultatet i snitt.

1 United Minds 0,59
2 Novus 0,86
3 Sifo 0,98
4 Sentio 1,02
5 Skop 1,04
6 Yougov 1,11
7 Demoskop 1,49
8 Ipsos 1,58

När det gäller Sifo:s förmåga att mäta SD korrekt så har jag inte speciellt stor tilltro till den. Jag låter dock inte det faktumet störa den totala bilden. Logiskt tänkande innebär inte att stirra sig blind på de små beståndsdelarna utan att se helheten.
Det är också möjligt att Sifos metodologi börjar bli obsolete och att de successivt kommer att tappa trovärdighet men valresultatet 2014 (vilket var den senaste givna mätpunkten) pekade i alla fall inte på att Sifo skulle ha mindre trovärdighet än många övriga OU.
Varför bryter du ut Sifos sista mätning? Det som är intressant är hur Sifo behandlat SD under hela mätpersioden. Precis som jag skrivit tidigare så kommer Sifo börja höja SD desto närmare vi kommer valet i september 2018.
2016-09-30, 19:37
Medlem
Citat:

1 United Minds 0,59
2 Novus 0,86
3 Sifo 0,98
4 Sentio 1,02
5 Skop 1,04
6 Yougov 1,11
7 Demoskop 1,49
8 Ipsos 1,58

SD är ju faktiskt det enda intressanta partiet att mäta, man kan ju artigt låtsas som något annat, men faktum kvarstår.

Det är "möjligt" att Sifos mätmetoder är förlegade (för att mäta det enda intressanta), är ju årets understatement.
2016-09-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du skall tolka det som att SIFO är direkt usla att mäta specifikt SDs väljaropinion emedan Sentio ligger hyggligt rätt därvidlag..om än med liten underskattning även där.
Punkt.
Over and out.

Då verkar du och jag vara överens. Att Sifo är usla på att mäta SD är mer eller mindre fakta.

Men du kanske för säkerhets skull kan förtydliga varför Sifo gång på gång bevisligen inte klarat av sitt förmodade uppdrag eftersom jag utgår ifrån att Sifos uppdrag inte enbart består av att mäta SD korrekt.

Citat:
Det intressanta är den verkliga opinionen,inte hittepåsiffror från institut som historiskt bevisat för omvärlden gång efter annat att de inte klarar av sitt förmodade uppdrag.
2016-09-30, 19:45
Medlem
Citat:
Då verkar du och jag vara överens. Att Sifo är usla på att mäta SD är mer eller mindre fakta.

Men du kanske för säkerhets skull kan förtydliga varför Sifo gång på gång bevisligen inte klarat av sitt förmodade uppdrag eftersom jag utgår ifrån att Sifos uppdrag inte enbart består av att mäta SD korrekt.
Du, och jag, och precis alla andra, vet att om man inte mäter SD korrekt (eller iaf försöker) så har man inget existensberättigande, då skulle de lika väl kunna ringa mig så kan jag höfta in några siffror som förmodligen bättre stämmer med verkligheten. SD är solen som svensk politik graviterar runt. De 10-12% som felmarginalen numera handlar om måste ju också fördelas på andra partier, och risken att det blir rätt då, för endera part, är ju inte överhängande.
2016-09-30, 20:08
Medlem
Citat:
Varför bryter du ut Sifos sista mätning? Det som är intressant är hur Sifo behandlat SD under hela mätpersioden. Precis som jag skrivit tidigare så kommer Sifo börja höja SD desto närmare vi kommer valet i september 2018.

Kan ju bero på att du påstod att Sifo inte är trovärdiga? Det är väl också relevant att ta den sista opinionsundersökningen då den ligger närmast den givna mätpunkten (valet) eller hur? På totalen mätte de valet bättre än såväl Sentio och Yougov. Med utgångspunkt av det så är det märkligt att tycka att Sentio och Yougov skulle vara mer trovärdiga som opinionsinstitut än Sifo och famförallt är det märkligt att man lider brist på logiskt tänkande ifall man inte anser det.

.
Jag har också några reflektioner kring din sistnämnda teori:

Sifo justerade inte upp SD under valen 2010 och 2014:

Sifo november 2009: 5,8%
Sifo september 2010: 3,8%
Valresultat september 2010: 5,7%

Sifo december 2012: 10,0%
Sifo augusti 2013:9,9%
Sifo september 2014: 9,9%
Valresultat september 2014: 12,9%

I december 2015 visade Sifo 19% på SD och var då 7,6%-enheter resp. 7,9%-enheter efter Sentio och Yougov. I senaste undersökningen är de 8,9%-enheter resp. 9,6%-enheter efter. Vad kan det ha funnits för motiv för Sifo att tillfälligt trycka upp SD i december 2015 för att sedan gå tillbaka?

Slutligen upprepar jag att ifall Sifo skulle ha den strategin som du påstår så är de totalt hjändöda.
Det är sant att opinionen förmodligen påverkas av att ett parti går bra i mätningarna. Att då se till att partiet rusar i mätningarna vid just det enda tillfället då det överhuvudtaget spelar roll, när folk faktiskt skall avlägga sin röst, är riktigt svagbegåvat
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-09-30 kl. 20:11.
2016-09-30, 20:20
Medlem
Citat:
1. Utveckla det resonemanget.
2. Varför presterade Skop då bäst av samtliga opinionsinstitut valet 2014 trots att de missade SD mest?

Är såklart inte omöjligt hamna mest rätt trots man har tvärfel på SD. Men du tror inte dom OI's som har SD på 30% och ett val säger just 30% har större chans pricka övriga partier mer rätt än Sifo (om dom ligger kvar på sina SD 15%)?
2016-09-30, 20:27
Medlem
Citat:
Så vad du egentligen säger är att antingen:

1. så var inte Sifo intresserat av att manipulera SD:s mätningar vid valen 2010 eller 2014
2. så manipulerade Yougov och Sentio sina resultat också men har sedan valet 2014 gått den "smala vägen"

Om inte Sifo hade något behov av att justera upp sina siffror inför de valen, hur kan det då komma sig att Yougov:s och Sentio:s tillförlitlighet kan härröras till de resultat de visade upp vid valen 2010 och 2014?

Deras mätmetod var inte lika uppenbart usel vid den tiden. Nu inser nog de flesta att 15% är långt från sanningen. Innan valet 2010 fanns ej SD-hatet på samma sätt dessutom.

Sentio är dom jag litar främst på. Och dom prickade SD betydligt bättre än Sifo 2014. Och dom använder en bättre mätteknik i mitt tycke.
Senast redigerad av Djimmie 2016-09-30 kl. 20:30.
2016-09-30, 20:30
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Att kalla olika partier för största partiet är ju bara löjligt!Allt vi kan konstatera är valet som var 2014!Vad som sker mellan valen i % hit och dit är ganska ovidkommande!Efter valet 2018 kan vi prata % igen och vilket parti som är störst!Just nu är det socialdemokraterna som är i regeringsställning oavsett vad jag och alla tycker om det!Och alla som hoppas på SD i nästa val får lugna sig till valet 2018. Just nu är SD ett nästan 13% parti!Och detta är fakta oavsett vad många tycker om det!

Men varför gör man då OU om de inte betyder något? Vad gör du i tråden om du tycker att OU är irrelevanta?

Mandaten i riksdagen ligger fast enligt 2014 års val, men du kan vara förvissad om att om SD i OU efter OU låg på 3,8% och S på 40% i OU att det skulle bli extra val omedelbums. Att SD i OU gått som en raket sedan valet 2014 betyder mer än du antingen begriper eller vill erkänna. Är SD största parti i de mest trovärdiga OI att mäta SD så ger det naturligtvis en massa huvudbry hos framför allt S och M. De kommer anpassa hela sin strategi och valkampanj beroende på hur SD ligger till i OU. Min tro är att de skiter blankt i SIFO, SCB och alla andra i det här sammanhanget odugliga OI. De följer Sentio, såvida de inte gör egna hemliga mätningar.

Citat:
Lysande uttalande, SD behöver tuffa till sig och visa på en hårdare linje.
Framtiden tillhör SD.

Jag skulle hellre vilja formulera det som att framtiden tillhör det parti, den grupp eller den person som löser vansinnet i Sverige. Även om jag röstade SD i senaste valen så betyder det per automatik inte att jag är övertygad att SD reder ut det. Det återstår att se. Upp till bevis, helt enkelt. Av de riksdagspartier vi har är de de enda som är oskyldiga till vansinnet.
2016-09-30, 20:46
Medlem
Citat:

Onekligen är det dock en väsentlig del av Sifos uppdrag att kunna identifiera vad som troligen är Sveriges största parti.
I vart fall är SD ett parti som är så stort att differensen till Sifos uppmätta siffror gång på gång historiskt bevisligen,leder till så stora fel att andemeningen med uppdraget går förlorad.Det är en sak att gå 40 procent fel på Musse Pigg partier såsom till exempel MP och en annan att göra det på stora partier såsom SD.
Vad det beror på vet ingen..utom möjligtvis ansvariga på institutet ifråga.
Att dock inte vidta åtgärder för att om möjligt korrigera upprepade fel liknar jag vid Einsteins konstaterande.
Vad den upprepade repetetiva galenskapen beror på,och därmed motiven bakom..får andra spekulera kring.
Jag kan bara rent faktamässigt konstatera att Sifo suger balle när det gäller att mäta SDs riktiga väljaropinion.
Det kan jag inte säga om Sentio.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in