2016-09-04, 11:02
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolt2
Hur gick det till då? Hur fick han visum? Säkert hjälp med falska intyg.

Vilka skäl har 18-åringen angett för att vistas i Sverige?

"Pashtunerna är elaka mot mig....."

Hallå? Berättigar det + en folkbokföringsadress till svenskt medborgarskap?

Han verkar inte ha rätt att vistas i landet.

Nu blandar du ihop flera saker här. Svenskt medborgarskap kan man söka när man har haft permanent uppehållstillstånd och vart folkbokförd i Sverige i minst fem år. Det har ingenting med asyl att göra.

För att kunna folkbokföras måste man ha ett personnummer. Det får man först när man fått uppehållstillstånd (som kan vara både tillfälligt och permanent).

För att få uppehållstillstånd krävs att man uppfyller ett antal rekvisit beroende på av vilka skäl man anser sig ha rätt till uppehållstillstånd. (T.ex. för att man är tysk som tänker öppna en bierstube i Sverige och försörja sig på det, eller att man är gift med en svensk medborgare och har för avsikt att leva tillsammans i Sverige eller att man är flykting och är förföljd i sitt hemland. Det finns många olika krav.)

Men det här vet ju du eftersom du läst en massa juridik. Frågan är varför du då spelar dum?
Citera
2016-09-04, 11:05
Medlem
Beatriceaurores avatar
Någon här skrev att Älskling dolde sitt huvud under sin tröja i rättssalen och att det kunde vara förklaringen till att han inte var ordentligt klädd, men i dagens DN finns bilden, där man ser att ansiktet är pixlat men han har inte lagt en tröja eller något annat över huvudet/ansiktet.

Linnet är dock inte en tunn undertröja utan ett sånt ärmlöst plagg som unga män kan ha på sig på sommaren. Så egentligen är hans klädsel kanske inte så konstig.
Citera
2016-09-04, 11:31
Medlem
Pandalina4s avatar
På måndag bör det väl gå att få ut häktningsprotokollen.
Jag är även intresserad av alla detaljer som står i hindersrpövningen från juni, kan jag begära ut den? Såg att vi har en jurist i tråden, du kanske kan hjälpa oss med förfarande.
Senast redigerad av Pandalina4 2016-09-04 kl. 11:44.
Citera
2016-09-04, 11:56
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Mohammad fanns inte ens i Sverige när Johannas ex hittades död. Hur många ggr ska man behöva upprepa det?

Är det möjligt att Mohammad har haft flera indentiteter och trots allt varit i Sverige tidigare?
Citera
2016-09-04, 11:57
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Den kommande rättegången är nog den galnaste som gått av stapeln i Västerås.
Troligtvis kommer samtliga anställda vid tingsrätten behöva psykoterapi och ECT när detta är över.
Och någonting som teveserieförfattare och andra författare samt forskare kommer att kasta sig över.
En fantastisk historia med många bottnar, sexövergrepp på underåriga i beroendeställning, falska livförsäkringar, mord i olika utföranden, en osannolik kärleksförbindelse, ett flyktingöde ...
Citera
2016-09-04, 12:25
Medlem
Butteris avatar
Sover fortfarande asylbaronen ruset av sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Champagnebrus
är väldigt nyfiken på den här cernerud-figuren. så jag ringde numret till nordisk familjehemsvård. mycket märklig hänvisning. "abonnenten som du försöker nå, kan inte ta ditt samtal just nu"
brukar de inte säga "abonnenten du söker kan inte nås för närvarande"?
hur kommer det sig?
enda gången jag har fått sådan konstig hänvisning tidigare var när min sambo blev häktad och telefonen beslagtagen. minns dock inte om det var exakt så de sa då...🤔

Det finns nog inget talbesked som är specifikt för häktning Dock tycker jag att det blir mer och mer märkligt att det fortfarande inte finns livstecken från Thomas Cernerud.

På nedanstående länk finns ett inlägg med lite länkar till den sovande asylbaronen.

(FB) Kvinnlig chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex
Senast redigerad av Butteri 2016-09-04 kl. 12:28.
Citera
2016-09-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Är det möjligt att Mohammad har haft flera indentiteter och trots allt varit i Sverige tidigare?

Självklart är det möjligt, vi vet ju inte alls vilka id-handlingar ( om några) han lämnat in vid asylansökan el vilka namn han uppgett i andra länder.
Citera
2016-09-04, 12:36
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri

Det är väl absolut möjligt, vem vet hur dessa afghaner handlar egentligen? Mycket mer än så är möjligt och jag tror inte ett dyft på dessa tonåriga flyktingbarns historier.
Citera
2016-09-04, 13:00
Medlem
Citat:
Ett migrationsärende kan faktiskt bli fråga om skenäktenskap. Det är inte ens fel att misstänka skenäktenskap men du gör fel som lägger problemet hos mig.

Du måste inte trolla bara för att du inte gillar fråga om skenäktenskap.
Den här tråden handlar om ett mord.
De två MGM är inte gifta med varandra, så vitt vi vet.
Spekulationerna om ett tänkt äktenskap skulle vara "skenäktenskap" blir ju väldigt hypotetisk.
De tankarna handlar då också om att de som vigda skulle slippa vittna mot varandra. I det avseendet blir det kanske också fråga om "skenäktenskap" ... men ingen kan bevisa att de inte är kära i varandra.

Dina principiella invändningar mot skenäktenskap som fenomen hör hemma i en egen tråd.
Där kan du säkert ta upp detta par MGM som exempel.

Som det är nu stjäl du faktiskt en massa energi från diskussionerna om det egentliga ämnet: mordet på Göran Möller.

Var sak på sin plats! Basta!
Citera
2016-09-04, 13:06
Medlem
Denna Thomas Censrud var till stor sannolikhet ute på ett uteställe i Eskilstuna i natt
Citera
2016-09-04, 13:10
Medlem
Citat:
Ett migrationsärende kan faktiskt bli fråga om skenäktenskap. Det är inte ens fel att misstänka skenäktenskap men du gör fel som lägger problemet hos mig.

Du måste inte trolla bara för att du inte gillar fråga om skenäktenskap.
Dina åsikter om skenäktenskap är nog inte aktuella i just detta fallet.
De(Johanna och hennes unge asylsökande) ger inte "sken" av att vara ett par.
DE är ett par, sambos -han bor hos henne. Han delar allt i hennes liv.
Inte på låtsas utan de är ett par.
Alla i omgivningen vet att de har ett förhållande.
Att han är beroende av henne, och att hon vill gifta sig med honom, beror inte hennes humanistiska människosyn, utan helt enkelt formalisera deras redan pågående förhållande.
Du kanske anserr att han är en vinnare, och att deras eventuella giftermål skulle gett honom Put.
Vet du jag tror han hade fått Put- om han inte träffat på Johanna.
Nu förstår vi nog alla att något Put lär det aldrig bli. Knappast heller något äktenskap.
Eller ? det vet vi inte ännu. Om de får straff så visst kan äktenskap ingås, om de då fortfarande
är ett par.
Citera
2016-09-04, 13:14
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Personen verkar inte ha haft någon identitetshandling alls. Jag skulle säga skenäktenskap men om jag gör det så kommer trollen och trackar mig osakligt.

Nagon typ av id handling borde han val haft,Aghanskt fiskekort eller nagot annat.
Blev nekad att ta sig in i Norge forsta gangen det gjordes ett forsok.
Han kan ju givetvis passerat en obemannad gransovergang men sen da?
Checkat in pa hotellet i Trondheim med nagon falsk ID handling,polis blivit informerad nar JM checkade in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in