2006-12-22, 21:23
Medlem
I staterna förekommer hemliga samhällen "out law". Folk med likartade religiösa och/eller politiska idéer bygger hemliga, ofta befästa läger i ödsliga trakter där de lever utan kontakt med samhället i övrigt. Ibland kallar de sig själva "överlevare" (survivalists).
Ibland cirkulerar rykten om liknande samhällen i Sverige. Vet någon något om detta? Tanken på hemliga, alternativa kooperativ är inspirerande. Besitter de i så fall avancerade, hittills okända kunskaper i överlevnadstekning? I så fall en utomordentligt värdefull kunskapsreserv.
Citera
2006-12-22, 21:32
Medlem
Carradines avatar
Självklart sitter en av medlemmar i dessa hemliga samhällen och berättar om det på Flashback, välkommen!
Citera
2006-12-22, 21:56
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverre svensk
Folk med likartade religiösa och/eller politiska idéer bygger hemliga, ofta befästa läger i ödsliga trakter där de lever utan kontakt med samhället i övrigt. Ibland kallar de sig själva "överlevare" (survivalists).

Det där låter ju som Gnosjö...
Citera
2006-12-23, 02:20
Medlem
Dubbelespressos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverre svensk
Besitter de i så fall avancerade, hittills okända kunskaper i överlevnadstekning?

Vad skulle det va för jävla "avancerade, hittills okända kunskaper i överlevnadstekning" (överlevnadstekning, pratar vi hockey här eller?) som du pratar om? Om någon sitter ute i bushen och "överlever" som du verkar vilja få det till skulle det snarare röra sig om back to basics, inte några maskiner som framställer gelehallon av kolatomer i bajs.
Citera
2006-12-23, 22:00
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Det där låter ju som Gnosjö...

Gnosjö är ju helnice. Tänk om alla lantisar var lika produktiva...
Citera
2006-12-23, 22:09
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Gnosjö är ju helnice. Tänk om alla lantisar var lika produktiva...

Sant, men jag tänkte närmast på att det är en håla med samma religiösa syn och att dom ofta har samma syn på saker och ting politiskt. I tillägg så är det ju smått isolerat så...

Jag har deltagit i en föreläsning med Caroline Wigren på Internationella handelshögskolan i Jönköping där jag fått höra om hennes avhandling "Spirit of Gnosjö", och jag ska inte påstå att det inte är ett produktivt område, men faktum är att om man bortser från de marknadsekonomiska framgångarna så är det ett typiskt "white trash" område...
Citera
2006-12-23, 22:17
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Sant, men jag tänkte närmast på att det är en håla med samma religiösa syn och att dom ofta har samma syn på saker och ting politiskt. I tillägg så är det ju smått isolerat så...

Jag har deltagit i en föreläsning med Caroline Wigren på Internationella handelshögskolan i Jönköping där jag fått höra om hennes avhandling "Spirit of Gnosjö", och jag ska inte påstå att det inte är ett produktivt område, men faktum är att om man bortser från de marknadsekonomiska framgångarna så är det ett typiskt "white trash" område...

Hmm, förstår tanken, men de är ju inte ensamma. Finns ett samhälle i norra Jämtland där man har samma inställning (glömt vad det heter).

Är det inte det som är bra då? Att det är vanligt folk som är produktiva, vanliga arbetare/medelklass? Det är ivarjefall det som gör mig optimistisk till att fler samhällen kan bli så.
Citera
2006-12-23, 22:27
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Hmm, förstår tanken, men de är ju inte ensamma. Finns ett samhälle i norra Jämtland där man har samma inställning (glömt vad det heter).

Är det inte det som är bra då? Att det är vanligt folk som är produktiva, vanliga arbetare/medelklass? Det är ivarjefall det som gör mig optimistisk till att fler samhällen kan bli så.

Jag lägger inga värderingar i saken som sådan, faktum är att jag mailat Caroline Wigren för att få ett vetenskapligt baserat svar på huruvida Gnosjö kan knytas till begreppen "white trash" (eller rättare sagt eventull ankytning till den amerikanska söderns kultur som gett upphov till begreppet). Jag hoppas att hon som expert i ämnet tar av sin värdefulla tid och ger oss ett svar på frågan (och jag hoppas att FB:iterna respekterar hennes svar, vad det än må vara).
Citera
2006-12-23, 22:34
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Jag lägger inga värderingar i saken som sådan, faktum är att jag mailat Caroline Wigren för att få ett vetenskapligt baserat svar på huruvida Gnosjö kan knytas till begreppen "white trash" (eller rättare sagt eventull ankytning till den amerikanska söderns kultur som gett upphov till begreppet). Jag hoppas att hon som expert i ämnet tar av sin värdefulla tid och ger oss ett svar på frågan (och jag hoppas att FB:iterna respekterar hennes svar, vad det än må vara).

Ser fram emot svaret!
Citera
2006-12-23, 22:42
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ser fram emot svaret!

Kanske bör tillägga att jag förvarnade henne att hennes svar kan komma att läggas upp på ett offentligt forum.

Det är dock en av de allra främsta experterna inom ämnet Gnosjö och dess företagaranda vi talar om så jag har höga förhoppningar på svaret och jag hoppas vi får ett relativt snabbt svar trots högtidsfiranden...
Citera
2006-12-23, 23:06
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Kanske bör tillägga att jag förvarnade henne att hennes svar kan komma att läggas upp på ett offentligt forum.

Det är dock en av de allra främsta experterna inom ämnet Gnosjö och dess företagaranda vi talar om så jag har höga förhoppningar på svaret och jag hoppas vi får ett relativt snabbt svar trots högtidsfiranden...

Har hon skrivit nån intressant bok i ämnet?

Är hon positiv eller kritisk till Gnosjö?
Citera
2006-12-23, 23:09
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Har hon skrivit nån intressant bok i ämnet?

Är hon positiv eller kritisk till Gnosjö?

Hon har skrivit en doktorsavhandling om Gnosjöandan (viket blivit godkänd). Du kan kolla med www.ihh.hj.se om "Spirit of Gnosjö" vilket är henne avhandling.

PS: Hoppas ingen moderator raderar ämnet förrän vi får svaret.l Det handlar trots allt om en av de mest gemensamma områdena med survivalists i USA i Sverige...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in