2016-09-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Psykopati eller antisocial personlighetsstörning är ju bara semantik - de beskriver samma sak med olika namn. Även om - som du säger - begreppet psykopat är ett daterat uttryck så är det i mitt tycke mer gångbart då fler förstår innebörden. Dessutom så tycker jag "antisocial" är ett direkt felaktigt epitet. Psykopater är ofta extremt socialt kompetenta, de är charmiga och övertygande.

Självklart så har det alltid funnits psykopater och lika självklart lär sig läkare och andra inom vården känna igen dessa. Kan det vara så att denna diagnos är dold bakom en speciell kod? Eller säger en läkare rakt ut till en patient att denne lider av en antisocial personlighetsstörning?
(Sorry för off topic!)
Nej det är säkert så som du skriver. Läkarna säger alltså inte "psykopat" till patienten utan berättar att de fått diagnosen antisocial personlighetsstörning.

Här uttalar sig Sten Levander (8:20 in i programmet) om psykopati (även om det handlar om en annan GM ): http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/670859?programid=4058
Senast redigerad av NurseRatched 2016-09-09 kl. 23:14.
Citera
2016-09-09, 22:50
Medlem
BMC64s avatar
en massa källhänvisningar , visar att man kan googla,,kan man tänka oxå
Citera
2016-09-09, 22:57
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jo, jag fattar och det gör rättsmedicinska chefen också. Men du fattar tydligen inte?
Dom har det dom behöver och öppna en grav kommer inte ge något. Fatta nu att oavsett om dom hittade gift, så har han drunknat. Druuuuuuuuuunknat vilket betyder att det ska bevisas att någon tryck ner honom under ytan. Man tar bara utökade toxikologiska prover om det krävs. Man ville få reda på dödsorsaken , så en tredje gång han drunknade.
Jag ifrågasätter inte dödsorsak då jag vet att han drunknade. Vad du har svårt att förstå är att en vanlig obduktion skedde. Vid En vanlig obduktion tas vävnadsprover rutinmässigt. Dessa analyseras inte speciellt grundligt om det inte finns en brottsmisstanke. Det fanns det inte. Du missförstår precis allt. Ta ett snack med din gamle vän "rättsmedicinska chefen" vet ja!
Citera
2016-09-09, 22:59
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
en massa källhänvisningar , visar att man kan googla,,kan man tänka oxå

Vad/vilka menar du??
Citera
2016-09-09, 23:01
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Bättre att vi båda såg det än att ingen såg det!

Det känns som om här kan bli den sista spiken till den här kistan
också, utöver den som dom spikar på i Västerås.

Även om jag kan sympatisera med vår 5-strängade väns önskan
om att morddom nummer två kommer när nummer ett är avtjänad,
så tror jag nog trots allt att det bästa är om så mycket som möjligt
reds ut nu.
Avslut, i någon mening, för alla som drabbats av dessa brott.

Tror att du har blandat ihop mig med "KiethRichards". Mina strängar är betydligt fler än 5. Typ 77
fördelade över 11 olika gitarrer. Saknar kanske betydelse men ändå...
Citera
2016-09-09, 23:01
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag ifrågasätter inte dödsorsak då jag vet att han drunknade. Vad du har svårt att förstå är att en vanlig obduktion skedde. Vid En vanlig obduktion tas vävnadsprover rutinmässigt. Dessa analyseras inte speciellt grundligt om det inte finns en brottsmisstanke. Det fanns det inte. Du missförstår precis allt. Ta ett snack med din gamle vän "rättsmedicinska chefen" vet ja!

där satte du huvet på spiken, prov tas men dom analyseras inte, ,,finns proverna kvar ?
Citera
2016-09-09, 23:13
Medlem
quieenies avatar
Kanske inte alls var en,vad föräldrar kanske trodde,förment drunkning som var orsaken till försäljning av sommarstugan.

Kanske tänkte de lagom till 17 augusti sälja och förbereda en flytt till,förslagsvis Storbrittanien,där fr.o.m. det datumet det landets arvsregler gäller även för permanenta inflyttade.

DET skulle kanske kicka igång något som blev riktigt akut att "lösa".
Citera
2016-09-09, 23:13
Medlem
Citat:
ok , i mitt rubbade sinne så kommer frågor upp . som vad för utrustning fanns i båten, vad för kläder hade BO på sej,

Tror AP var på plats för att träffa sina barn men flydde/puffades till båten för att komma undan den obehagliga miljön.
Citera
2016-09-09, 23:14
Medlem
habets avatar
Jag har nu läst den här artikeln om att graven inte ska öppnas ett antal gånger och jag förstår verkligen inte vad den där rättsläkaren egentligen säger.

Hon pratar om att det i stort sett alltid tas vävnadsprover och att det är blod, urin och ögonvätska som skickas till rättskemisk analys. Men menar hon verkligen att det gjort i just detta fall?

Om hon gör det varför säger hon då i nästa mening
Citat:
Det som är svårt att göra efter ett år är en rättskemisk undersökning. Det är väldigt liten chans att man kan hitta något för det finns inget blod eller urin i den kroppen efter så lång tid

Det hänger inte ihop det hon säger (eller rättare sagt det journalisten skriver i varje fall).

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4353802-polisen-drunknade-ex-makens-grav-ska-inte-oppnas
Citera
2016-09-09, 23:15
Medlem
valleros avatar
Citat:
där satte du huvet på spiken, prov tas men dom analyseras inte, ,,finns proverna kvar ?
Ja det gör de. Läs några sidor bakåt i tråden...
Citera
2016-09-09, 23:16
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tror AP var på plats för att träffa sina barn men flydde/puffades till båten för att komma undan den obehagliga miljön.

ett högst troligt scenario,,,ja usch
Citera
2016-09-09, 23:19
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag har nu läst den här artikeln om att graven inte ska öppnas ett antal gånger och jag förstår verkligen inte vad den där rättsläkaren egentligen säger.

Hon pratar om att det i stort sett alltid tas vävnadsprover och att det är blod, urin och ögonvätska som skickas till rättskemisk analys. Men menar hon verkligen att det gjort i just detta fall?

Om hon gör det varför säger hon då i nästa mening

Det hänger inte ihop det hon säger (eller rättare sagt det journalisten skriver i varje fall).

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4353802-polisen-drunknade-ex-makens-grav-ska-inte-oppnas
Det betyder att en exhumering är onödig då vävnadsprover redan finns hos RMV. Ifall dessa har analyserats vet vi inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in