2016-09-13, 13:47
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ok, inte förlossningspsykos. Dock förlossningsdepression.

Förlossningsdepression, förlossningsångest, postpartumdepression kan enligt uppgift vara lika vanligt hos män som hos kvinnor.

Notera dock att detta, enligt uppgift, per definition inte leder till att man skulle vilja skada sitt barn. Ett av symtomen är snarare att man är rädd för att skada barnet eller sig själv (http://www.babyhjalp.se/forlossningsdepression-symptom)
Citera
2016-09-13, 14:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Jadå. Jag visste inte att män inte kan få förlossningspsykos. Dock tycker jag att det är konstigt att det skulle vara så, varför bara kvinnor kan drabbas av förlossningspsykos när både män och kvinnor kan drabbas av förlossningsdepression.

"Postpartumpsykos, puerperalpsykos eller förlossningspsykos är ett slags psykos som kan drabba mödrar efter förlossning; det kan också vara specifikt knutet till amning och kallas då amningspsykos (eller laktationspsykos). Psykosen är mycket allvarlig och kräver akut psykiatrisk vård."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Postpartumpsykos
Citera
2016-09-13, 14:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Förlossningsdepression, förlossningsångest, postpartumdepression kan enligt uppgift vara lika vanligt hos män som hos kvinnor.

Notera dock att detta, enligt uppgift, per definition inte leder till att man skulle vilja skada sitt barn. Ett av symtomen är snarare att man är rädd för att skada barnet eller sig själv (http://www.babyhjalp.se/forlossningsdepression-symptom)

Det är skillnad förlossningsdepression och förlossningspsykos. Den sistnämnda drabbar endast kvinnor. Trots jämlikhet i vårt moderna samhälle ;-)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Postpartumpsykos
Citera
2016-09-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kennyfart
Förlossningspsykos kallas ju även Ammningspsykos vilket kopplar samman det med att amma bebisen. Men är det så att mannen i det här förhållandet har ammat bebisen kan han ju då ha fått en förlossnings/amningspsykos.

Jag är väldigt nyfiken på den mannen som ammar en bebis...

Skärpning...
Citera
2016-09-13, 14:15
Medlem
Citat:
Jag har själv inte råkat ut för det men jag är medveten om vad det är och vad det innebär, t.ex som du skriver att man snarare är rädd för att skada barnet eller sig själv. Är så även vid förlossningspsykos?
Vid förlossningspsykos kan du verkligen bli spritt språngande galen. Du kan tex mörda ditt barn för att det står en blå (och inte röd) bil på gatan nedanför ditt fönster. Jag minns en nyförlöst som vattnade krukväxterna så mycket att det rann ner till grannen. Förklaringen var lika enkel som obegriplig: vindriktningen.
Citera
2016-09-13, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kennyfart
Förlossningspsykos kallas ju även Ammningspsykos vilket kopplar samman det med att amma bebisen. Men är det så att mannen i det här förhållandet har ammat bebisen kan han ju då ha fått en förlossnings/amningspsykos.

Som jag tolkar det så kallas det amningspsykos om det är specifikt knutet till ammning. De mödrar som inte ammar sitt barn kan få förlossningspsykos men inte amningspsykos.

Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Vid förlossningspsykos kan du verkligen bli spritt språngande galen. Du kan tex mörda ditt barn för att det står en blå (och inte röd) bil på gatan nedanför ditt fönster. Jag minns en nyförlöst som vattnade krukväxterna så mycket att det rann ner till grannen. Förklaringen var lika enkel som obegriplig: vindriktningen.

Tack, nu när jag läser det så känns mödrar med psykos som mördat sitt barn bekant.
Citera
2016-09-13, 14:25
Medlem
kan det inte vara så att någon av föräldrarna i frustration skakat barnet på onsdagen? bebisen kan då ha fått kraftiga skador utan att det direkt synts utåt (jag tänker blödningar i hjärna m.m.). kanske uppvisat symptom som varit slö osv men att föräldrarna i skam inte velat uppsöka vård och kanske inte fattat det allvarliga läget. barnet har sedan på fredagen slutat andas varvid hlr gjorts och de åkt in. det gör magnetröntgen och man ser då skador som gör att man misstänker att barnet skakats och en anmälan till polisen görs.

jag tycker det är ett hyffsat rimligt scenario iaf, vet bara inte hur läkarna isf kan se att barnet skakats redan på onsdagen och inte i samband med andningsuppehållet på fredagen (alltså att de ska ha försökt desperat få liv i barnet och då skakat det), men det finns säkert knep att utläsa sådant?
Citera
2016-09-13, 14:28
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Det verkar som att polisen inte känner till den verkliga orsaken till att barnet gått bort, och då ska de inte sitta frihetsberövade. Det är motbjudande. Advokat Niclas Larsson, som företräder mannen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23513939.ab

Citat:
Åklagaren väntar med häktningsbeslut
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/aklagaren-vantar-med-haktningsbeslut-2/

Jaha, då har man inte riktigt klart för sig vad som skett i det här fallet.
Citera
2016-09-13, 14:38
Medlem
Jag såg foton på barnet som hade tagits på torsdagen och såg då direkt på hennes ögon att något var fel, visade även en kollega som tyckte samma och som även tyckte att hon såg blek och grå ut i hyn.
Citera
2016-09-13, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rizna
Jag såg foton på barnet som hade tagits på torsdagen och såg då direkt på hennes ögon att något var fel, visade även en kollega som tyckte samma och som även tyckte att hon såg blek och grå ut i hyn.

Tycker ungen ser mer eller mindre apatisk ut på alla bilder, att ungen är trött på någon bild är ju inte orimligt men alla bilder? Föräldrar brukar ju dessutom välja att fota när ungen är glad och sedan publicera de bästa bilderna.
Citera
2016-09-13, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rizna

Såg inget konstigt med barnet när jag var inne snabbt och tittade på mammans facebook igår. Någon speciell bild du tänker på?

Var det inte någon som skrev att barnet hade varit sjukt tidigare, vad handlade det om isåfall?
Citera
2016-09-13, 14:44
Medlem
Män kan inte få förlossningspsykos. Den beror på förändring av hormoner som sker efter förlossningen för en kvinna. Däremot kan de få förlossningsdepression.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in