2016-09-06, 19:00
Medlem
Jag gissar på att det är JMs dotter med pojkvän som var i stugan. Att föräldrarna var där tror jag är lite magstarkt. Däremot tror jag dom visste att JMs dotter med pojkvän var på plats, detta tror jag polisen fått reda på efter mordet på pappan.
Citera
2016-09-06, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.4233012-nya-uppgifter-om-exmakens-dod-fragetecknen-hopar-sig

Enligt uppgifter från 41-åringen var det enbart hon, maken och deras två gemensamma barn, som då var drygt två år gamla, som fanns i stugan.
Uppgifter till VLT gör dock gällande att flera fanns på plats, åtminstone två personer till.
- Vi har indikationer på att ytterligare två personer till fanns på plats, två personer i 41-åringens omedelbara närhet, säger en källa med insyn i dödsfallsutredningen.

Två personer i 41-åringens omedelbara närhet. Det tolkar jag som föräldrarna. Om det var föräldrarna så gissar jag på följande scenario.

- JM stämmer träff med AP i stugan. GM och AM skall få träffa barnbarnen och lite saker skall redas ut.

- JM har utan föräldrarnas vetskap planerat drunkningen. Och någon av JM hantlangare lurar i buskarna, medan mötet pågår i stugan, lurar JM ut AP, medhjälparna smyger fram och får AP ur stridbart skick (Pepparspray, kloroform, elpistol eller något annat som inte ger varaktiga avslöjande märken). Medhjälparna transporter ut AP på bryggan, och kastar i honom. Det hoppar själv i och ser till att han drunknar. Och försvinner sedan.

En av medhjälparna skulle kunna vara JM:S dotters man, som skriver på sin FB "gjorde största Misstag I Mitt Live. Önskar om Jag Kunde Ändra på Allt...."

- JM går in igen, när föräldrarna frågar efter AP så säger JM att han tog en tur med båten. Givetvis tycker föräldrarna det hela är märkligt. När drunkningen upptäcks blir föräldrarna chockade och rädda, och börjar misstänka JM, men är inte beredda på att kontakta Polisen ännu.

- Tiden går och det stormar om JM, föräldrarna konfronterar henne, men hon erkänner inte. Efter drygt ett år och IF har börjat forska i drunkningen och livförsäkringen, orkar föräldrarna inte längre. De är beredda att berätta vad det vet om AP:s drunkning. Detta får JM reda på och hon beslutar sig för att förhindra detta.

Om det nu är så, så kommer det troligen fram. AM överlevde ju.

Arrangemanget med att föräldrarna var närvarande kan ha varit ett försök till att få vittnen och alibi.

I så fall så var det inte bara ekonomi som var orsak till mordet/misshandeln. Det var primärt ett sätt att komma undan det förmodade mordet på AP.

-
Det (av mig) fetade: Varför just föräldrarna? Varför inte den 18-årige sambon och dotterns 25-årige sambo??? Bara som ett exempel . . . .
Citera
2016-09-06, 19:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ber om ursäkt om du uppfattade att det var till dig jag skrev att du skulle vara lugn.
Det var mest åt de som menar att tråden far iväg långt utanför topic ibland (vilket jag för övrigt absolut kan hålla med om ibland).
Det var för övrigt inte jag som hade en hypotes om skopolamin. Äras den som äras bör. Själv hade jag aldrig hört talas om ämnet tidigare.

Ursäkta hopblandningen! Det snurrar emellanåt till rejält i knoppen
när jag försöker att hålla ordning på allt som hänt...

Citera
2016-09-06, 19:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Varför just föräldrarna? Varför inte den 18-årige sambon och dotterns 25-årige sambo??? Bara som ett exempel . . . .

Den 18-åriga sambon kom officiellt till Sverige i december 2015, så
om det stämmer kan vi utesluta att han var inblandad i drunkningen
i början av augusti samma år.

Citera
2016-09-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Bara så att jag inte rör till det...

Visst var det han som skrev på Facebook att han gjort sitt livs misstag,
inte så långt efter JMs exmakes död?

Nu kopplas han till misshandeln på de två som skulle "staffas" för att
dom anklagat JM för att tvinga dom till sex.

Gör inte det den gode J*far J*fari till lite av "prime suspect" när det
gäller medhjälp till att exmaken "drunknade"?

Ja, det skrev han i oktober förra året. Han och J*lia passar definitivt in på beskrivningen "två personer i 41-åringens omedelbara närhet" som måste vara någon i JMs familj.
Citera
2016-09-06, 19:13
Medlem
Fina de någon tråd om ex mannens drunkning
Citera
2016-09-06, 19:18
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

- Om nu Ak* trots det stormiga förhållandet, skulle lockas att träffa JM, kan det vara under förevändningen att samla familjen för mormor och morfars skull.

- Jag tror inte Ak* var så sugen på att sitta och mysa med JM, Julia och Julias gangsterkille (Gangsterkille baserar jag på de två Facebook sidor som jag kikat på)

- Föräldrarna skulle kunnat utgöra både trovärdiga vittnen och alibi för JM fast något gick fel.

Jag tror faktiskt att sanningen kommer fram även om drunkningen.
Citera
2016-09-06, 19:27
Medlem
Citat:
- Om nu Ak* trots det stormiga förhållandet, skulle lockas att träffa JM, kan det vara under förevändningen att samla familjen för mormor och morfars skull.

- Jag tror inte Ak* var så sugen på att sitta och mysa med JM, Julia och Julias gangsterkille (Gangsterkille baserar jag på de två Facebook sidor som jag kikat på)

- Föräldrarna skulle kunnat utgöra både trovärdiga vittnen och alibi för JM fast något gick fel.

Jag tror faktiskt att sanningen kommer fram även om drunkningen.
Ja, möjligen.

Men jag vill ändå inte tro att föräldrarna är inblandade i dotterns skumrask, bara.

Jag menar det finns ju fler i hennes "närhet", än hennes stackars föräldrar . . .
Citera
2016-09-06, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Den 18-åriga sambon kom officiellt till Sverige i december 2015, så
om det stämmer kan vi utesluta att han var inblandad i drunkningen
i början av augusti samma år.

Ja det är ju alldeles riktigt.

I stand corrected . . .. . . .
Citera
2016-09-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forum202
Ja, det skrev han i oktober förra året. Han och J*lia passar definitivt in på beskrivningen "två personer i 41-åringens omedelbara närhet" som måste vara någon i JMs familj.

Fast då skulle det varit flera barn i stugan. J*lia och hennes make har väl ett barn som var född redan då? Och det som maken ångrade sig på Facebook i oktober 2015 kan lika gärna ha haft med hans och J*lias relation att göra. eller hans egen brottslighet. Varför skulle han ha ångrat mordet på AP flera månader efter att han utförde det, och dessutom på Facebook?
Citera
2016-09-06, 19:37
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Pang Elius = Pangelius
Pang = Pensionat?
Elius = Gamelius

Är namnet Pensionat Gamelius(son)?

Pangea är väl latin eller grekiska för "hela jorden" dvs innan kontinenterna gled isär?
Citera
2016-09-06, 19:38
Medlem
Citat:
Detta kanske räknas som "Affärsskvaller", men om man höjer blicken lite kan det kanske också vara ett sätt att hitta personer kring Johanna som kan ha varit behjälpliga vid handgripligheter.

Tydligen har Johanna haft ytterligare ett AB, detta köpte hon i början på februari, för att sedan sälja det i slutet på februari.
...
V*lkommen h*m Sverige AB
2016-02-04 Möller, Maria Johanna Elisabeth (41 år) ESKILSTUNA
Avgick som Styrelseledamot - Aktiv i 4 bolag
...
Jag tänker mig att detta ger lite mer att välja på när det gäller att hitta folk som kan tänkas hjälpa till med diverse "bärande uppdrag"...

Men visst radera det gärna om det är dumt.

Det är nog irrelevant just det här. JM köpte ett startbolag i december (en av namnideerna var Pangea Care AB men det blev ett annat namn). Tror att det ligger i branschens karaktär. Man måste placera barnen någonstans och särskilt om det är ett HVB-hem måste man ragga personer som är beredda att ställa upp. Då kan man ju registrera ett bolag som man överlåter till dem som "tar hand" om hemmet.

Maska gärna namnen på irrelevanta personer och bolag. On topic tycker jag det är om man hittar kopplingar som kan tänkas vara relevant för motiv eller medbrottslingar e.dyl. Man kanske inte ska skjuta blint utan det måste nog finnas åtminstone något som är relevant. Men maskade företagsnamn på bolag med anknytning till JM kan hjälpa till att hitta sådana (tycker jag). Ingen anledning däremot att diskutera och namnge enskilda bolagsmän om inget explicit relevant hittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in