Citat:
Ursprungligen postat av
Alternativa
Jag har haft värkproblem i snart alla delar av kroppen i hela mitt liv och en sak som jag har märkt är att ju mer jag förstår av var värken kommer ifrån ju bättre kan jag kurera mig själv.
Detta förutsatt att det handlar om tex muskler som i mitt fall är orsaken till att jag ibland får problem med ischias.
Som jag har förstått det så är det en nerv som i sig nte gör ont, men när jag tex får ont i ryggen eller fot/ben och därmed börjar halta tex så kommer ischiasvärken som ett brev på posten pga av att musklerna som ligger över nerven svullnar och då trycker på nerven.
För mig gäller det då att strecha ut musklerna och det gör jag genom att sitta och dra upp knät så långt jag kan mot magen och sen lägga andra armen över knät och sakta och mjukt trycka det närmare mig. Det ska liksom gå av sig själv inte med tvång. Detta får jag göra ett tiotal gånger med båda benen per dag när värken håller på och genom att vara idog i mitt strechande så får jag nu för tiden bort min ischiasvärk på ett par, tre dagar. Innan jag tog reda på orsaken så kunde jag gå flera veckor med värken och för sisådär 30 år sedan så handlade det om att gå till sjukgymnast i några veckor och 14 dagars sjukskrivning, vilket var totalt värdelöst då man oftast bli stillasittande/liggande i stället och förvärrar problemen.
Självklart fungerar detta inte på rena skador som givetvis ska utredas och behandlas på sitt sätt.
Hoppas att du får klarhet i hur du ska behandla dig själv så att du inte behöver lida i onödan, ett diskbråck i sig räcker ju och blir över så du behöver ju inte ha relaterad värk ovanpå det. Så, först och främst är mitt råd, se till att försöka att inte halta när du får värk utan försök hitta en gångstil där du undviker det, det går ofta att göra. För egen del så räcker det med att jag slår av på takten och tänker mig för varje steg jag tar.
Lycka till!
Tack har testat dessa också, men detta fungerar inte alls då jag har äkta Ischias..

det lindrar i ca 5 minuter kanske.. och det pga att jag tar fokus ifrån smärtan ett tag.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvartaBjorn
För mig låter detta mer som "falsk" ischias s.k. piriformis syndrom. Denna diagnos är i och för sig ifrågasatt av vissa men för mig hjälpte det med en kortisoninjektion.
Detta är dock inte TS problem så vitt jag förstår.
Damian:
Även jag önskar dig lycka till!
Tack! Helt rätt det du säger. jag fick även tips om IR bastu som skulle behandla Ischias smärtor, men jag insåg ganska snabbt att detta handlade om falsk Ischias.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alternativa
Aha, visste inte att det fanns olika sorters ischias, bra att veta. Hur menar du med ifrågasatt, antingen har man väl ont eller så har man inte ont.
Kan dock inte ta kortison så det är inte aktuellt för mig.
Falsk Ischias är pga muskler som ligger på nerven, vilket kan resultera i smärtor, en äkta Ischias ä ett resultat av diskbråck mellan L4/L5 i ländryggen där Ischiasnerven har sin bas. så redan där klämmer min kropp åt nerven, vilket skapar smärtor längst med baksidan av låret och vaden ner i övergången mellan fot och vad.
en väldigt kratig och huggande smärta så fort man rör benet eller ryggen