Citat:
Ursprungligen postat av
Svithjod
Varför bryter du ut Sifos sista mätning? Det som är intressant är hur Sifo behandlat SD under hela mätpersioden. Precis som jag skrivit tidigare så kommer Sifo börja höja SD desto närmare vi kommer valet i september 2018.
Kan ju bero på att du påstod att Sifo inte är trovärdiga? Det är väl också relevant att ta den sista opinionsundersökningen då den ligger närmast den givna mätpunkten (valet) eller hur? På totalen mätte de valet bättre än såväl Sentio och Yougov. Med utgångspunkt av det så är det märkligt att tycka att Sentio och Yougov skulle vara mer trovärdiga som opinionsinstitut än Sifo och famförallt är det märkligt att man lider brist på logiskt tänkande ifall man inte anser det.
.
Jag har också några reflektioner kring din sistnämnda teori:
Sifo justerade inte upp SD under valen 2010 och 2014:
Sifo november 2009: 5,8%
Sifo september 2010: 3,8%
Valresultat september 2010: 5,7%
Sifo december 2012: 10,0%
Sifo augusti 2013:9,9%
Sifo september 2014: 9,9%
Valresultat september 2014: 12,9%
I december 2015 visade Sifo 19% på SD och var då 7,6%-enheter resp. 7,9%-enheter efter Sentio och Yougov. I senaste undersökningen är de 8,9%-enheter resp. 9,6%-enheter efter. Vad kan det ha funnits för motiv för Sifo att tillfälligt trycka upp SD i december 2015 för att sedan gå tillbaka?
Slutligen upprepar jag att ifall Sifo skulle ha den strategin som du påstår så är de totalt hjändöda.
Det är sant att opinionen förmodligen påverkas av att ett parti går bra i mätningarna. Att då se till att partiet rusar i mätningarna vid just det enda tillfället då det överhuvudtaget spelar roll, när folk faktiskt skall avlägga sin röst, är riktigt svagbegåvat