Citat:
Ursprungligen postat av
Serumsanalytikern
trevligt med en till samlare. Det finns ju såklart glas som har exakt samma färg utan att innehålla uran. Dessa är ofta målade så kolla noga om du kan se färg som börjar flagna. Ibland är det dock legit färgat glas o då blir det svårare. Säkraste kortet är då att fråga personalen vilken tid föremålet är ifrån. Ju äldre desto bättre. Sent 1800-tal till ca 1950-talet brukar vara uran. Efter 50-talet började uran användas till kärnkraft på allvar och man ströp produktionen på annat håll plus hälsorisker (nej det är inte farligt i glaset, men man vill endå minimera radioaktiva föremål i vardagen) så kolla glasdisigner från tidigt 1900-tal så ka du snart luska ut själv vilken tid det är ifrån.
Lycka till och posta bilder

Ja, det är naturligtvis färgat glas jag menade - inte målat glas =)
Jag har sett ett föremål jag är intresserad av, som jag misstänker kan vara uran.
Det ser ut som ett uran-glas som visats upp i denna tråden.
Dvs som det i fotot som har form av ett äpple med utstickande stjälk, typ:
I mellanraden, längst ute till höger.
http://i.imgur.com/eAWi59F.jpg
Färgen är precis som den här, och den syns ju som allra klarast i själva skärningen/kanten - precis som på fotot där kanten ser ut som en grön rand, grönare än det genomskinliga glaset i övrigt.
Jag vet att den inte är lysande, men det gröna var så starkt ändå att det gav intrycket av att vara lysande.
Riktigt spektakulärt.
Men det fanns några stycken, förutom just det äppelliknande, objekt i butiken.
Du skriver att färgen i sig inte måste vara en indikator på uran., så det blir naturligtvis jobbigt ...
Och att fråga personalen om ålder osv är meningslöst, ty det är ingen antikvitetsbutique av finare sort. Bara en helt vanlig Second Hand-affär med arbetslösa som personal.
De vet inget om varorna.
Jag såg förövrigt även några lergods med den orangea färgen.
De borde vara värda att kontrollera litet närmare.