Citat:
Ursprungligen postat av
VLCD
Jag forts positionera mig kort. Räntehöjningarna kommer förr eller senare, närmare hela tiden och lär väl snart spridas en oro för att man inte kommer hinna höja räntan tillräckligt -eller måste höja snabbare än man vill- för att hamna rätt i konjunkturcykeln.
Kort ftse 6879. Går väl upp i förhoppning att boe ska sänka räntan inom några veckor. Tror inte de kommer sänka. Tror det gått upp för cb i Japan o GB att man riskerar mer genom att sänka än att inte sänka lägre. Och så hoppas man på höjt oljepris, som oundvikligen ger högre inflation. Sept historiskt svagt, us valet med risk för tokpresident osv. Och börserna går ju redan sidledes.
Kort även spx 2181. Målnivå är ca 2125.
Fler korta tyska. Nu snitt 10652. Lite överpositionerad men är också störst nedsida om dollar forts stärkas o dra ned olja och spx
Jag är numera osäker på om en räntehöjning verkligen påverkar särskilt mycket. Vi såg en initial nedgång med väldigt snabb återhämtning när de höjde senast. Jag tror snarare på att varsel om flera snabbt kommande ränteökningar i rad skulle få negativ effekt (som du också nämner). Jag tror dock inte att detta kommer att ske för det verkar som att alla CB har beslutat om att köra rakt in i kaklet när det gäller den expansiva penningpolitiken. Det verkar inte vara någon som bryr sig om morgondagens bakfylla.
Det verkar mer som att marknaden säljer på förväntningar och skiter i när det väl är beslutat. Lite som brexit - upp innan på förväntningar om icke-utträde. Pannkaka när det väl hände och upp som en sol direkt efteråt.