2016-08-04, 20:05
Medlem
-=Damian=-s avatar
Hej.

har sedan många år diskbråck mellan L4/L5..
normalt sätt så får jag ett skov med hög smärta i ca en vecka var 3-4 månad.. detta bidrar alltid till att min ischias börjar bråka.. nu hade jag för ca 5-6 veckor sedan ett utbrott av smärta som var helt sjukt. var uppe på nivåer med 450mg tramadol utan någon som helst effekt. normalt klarar jag mig på 50-100 mg. min läkare ansåg att eftersom jag kunde ta mig till sjukan så var det okej och ingen annan smärtbehandling var nödvändig.
Ischias smärtan uteblev under denna smärtperiod.. men ca en vecka efter att smärtan i ryggen lagt sig så kom ischiasen med full kraft. haltar mig fram på morgonen och ca en timme framåt till smärtan lugnat sig lite pga att jag rör mig.. började spela pokemon GO för att röra mig mer och låta smärtan avta.. men det räcker med 30 min i sittande eller liggande possition för att den ska komma tillbaka :/

många rekommenderar en kiropraktor.. men har testat det så många gånger innan utan resultat på dickbråck eller ischias.. så frågan är vad jag ska göra istället? testat tramadol, panodil, ipren, diklofenak, paraflex.. men ingenting biter riktigt.. ända gången jag inte har sjukt ont är när jag har gått 5-10 min.. men så fort jag stannar så kommer det krypandes igen..

tips mottages!!
Senast redigerad av -=Damian=- 2016-08-04 kl. 20:08.
Citera
2016-08-19, 17:04
Medlem
-=Damian=-s avatar
ingen med tips?
Citera
2016-08-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
ingen med tips?

Det enda jag kan tipsa om som har ischias själv är att träning hjälper mycket iaf för mig (Men jag har inget diskbråck bara whiplash som ger de symptomen) men sen har strängnäs tydligen en riktigt bra ryggläkare.
Citera
2016-08-19, 19:11
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teyr
Det enda jag kan tipsa om som har ischias själv är att träning hjälper mycket iaf för mig (Men jag har inget diskbråck bara whiplash som ger de symptomen) men sen har strängnäs tydligen en riktigt bra ryggläkare.

jo jag kör mkt övningar sedan många år pga diskbråcket.. men just ischiasen har jag inte haft dessa problem med innan.. hittat en hel del övningar på nätet som ska ge snabba resultat.. men tvärtom känns det som mina smärtor blir värre och värre istället.. känns snart som att man får krypa till korset och besöka sjukvården.. dock är jag rädd för att de kommer föreslå operation, vilket skrämmer mig.. ett ingrepp i ryggraden innan man är 35 känns som en riskabel Idé med de risker som ett sådant ingrepp kan medföra
Citera
2016-08-25, 00:35
Medlem
Jag har haft värkproblem i snart alla delar av kroppen i hela mitt liv och en sak som jag har märkt är att ju mer jag förstår av var värken kommer ifrån ju bättre kan jag kurera mig själv.
Detta förutsatt att det handlar om tex muskler som i mitt fall är orsaken till att jag ibland får problem med ischias.

Som jag har förstått det så är det en nerv som i sig nte gör ont, men när jag tex får ont i ryggen eller fot/ben och därmed börjar halta tex så kommer ischiasvärken som ett brev på posten pga av att musklerna som ligger över nerven svullnar och då trycker på nerven.

För mig gäller det då att strecha ut musklerna och det gör jag genom att sitta och dra upp knät så långt jag kan mot magen och sen lägga andra armen över knät och sakta och mjukt trycka det närmare mig. Det ska liksom gå av sig själv inte med tvång. Detta får jag göra ett tiotal gånger med båda benen per dag när värken håller på och genom att vara idog i mitt strechande så får jag nu för tiden bort min ischiasvärk på ett par, tre dagar. Innan jag tog reda på orsaken så kunde jag gå flera veckor med värken och för sisådär 30 år sedan så handlade det om att gå till sjukgymnast i några veckor och 14 dagars sjukskrivning, vilket var totalt värdelöst då man oftast bli stillasittande/liggande i stället och förvärrar problemen.

Självklart fungerar detta inte på rena skador som givetvis ska utredas och behandlas på sitt sätt.

Hoppas att du får klarhet i hur du ska behandla dig själv så att du inte behöver lida i onödan, ett diskbråck i sig räcker ju och blir över så du behöver ju inte ha relaterad värk ovanpå det. Så, först och främst är mitt råd, se till att försöka att inte halta när du får värk utan försök hitta en gångstil där du undviker det, det går ofta att göra. För egen del så räcker det med att jag slår av på takten och tänker mig för varje steg jag tar.

Lycka till!
Citera
2016-08-25, 02:54
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
...
Som jag har förstått det så är det en nerv som i sig nte gör ont, men när jag tex får ont i ryggen eller fot/ben och därmed börjar halta tex så kommer ischiasvärken som ett brev på posten pga av att musklerna som ligger över nerven svullnar och då trycker på nerven.
...

För mig låter detta mer som "falsk" ischias s.k. piriformis syndrom. Denna diagnos är i och för sig ifrågasatt av vissa men för mig hjälpte det med en kortisoninjektion.
Detta är dock inte TS problem så vitt jag förstår.

Damian:
Även jag önskar dig lycka till!
Senast redigerad av SvartaBjorn 2016-08-25 kl. 02:58.
Citera
2016-08-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
För mig låter detta mer som "falsk" ischias s.k. piriformis syndrom. Denna diagnos är i och för sig ifrågasatt av vissa men för mig hjälpte det med en kortisoninjektion.

Damian:

Aha, visste inte att det fanns olika sorters ischias, bra att veta. Hur menar du med ifrågasatt, antingen har man väl ont eller så har man inte ont.

Kan dock inte ta kortison så det är inte aktuellt för mig.
Citera
2016-08-25, 20:01
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Jag har haft värkproblem i snart alla delar av kroppen i hela mitt liv och en sak som jag har märkt är att ju mer jag förstår av var värken kommer ifrån ju bättre kan jag kurera mig själv.
Detta förutsatt att det handlar om tex muskler som i mitt fall är orsaken till att jag ibland får problem med ischias.

För mig gäller det då att strecha ut musklerna och det gör jag genom att sitta och dra upp knät så långt jag kan mot magen och sen lägga andra armen över knät och sakta och mjukt trycka det närmare mig. Det ska liksom gå av sig själv inte med tvång. Detta får jag göra ett tiotal gånger med båda benen per dag när värken håller på och genom att vara idog i mitt strechande så får jag nu för tiden bort min ischiasvärk på ett par, tre dagar. Innan jag tog reda på orsaken så kunde jag gå flera veckor med värken och för sisådär 30 år sedan så handlade det om att gå till sjukgymnast i några veckor och 14 dagars sjukskrivning, vilket var totalt värdelöst då man oftast bli stillasittande/liggande i stället och förvärrar problemen.

Självklart fungerar detta inte på rena skador som givetvis ska utredas och behandlas på sitt sätt.

Hoppas att du får klarhet i hur du ska behandla dig själv så att du inte behöver lida i onödan, ett diskbråck i sig räcker ju och blir över så du behöver ju inte ha relaterad värk ovanpå det. Så, först och främst är mitt råd, se till att försöka att inte halta när du får värk utan försök hitta en gångstil där du undviker det, det går ofta att göra. För egen del så räcker det med att jag slår av på takten och tänker mig för varje steg jag tar.

Lycka till!

Tack har testat dessa också, men detta fungerar inte alls då jag har äkta Ischias.. det lindrar i ca 5 minuter kanske.. och det pga att jag tar fokus ifrån smärtan ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn

Damian:

Tack! Helt rätt det du säger. jag fick även tips om IR bastu som skulle behandla Ischias smärtor, men jag insåg ganska snabbt att detta handlade om falsk Ischias.

Citat:
Aha, visste inte att det fanns olika sorters ischias, bra att veta. Hur menar du med ifrågasatt, antingen har man väl ont eller så har man inte ont.

Falsk Ischias är pga muskler som ligger på nerven, vilket kan resultera i smärtor, en äkta Ischias ä ett resultat av diskbråck mellan L4/L5 i ländryggen där Ischiasnerven har sin bas. så redan där klämmer min kropp åt nerven, vilket skapar smärtor längst med baksidan av låret och vaden ner i övergången mellan fot och vad.
en väldigt kratig och huggande smärta så fort man rör benet eller ryggen
Citera
2016-08-26, 01:50
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:

Vissa anser att det inte finns någon sanning i att en så pass liten muskel som piriformis skulle kunna påverka ischiasnerven så mycket.
Andra hävdar att så visst är fallet.

Personligen är jag en "believer" då en läkare tryckte på muskeln och frågade om det gjorde ont. Vid det laget hade jag redan flugit upp i taket så svaret var ganska självklart. ;-)
Citera
2016-09-13, 13:27
Medlem
Jag har själv haft ichias-problem sedan en MC-olycka för 11 år sedan. Det kom som ett resultat efter en bäcken-operation där de fick flytta upp hela högerbenet en cm och lappa ihop bäckenet med titanskruvar/kedjor.
Har du provat Gabapentin och/eller saroten/tryptizol? Nervsmärtor är ju inte som andra smärtor utan kräver speciella "smärtstillande". Står att läsa om detta på 1177 på webben under smärtstillande behandling någonstans. Det borde alla läkare känna till.

Eftersom min skada uppkommit pga kirurgiska ingrepp är det nog kanske inte samma smärta som du har men jag måste personligen sitta på en tempur-dyna när jag sitter ner, om det inte är en extremt mjuk fåtölj. Om jag sover på sidan så måste jag också ha tjocka kuddar mellan knäna och ligga på vänstersidan för att det ska bli uthärdligt. Om du har problem med dessa situationerna har du nog dock säkerligen kommit på det själv. Annars har jag inga bra knep. I mitt fall kan jag inte heller springa/jogga eller knappt spänna bakre högerlår utan att det gör extremt ont och får väldiga problem i flera veckor efteråt. Men det känner man ju själv.
Citera
2016-09-13, 15:55
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Jag har själv haft ichias-problem sedan en MC-olycka för 11 år sedan. Det kom som ett resultat efter en bäcken-operation där de fick flytta upp hela högerbenet en cm och lappa ihop bäckenet med titanskruvar/kedjor.
Har du provat Gabapentin och/eller saroten/tryptizol? Nervsmärtor är ju inte som andra smärtor utan kräver speciella "smärtstillande". Står att läsa om detta på 1177 på webben under smärtstillande behandling någonstans. Det borde alla läkare känna till.

Eftersom min skada uppkommit pga kirurgiska ingrepp är det nog kanske inte samma smärta som du har men jag måste personligen sitta på en tempur-dyna när jag sitter ner, om det inte är en extremt mjuk fåtölj. Om jag sover på sidan så måste jag också ha tjocka kuddar mellan knäna och ligga på vänstersidan för att det ska bli uthärdligt. Om du har problem med dessa situationerna har du nog dock säkerligen kommit på det själv. Annars har jag inga bra knep. I mitt fall kan jag inte heller springa/jogga eller knappt spänna bakre högerlår utan att det gör extremt ont och får väldiga problem i flera veckor efteråt. Men det känner man ju själv.

känner igen ditt sätt just med att sitta och sova. har också en kudde mellan knäna, men kan enbart sova på rygg med kudde under vänster knä.. eller sova på höger sida med kudden mellan knäna.
ska kika på de medicinerna med min läkare. just nu låter jag en kiropraktor försöka lösa mina problem. har gått hos honom mycket förr.. och är tydligen rejält sned i ryggen just där bråcket sitter.. så har lite kläm just där i L4/L5 där ichiasen sitter.. så get detta ett seriöst försök med laser och sugkoppar, massage och knäckande..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in