2016-09-04, 02:09
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Så säger en oförvitlig åklagarkramare som köper alla fantasier med hull och hår, ja. Det finns faktiskt debattörer som tänker lite själva också.

Men du hinner med två rejäla övertramp i ditt förhållandevis korta inlägg:
Du förskjuter ett kritiskt förhållningssätt till en bevisföring, till att innebära ett omhuldande av en dömd mördare.
Ännu mer infernaliskt är, att du försöker framstå som en värdigare människa i förhållande till offret. Det är riktigt lågt, develi. Då vill få det till att minsta lilla tvivel om att domen är rätt, är ett vanhelgande av Lisas minne. Du kan inte ha mer fel.
Develi har rätt och du har fel.

Debattörer som "tänker lite själva" har i LH-fallet kännetecknats bl.a av:
# "magkänsla" att nåt är fel
# normalisering och skönmålning av allt äckligt i Nerijus beteende som spermabesudlingarna av ladan, den bristande hygienen m.m
# återkommande förtal och kränkningar av polis, militär, Lisas far, Missing People. Kort sagt - de som stod på offrets sida
# oförmåga eller ovilja att tolka bevisningen riktigt
# göra mordmotivet till nåt annat, nåt mer "normalt", absolut inget sexualsadistiskt motiv - man vill förminska lidandet
# offret ser "för oskyldig och anklagande ut" på bilden som gick ut. Bättre om hon sett mera "skyldig" ut?
# att aldrig, aldrig redogöra för några seriösa tankegångar som kan visa på några tvivel.
# osv, osv...

Enbart gnäll, fördomsfulla åsikter och ifrågasättanden - men aldrig några egna svar.

Då handlar det inte om sunt kritiskt tänkande.
Då är man bara en fördomsfull, faktaförnekande gnällspik.
Det vanhelgar Lisas minne.
Sluta att fabulera om att mördaren skulle vara oskyldig.
Tänk en tanke på offrets lidande istället.
Tänk också en tanke på familjen Holms livslånga sorg.
2016-09-04, 02:38
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Mycket logiskt enligt min mening, polisutredningens, åklagarens och domstolarnas.

På detta från början enda snöre har det funnits DNA på ett uppräkneligt antal ställen. När snöret så skärs i bitar, kan det naturligtvis uppstå bitar utan DNA. Detta är logiskt. Varför det inte återfunnits DNA på en viss bestämd bit behöver ingen kunna förklara. Om man absolut måste spekulera i saken, så kan anledningen vara:
- man har inte topsat varje centimeter
- det har aldrig avsatts DNA just där (ingen har tagit just där eller NB har haft handskar på, när han tog just där)
- det har funnits DNA där, som inte gått att analysera (den döda kroppens nedbrytning)

I bildlig bemärkelse går det ett snöre från offrets hals till NB:s hals, om du förstår vad jag menar. Du behöver inte bry dig om bitarna.

Detta snöre räcker för att binda NB (!).

När det gäller tejpen, kan man tänka sig förklaringar enligt ovan. Man har helt enkelt inte hittat något användbart spår - av NÅGON GM. Men det behövs inte.
Du har helt rätt. Naturligtvis.
Resonemanget du besvarar säger ungefär; "om inte en mördares DNA finns på varje kvadratcentimeter av t.ex ett mordvapen så kan han vara oskyldig."
2016-09-04, 05:59
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Develi har rätt och du har fel.

Debattörer som "tänker lite själva" har i LH-fallet kännetecknats bl.a av:
# "magkänsla" att nåt är fel
# normalisering och skönmålning av allt äckligt i Nerijus beteende som spermabesudlingarna av ladan, den bristande hygienen m.m
# återkommande förtal och kränkningar av polis, militär, Lisas far, Missing People. Kort sagt - de som stod på offrets sida
# oförmåga eller ovilja att tolka bevisningen riktigt
# göra mordmotivet till nåt annat, nåt mer "normalt", absolut inget sexualsadistiskt motiv - man vill förminska lidandet
# offret ser "för oskyldig och anklagande ut" på bilden som gick ut. Bättre om hon sett mera "skyldig" ut?
# att aldrig, aldrig redogöra för några seriösa tankegångar som kan visa på några tvivel.
# osv, osv...

Enbart gnäll, fördomsfulla åsikter och ifrågasättanden - men aldrig några egna svar.

Då handlar det inte om sunt kritiskt tänkande.
Då är man bara en fördomsfull, faktaförnekande gnällspik.
Det vanhelgar Lisas minne.
Sluta att fabulera om att mördaren skulle vara oskyldig.
Tänk en tanke på offrets lidande istället.
Tänk också en tanke på familjen Holms livslånga sorg.
Ja, det är lite intressant att notera; nopomil, ruggedo, A1hornylad, Sudharma et al - ifrigasätter aldrig varandras inlägg. Så deras sökning efter "sanningen" står sig ganska slätt. För om vikten av sanning var det elementära kan jag tänka mig att det borde finnas anledning av att söka så många infallsvinklar som möjligt. Men mellan de just berörda parterna finns (vad jag vet?) inte en tillstymmelse till inbördes polemik.
Jag tror allvarligt att tråden (för dessa) får sin näring över ett samhällsförakt, kanske har de någon gång själva drabbats av "samhället", och att detta fall blir till en kanal att spy ut sitt hat. I vissa fall med ett rikt vokabulär. My 2 cent.
Fö. När väntas Nejus äga tillträda till sin flygbiljet?
Senast redigerad av KluvenTunga 2016-09-04 kl. 06:09.
2016-09-04, 12:43
Medlem
Troligtvis blir han överförd till sitt hemland eftersom de flesta blir det.
Livstidsdömda i Sverige kan få sina straff omvandlade till tidsbestämda straff. Det är möjligt först efter att det har gått en viss tid och den intagna har visat skötsamhet med mera. Hur fungerar det om straffet avtjänas i Litauen? kan livstidsdomen omvandlas till ett tidsbestämt straff även om straffet avtjänas i Litauen? Han är dömd i Sverige. Då gäller väl svenska regler? Litauen kanske också har något liknande system? Det har sagts att livstid i Litauen innebär att verkligen sitta livet ut i fängelse, helt utan möjlighet till tidigare frigivning. Stämmer det?
Hur är förhållandena i litauiska fängelser? Hur behandlas fångarna? Vad får de göra? Aktiviteter och arbete?
Miljön är mycket sämre i Litauen jämfört med Sverige. Byggnader är ofta i dåligt skick. Det ser väldigt nedgånget och förfallet ut på många platser i Vilnius utanför de centrala och turisttäta områdena.
2016-09-04, 16:07
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Troligtvis blir han överförd till sitt hemland eftersom de flesta blir det.
Livstidsdömda i Sverige kan få sina straff omvandlade till tidsbestämda straff. Det är möjligt först efter att det har gått en viss tid och den intagna har visat skötsamhet med mera. Hur fungerar det om straffet avtjänas i Litauen? kan livstidsdomen omvandlas till ett tidsbestämt straff även om straffet avtjänas i Litauen? Han är dömd i Sverige. Då gäller väl svenska regler? Litauen kanske också har något liknande system? Det har sagts att livstid i Litauen innebär att verkligen sitta livet ut i fängelse, helt utan möjlighet till tidigare frigivning. Stämmer det?
Hur är förhållandena i litauiska fängelser? Hur behandlas fångarna? Vad får de göra? Aktiviteter och arbete?
Miljön är mycket sämre i Litauen jämfört med Sverige. Byggnader är ofta i dåligt skick. Det ser väldigt nedgånget och förfallet ut på många platser i Vilnius utanför de centrala och turisttäta områdena.

Jag tror det kan dröja.
Tidigare i tråden var det någon, kanske Bergakungen eller Tingsnotarien eller någon annan som sedan länge lämnat densamma, som resonerade om att NB kan överföras till Litauen men ändå få sin straffutmätning enligt svensk lag eftersom han är dömd i Sverige. Han skulle då ha rätt att få möjligheten till tidsbestämt straff prövat om tio år.
Å andra sidan har jag läst någonstans, att det tar längre tid att få folk överförda till Baltikum än till andra EU-länder.
2016-09-04, 16:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Mycket logiskt enligt min mening, polisutredningens, åklagarens och domstolarnas.

På detta från början enda snöre har det funnits DNA på ett uppräkneligt antal ställen. När snöret så skärs i bitar, kan det naturligtvis uppstå bitar utan DNA. Detta är logiskt. Varför det inte återfunnits DNA på en viss bestämd bit behöver ingen kunna förklara. Om man absolut måste spekulera i saken, så kan anledningen vara:
- man har inte topsat varje centimeter
- det har aldrig avsatts DNA just där (ingen har tagit just där eller NB har haft handskar på, när han tog just där)
- det har funnits DNA där, som inte gått att analysera (den döda kroppens nedbrytning)

I bildlig bemärkelse går det ett snöre från offrets hals till NB:s hals, om du förstår vad jag menar. Du behöver inte bry dig om bitarna.

Detta snöre räcker för att binda NB (!).

När det gäller tejpen, kan man tänka sig förklaringar enligt ovan. Man har helt enkelt inte hittat något användbart spår - av NÅGON GM. Men det behövs inte.
Tejpen runt huvudet och snöret runt halsen saknar NB:s DNA.

Hur många procent av snöret låg på golvet som man bara kan anta kom från snöret runt halsen? Intressant att bara dessa bitar bär NB:s DNA. Är det verkligen bestämt att snörbitarna är från samma längd (det skulle gå att göra)?

NB använde aldrig handskar men denna dag hade han alltså med sig enligt er. Hans bror hade alltid handskar och hans DNA finns på en del som är svår att öppna med handskar, den första tejpbiten. Biten som inte användes och som satt där i ladan skulle kunna vara den första biten. Det placerar honom där tillsammans med IB vars DNA återfanns på trosorna. Det gör att AB och IB är närmare den dödande handlingen än NB eftersom det inte är säkert att hängningen och repet är orsaken till döden. Att tejpa för näsa och mun leder garanterat till döden. Båda är som bekant avförda och orsaken till deras DNA är sopad undet mattan. En populär förklaring utan att blanda in handskar på och av är att NB avsatt IB:s DNA från sin penis utan att lämna sin egen DNA, otroligt. Kan det fungera åt andra hållet också att någon pressar NB:s DNA från kläder eller föremål mot flickans kläder?

Handskar på och handskar av förklarar mycket enligt er men för en annan så undrar man varför man har handskar överhuvudtaget om man inte bryr sig. Man kan ju också undra när han "skar" sig då han använde handskar större delen av tiden.

Har det inte funnits DNA på kroppen som gått att analysera, är allt borta av nedbrytning? Jag tyckte det fanns en hel del tex. blodet på flickans händer.
2016-09-04, 17:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Tejpen och snöret saknar DNA från alternativ gärningsman. Däremot har NB avsatt DNA på Lisas kläder samt snören på mordplatsen. Pekar detta mot NB och är det därmed ointressant tjat från din del?
Citat:
Citat:
NB använde aldrig handskar men denna dag hade han alltså med sig enligt er.
Handskar används av mördare för att inte avsätta fingeravtryck och DNA.
Behöver NB handskar för detta ändamål som hantverkare?
Citat:
Man kan ju också undra när han "skar" sig då han använde handskar större delen av tiden.
NB behöver inte ha skurit sig på morddagen. Han kan ha en sårskada som går upp - glipar eller tappar sårskorpan och börjar blöda. Hans fru pratar om en sårskada på ett finger. För övrigt psoriasis som kan blöda från arm.
Citat:
Har det inte funnits DNA på kroppen som gått att analysera, är allt borta av nedbrytning? Jag tyckte det fanns en hel del tex. blodet på flickans händer.
Nagelskrap, hö handrygg indikation på blodförekomst vilket påvisar hennes eget DNA som givetvis finns på kroppen..
"En hel del" är spekulation från ditt håll och har påtalats tidigare x flera. Som vanligt vill säga.
Senast redigerad av develi 2016-09-04 kl. 18:01.
2016-09-04, 18:01
Medlem
Citat:

Hur många procent av snöret låg på golvet som man bara kan anta kom från snöret runt halsen? Intressant att bara dessa bitar bär NB:s DNA. Är det verkligen bestämt att snörbitarna är från samma längd (det skulle gå att göra)?

NB använde aldrig handskar men denna dag hade han alltså med sig enligt er. Hans bror hade alltid handskar och hans DNA finns på en del som är svår att öppna med handskar, den första tejpbiten. Biten som inte användes och som satt där i ladan skulle kunna vara den första biten. Det placerar honom där tillsammans med IB vars DNA återfanns på trosorna. Det gör att AB och IB är närmare den dödande handlingen än NB eftersom det inte är säkert att hängningen och repet är orsaken till döden. Att tejpa för näsa och mun leder garanterat till döden. Båda är som bekant avförda och orsaken till deras DNA är sopad undet mattan. En populär förklaring utan att blanda in handskar på och av är att NB avsatt IB:s DNA från sin penis utan att lämna sin egen DNA, otroligt. Kan det fungera åt andra hållet också att någon pressar NB:s DNA från kläder eller föremål mot flickans kläder?

Handskar på och handskar av förklarar mycket enligt er men för en annan så undrar man varför man har handskar överhuvudtaget om man inte bryr sig. Man kan ju också undra när han "skar" sig då han använde handskar större delen av tiden.

Att tejpen runt hennes hals saknar hans DNA kan bero på svårigheten att fastställa NB:s DNA på huden av en kropp i nedbrytning och eller att hennes DNA helt ”överröstar” annat DNA. Det kan också vara så att han hade handskar i det momentet – att han inte brukade ha handskar, när han jobbade, saknar bevisvärde.

De viktigaste snörbitarna låg på diskbänken, med såväl NB:s som LH:s DNA och hennes hårstrå (har jag för mig) på och dem kan man passa ihop med varandra och med biten runt halsen. Jag och någon/några gjorde detta med fotobehandling - för bevisvärde ska man naturligtvis studera fibrerna. När man skär av ett belastat snöre kommer alltid de sista fibrerna att slitas av på ett godtyckligt ställe, så det borde vara lätt att genomföra en passning. Nu minns jag inte om NFC bekräftat att detta gjorts, men uppenbarligen har domstolarna godtagit bedömningen att snörstumparna utgjort ett helt snöre.

Tejpbiten med AB:s DNA på kan inte bevisas höra till samma längd som bitarna på offret.

Att strypning/hängning är orsaken till döden är obducentens slutsats.

Tejp för näsa och mun garanterar inte döden. Det har en medicinkunnig deltagare i tråden framhållit. Om tejpens funktion var att tysta eller enbart rent rituell, så avgör slumpen hur andningen påverkas. Det är säkert möjligt att döda någon med tejp, om man ger sig tusan på detta, men med de fynd som gjorts kan man inte säga att så var fallet. Obducenten kan ju dessutom ha sett saker, som vi inte får se, och kunnat utesluta tejpkvävning.

AB:s och IB:s DNA har inte sopats under mattan. Domstolarna har tagit ställning till dessa fynd och gett dem rimliga förklaringar, i AB:s fall finns också hans egna rimliga förklaring.

Domstolarna har inte diskuterat NB:s penis. De har inte fördjupat sig i den exakta förklaringen till IB:s DNA-avsättning, men konstaterat att det finns rimliga förklaringar. Därmed kommer man inte längre med henne och annan bevisning som stöd blir aktuell. Den samlade bedömningen blir då att IB inte kan bindas vid brott.

Detta med handskar av och på är ju fullt möjligt. Det räcker. Att spekulera i hur han brukade göra och huruvida han nu brydde sig eller inte leder ingen vart.

Att NB skurit sig har inte domstolarna antagit och de flesta i tråden har inte gjort så heller. Det handlar ju inte om stora blodmängder, så de sår han hade på händer och armar vore tillräckliga. För egen del har jag funderat på näsblod, som inte kan fastställas efter flera dagar.

Blodet på offrets händer var minimala blödningar under naglarna, sannolikt från bristningar i nagelbädden vid fritagningsförsök. Jag minns inte hur detta kunde knytas till offret, men jag kan tycka att sådana repetetiva spår som har en rimlig förklaring inte behöver DNA-bestämmas. Jag är inte biolog, men en möjlighet kan ju vara att blodet under naglarna till en del satt på naglarna, skilt från huden.
2016-09-04, 18:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Det har sagts att livstid i Litauen innebär att verkligen sitta livet ut i fängelse, helt utan möjlighet till tidigare frigivning. Stämmer det?
Inte en susning vad som sker när han deporterats gällande domen. Sysselsättning i form av jobb/verkstad och betalning blir det nog inte tal om.
Jag har citerat in en annan mördares beskrivning i tråden som ville till hemlandet för ett par år sen.
Han tyckte synd om sig själv i Skottland där han hade playstation, satellit-tv och gym. Det levde inte upp till hans standard. Väl hemma började han gnälla igen för där finns ingen sysselsättning/jobb, ingen inkomst, ingen tv.

Det sista du skriver låter underbart.
... Men just nu pågår en renovering mig veterligt så det duger nog åt skitstöveln.
2016-09-04, 22:50
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Har du SETT de bilderna i datorn och på NB:S hemsida??? Det är tejpning över mun på yngre flickor, nån i skoldräkt med knästrumpor. Kul att få höra om "normalt" porr i hans dator men så vet man vilket slags sexliv du föredrar precis som NB. Inget att undra på att du verkar försvara en DÖMD BROTTSLING.

Du verkar fått saker om bakfoten. Inte konstigt då du inte verkar värst insatt i fallet.

Den bild du refererar till är en bild som en person här i tråden hävdade att NB gillade. Det är ingen porrbild öht utan en bild som illustrerar att folk i Miami inte är speciellt lyckliga.

Du kan ju läsa mer här om du verkligen vill lära dig nått istället för att virra och göra märkliga uttalande i denna tråd.

http://www.mysterium24.se/?p=2725

I övrigt fanns 6 bilder på sån sex som hade någon form av tvång inblandat. 6 st av 1500 vilket indikerar att NB inte var intresserad av den typen av sex. Ingen av bilderna var aktivt sparade utan de fanns endast i cashen.

Jag har dock inga förhoppningar om att sexualsadistmaffian tar till sig detta då de uppenbarligen lider av faktaresistens.
2016-09-04, 23:44
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Du verkar fått saker om bakfoten. Inte konstigt då du inte verkar värst insatt i fallet.

Den bild du refererar till är en bild som en person här i tråden hävdade att NB gillade. Det är ingen porrbild öht utan en bild som illustrerar att folk i Miami inte är speciellt lyckliga.

Du kan ju läsa mer här om du verkligen vill lära dig nått istället för att virra och göra märkliga uttalande i denna tråd.

http://www.mysterium24.se/?p=2725

I övrigt fanns 6 bilder på sån sex som hade någon form av tvång inblandat. 6 st av 1500 vilket indikerar att NB inte var intresserad av den typen av sex. Ingen av bilderna var aktivt sparade utan de fanns endast i cashen.

Jag har dock inga förhoppningar om att sexualsadistmaffian tar till sig detta då de uppenbarligen lider av faktaresistens.

Hur vet du att bilderna bara fanns i cashen på datorn om man får fråga ?
Har det framkommit nånstans i FUP eller nån annanstans ?
Var det inte det som han med "sveaskogen" körde stenhårt med också .
Det var väl bilderna i Aivaras telefon som endast fanns i cashen .
Och det fanns en massa raderade videosekvenser i datorn som inte gick att rekonstruera .
Vet du hur många av dessa som innehöll sex med tvång inblandat ?
Och du är väl den som är mest intresserad av sexualsadism i tråden efter vad det verkar .
Du har ju också försvarat mördaren Nerijus som icke varande sexualsadist
med näbbar och klor med stor frenesi .
Undrar vad drivkraften till detta underliga beteende härstammar ifrån ?
2016-09-04, 23:57
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

När han jobbade använde han sällan handskar ja , vad har det med saken att göra ?
Nu var det ju ett sexualsadistiskt mord som skulle utföras och inget snickeriarbete .
Vem har sagt att han skar sig ?
Blodet kom väl från gamla sår som gick upp på svinets händer eller armar .
Blodet på offrets händer fanns ju under naglarna .
Tror du det fanns mer eller borde funnits mer blod så påverkar det ändå inte fallet .
Vad du tror har ju ingen betydelse ?
Mördaren Nerijus är skyldig till allt och det finns inget en skock uppdragna papegojor
som kacklar om oväsentligheter dag ut och dag in kan göra åt detta .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in