2016-09-10, 20:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
En liten inflikning: Vattnet som fanns i lungorna, man borde ju kunna se om det är sjövatten från Hjälmaren eller vanligt kranvatten. Det är ju viss skillnad på de två som så att säga.

Bra påpekande!

Ska man dränka någon i badkaret och sedan kasta dom i sjön
så får man se till att fylla badkaret med sjövatten först!

Analyseras vattnet i lungorna på drunknade som obduceras regel-
mässigt?

Citera
2016-09-10, 20:47
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Bra påpekande!

Ska man dränka någon i badkaret och sedan kasta dom i sjön
så får man se till att fylla badkaret med sjövatten först!

Analyseras vattnet i lungorna på drunknade som obduceras regel-
mässigt?

Polisen är klåpare punkt.
Citera
2016-09-10, 22:00
Medlem
Butteris avatar
Scenario...

JM och AP sitter vid bordet på bryggan, föräldrarna är i huset med tvillingarna.

Plösligt dyker det upp minst två afghaner, duschar AP med pepparspray och knuffar ned honom vi vattnet. De hoppar i och trycker ned honom under ytan och försvinner sedan.

Det blir blött på bryggan av stänk och dropp, det måste torka. JM går in i stugan och säger till föräldrarna att AP tog en roddtur. Bryggan får torka under natten och morgonen, på morgonen går JM ut och skjuter ut båten, sedan ringer hon och anmäler AP som försvunnen på sjön.

Föräldrarna är chockade och förbryllade över drunkningen men vet inte exakt hur det gått till
Senast redigerad av Butteri 2016-09-10 kl. 22:20.
Citera
2016-09-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Scenario...

JM och AP sitter vid bordet på bryggan, föräldrarna är i huset med tvillingarna.

Plösligt dyker det upp minst två afghaner, duschar AP med pepparspray och knuffar ned honom vi vattnet. De hoppar i och trycker ned honom under ytan och försvinner sedan.

Det blir blött på bryggan av stänk och dropp, det måste torka. JM går in i stugan och säger till föräldrarna att AP tog en roddtur. Bryggan får torka under natten och morgonen, på morgonen går JM ut och skjuter ut båten, sedan ringer hon och anmäler AP som försvunnen på sjön.

Föräldrarna är förbryllade, men vet inte exakt hur det gått till.

Om det är ett mord som JM har iscensatt, varför skulle
hon göra det med föräldrarna närvarande, det köper jag inte.
Vem som helst av dom skulle kunna ta en promenad ner till sjön
och bli vittne.
Citera
2016-09-10, 22:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av growler
Kan rättsmedicin skilja på en drunkning ifrån en dränkning?
Inte som så. Vilket det rör sig om får man dra slutsatser om från andra observationer. Om det t ex finns spår av konstigt våld som skulle kunnat tjäna till att hålla någon under vattenytan, eller det är fel sorts vatten i lungorna, så börjar rättsmedicinaren bli misstänksam.
Citera
2016-09-10, 22:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
En liten inflikning: Vattnet som fanns i lungorna, man borde ju kunna se om det är sjövatten från Hjälmaren eller vanligt kranvatten. Det är ju viss skillnad på de två som så att säga.
Ja, det kan man se - i första hand på de växtplankton som finns i Hjälmarens vatten men inte i kranvattnet.
Citera
2016-09-10, 22:27
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Inte som så. Vilket det rör sig om får man dra slutsatser om från andra observationer. Om det t ex finns spår av konstigt våld som skulle kunnat tjäna till att hålla någon under vattenytan, eller det är fel sorts vatten i lungorna, så börjar rättsmedicinaren bli misstänksam.
Det där kan ju vara intressant. Men isf något som borde observerats vid en obduktion. Men man får känslan av att obduktionen gjordes utan någon misstanke om brott.
Citera
2016-09-10, 22:31
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det är ett mord som JM har iscensatt, varför skulle
hon göra det med föräldrarna närvarande, det köper jag inte.
Vem som helst av dom skulle kunna ta en promenad ner till sjön
och bli vittne.

Jag tänker mig att föräldrarna lägger sig tidigt och det vet JM, dessutom passar de tvillingarna och för dessa är det läggdags. För JM är föräldrarna tänkta som vittnen och alibi, möjligen är JM inne när afghanerna kommer, kanske har JM serverat AP öl och mat på bryggan, för att få honom att sitta där.

Hon kanske hade tänk sig att föräldrarna skulle vara med och upptäcka drunkningen på kvällen, men det blev förmycket vatten på bryggan och hon fick ljuga ihop något för att få dem att stanna inne. Det hela blir lite skumt i föräldrarnas ögon.

(Jag vet, det börjar kännas Columbo)
Senast redigerad av Butteri 2016-09-10 kl. 22:34.
Citera
2016-09-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag fick dålig feedback av min idé tidigare i tråden, så jag vänder på frågeställningen.

Vad vi vet om sommarhuset:
-ägt av G&A, stor stuga med egen brygga vid Hjälmaren och möjl t kräftfiske
-JM spenderar somrarna + sensomrar där
-maken A*i drunknade där (ev överlagt mord, ej utrett)
-?????????????????????????????????????
-G*ran hade kontaktat mäklare för utvärdering/försäljning
-container beställd av G&A utställd på marken
-uthusdörrar på vid gavel pga att G&A hade redan börjat rensa ut (enl tidningsartikel)
Utdrag: "Den 68-årige mannen hade arbetat hårt när han gick och lade sig den tredje augusti. Samma morgon hade Vafabmiljö levererat en container till sommarstugan, som ligger utanför Arboga. Under dagen tömde 68-åringen flera förråd och uthus, på tomten."

Där frågetecknen står vill jag att ni frågar er själva:

Finns det något som tyder på att JM INTE använde stugan för att inackordera flyktingar för sitt företags räkning?

Vilket skulle kunna förklara varför G&A var intr av att sälja.

Glöm inte tidningsartikeln som tog upp att en anställd (ev J*lia, JM's dotter) hade åtta (8) flyktingar/ekb/hvb-boende som sov hemma i hennes vardagsrum.

Just sayin', om jag hade någon som drog hem lort till mitt sommarhus hade jag också kunnat tänka mig slänga viss inredning och sälja...

Lägenheten som innehöll flyktingarna kan alternativt ha varit den som sonen D*vid bor(?) i. An*i har ett telefonnummer till en lägenhet på T*gelbruksgatan 8E. På den gatuadressen bor(?)D*vid.
Citera
2016-09-10, 22:42
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Jag tänker mig att föräldrarna lägger sig tidigt och det vet JM, dessutom passar de tvillingarna och för dessa är det läggdags. För JM är föräldrarna tänkta som vittnen och alibi, möjligen är JM inne när afghanerna kommer, kanske har JM serverat AP öl och mat på bryggan, för att få honom att sitta där.

Hon kanske hade tänk sig att föräldrarna skulle vara med och upptäcka drunkningen på kvällen, men det blev förmycket vatten på bryggan och hon fick ljuga ihop något för att få dem att stanna inne. Det hela blir lite skumt i föräldrarnas ögon.

(Jag vet, det börjar kännas Columbo)
Detta med att andra fanns med utöver JM, Aki och barnen är en viktig fråga ang hur ett ev mord utfördes. Föräldrarna verkar inte passa in alls. De hade för det första ingen anledning till att dölja sin närvaro.
Citera
2016-09-10, 22:47
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, det kan man se - i första hand på de växtplankton som finns i Hjälmarens vatten men inte i kranvattnet.
Vet du om en sådant prov skulle sparas om det nu finns sparade prover från obduktionen?
Just med tanke på att ingen brottsmisstanke förelåg?
Citera
2016-09-10, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Domännamn
j*nannam*ller.se - * =o
j*nannam*ller.com - * =o
j*nannam*ller.nu - * =o
j*nannam*ller.eu - * =o

Alla dessa är lediga! Bara att slå till!
I Finland är det någon som slagit till redan, men det
är ju inte säkert att det refererar till våran JM…

En försvårande omständighet när det gäller Hollywood
är nog att det finns icke PC-inslag (PK på svenska)
i den här historien. Det kan man kanske fixa i manus...

Expressen om gravöppning
Även Expressen har noterat att någon gravöppning inte
är aktuell nu. Jag tycker dock att Expressen är aningen
mer svävande än kuriren (mina fetningar/understrykningar).

Petra Råsten Almqvist:
"– Vid i princip alla obduktioner som görs tar man vävnadsprover."

Anders Hedström:
"– Det finns ingen plan på att göra det nu."

Men, å andra sidan, om dom inte har någon misstänkt, så är
det väl troligt att dom inte kommit så långt…

Finns en JM i Finland som också tycks syssla med saker som ger henne anledning att ha en hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in