2016-09-08, 17:03
Medlem
Karlies avatar
Hej!

Har ett litet i-landsproblem som måste redas ut på ett eller annat sätt.
Köpte en gasolgrill i våras, en Weber Genesis. Monterade denna på uteplatsen. Allting frid och fröjd så långt.

Problemet som uppstått är bara att nu när den väl sitter ihop så är det ett jäkla åbäke att flytta på. Särskilt över mina 2,5m höga tujahäckar som omsluter hela uteplatsen.
Så jag har ungefär tre val:

1. Plocka isär grillen i delar och ta ut allting igenom lägenheten/över häcken.

2. Kranbil modell mindre alternativt skylift och lyfta hela åbäket över häcken så jag kan ställa den i förrådet.

3. Låta gillen stå ute hela vintern och hoppas att den står emot väder och vind bra.

Den har stått ute hela sommaren med originalöverdrag som fungerar fint. Jag är väl mest rädd över att den tar stryk under vintern och att vissa delar börjar rosta en del när den kommer stå ute oanvänd i typ 6 månader.

Är definitivt inge sugen på att plocka isär den, då det sällan brukar bli bra att skurva isär/ihop sådana pjäser flera gånger.
Känns även riktigt overkill att försöka få den över häcken, men det är fortfarande värt det ifall den skulle se ut som stryk till våren annars.

Någon som har några inputs eller som låter sin grill stå ute hela året och kan meddela resultat av detta?
Citera
2016-09-08, 17:09
Medlem
OldFashioneds avatar
Kör med ett vädertåligt överdrag och låt grillen stå ute, men ställ in gjutjärnsgaller/kokplattor.
Citera
2016-09-08, 17:44
Medlem
carlpetersen73s avatar
Mina står ute året om och de klarar sig perfa. Det finns två typer av överdrag till Weber, ett grått och ett svart, det är det senare du ska ha, det gråa är helt värdelöst. Sedan är vinter ingen anledning till att inte grilla, så jag förstår egentligen inte frågan
Citera
2016-09-08, 18:34
Medlem
Min Weber står alltid ute året run utan skydd,inga problem
Citera
2016-09-08, 18:35
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Mina står ute året om och de klarar sig perfa. Det finns två typer av överdrag till Weber, ett grått och ett svart, det är det senare du ska ha, det gråa är helt värdelöst. Sedan är vinter ingen anledning till att inte grilla, så jag förstår egentligen inte frågan

Du har så rätt

Om man så ska skotta sig fram till grillen...
Citera
2016-09-08, 20:58
Medlem
DIdes avatar
Min weber står ute under vinterhalvåret. Ibland står den dock inne i uterummet om jag har lust att grilla i smällkalla vintern. Den har klarat sig nu i 7-8 år och det är bara att spola av den med högtryckstvätten på våren så blir den som ny.

Skaffa överdrag som någon skrev. Det håller i ca 5-6 år innan man måste byta ut det.
Citera
2016-09-11, 11:06
Medlem
Karlies avatar
Tack för svar!
Har ett sådant där svart Weber-överdag som har fungerat jäkligt bra under sommaren, så då satsar vi på att det fungerar lika fint över vintern med.
Såhär i efterhand kan man ju bara skämmas egentligen över att man tänk att grillning är säsongsbaserat. Givetvis skall det även testas att grilla i vinter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in