Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Tejpen runt huvudet och snöret runt halsen saknar NB:s DNA.
Hur många procent av snöret låg på golvet som man bara kan anta kom från snöret runt halsen? Intressant att bara dessa bitar bär NB:s DNA. Är det verkligen bestämt att snörbitarna är från samma längd (det skulle gå att göra)?
NB använde aldrig handskar men denna dag hade han alltså med sig enligt er. Hans bror hade alltid handskar och hans DNA finns på en del som är svår att öppna med handskar, den första tejpbiten. Biten som inte användes och som satt där i ladan skulle kunna vara den första biten. Det placerar honom där tillsammans med IB vars DNA återfanns på trosorna. Det gör att AB och IB är närmare den dödande handlingen än NB eftersom det inte är säkert att hängningen och repet är orsaken till döden. Att tejpa för näsa och mun leder garanterat till döden. Båda är som bekant avförda och orsaken till deras DNA är sopad undet mattan. En populär förklaring utan att blanda in handskar på och av är att NB avsatt IB:s DNA från sin penis utan att lämna sin egen DNA, otroligt. Kan det fungera åt andra hållet också att någon pressar NB:s DNA från kläder eller föremål mot flickans kläder?
Handskar på och handskar av förklarar mycket enligt er men för en annan så undrar man varför man har handskar överhuvudtaget om man inte bryr sig. Man kan ju också undra när han "skar" sig då han använde handskar större delen av tiden.
Har det inte funnits DNA på kroppen som gått att analysera, är allt borta av nedbrytning? Jag tyckte det fanns en hel del tex. blodet på flickans händer.
Att tejpen runt hennes hals saknar hans DNA kan bero på svårigheten att fastställa NB:s DNA på huden av en kropp i nedbrytning och eller att hennes DNA helt ”överröstar” annat DNA. Det kan också vara så att han hade handskar i det momentet – att han inte brukade ha handskar, när han jobbade, saknar bevisvärde.
De viktigaste snörbitarna låg på diskbänken, med såväl NB:s som LH:s DNA och hennes hårstrå (har jag för mig) på och dem kan man passa ihop med varandra och med biten runt halsen. Jag och någon/några gjorde detta med fotobehandling - för bevisvärde ska man naturligtvis studera fibrerna. När man skär av ett belastat snöre kommer alltid de sista fibrerna att slitas av på ett godtyckligt ställe, så det borde vara lätt att genomföra en passning. Nu minns jag inte om NFC bekräftat att detta gjorts, men uppenbarligen har domstolarna godtagit bedömningen att snörstumparna utgjort ett helt snöre.
Tejpbiten med AB:s DNA på kan inte bevisas höra till samma längd som bitarna på offret.
Att strypning/hängning är orsaken till döden är obducentens slutsats.
Tejp för näsa och mun garanterar inte döden. Det har en medicinkunnig deltagare i tråden framhållit. Om tejpens funktion var att tysta eller enbart rent rituell, så avgör slumpen hur andningen påverkas. Det är säkert möjligt att döda någon med tejp, om man ger sig tusan på detta, men med de fynd som gjorts kan man inte säga att så var fallet. Obducenten kan ju dessutom ha sett saker, som vi inte får se, och kunnat utesluta tejpkvävning.
AB:s och IB:s DNA har inte sopats under mattan. Domstolarna har tagit ställning till dessa fynd och gett dem rimliga förklaringar, i AB:s fall finns också hans egna rimliga förklaring.
Domstolarna har inte diskuterat NB:s penis. De har inte fördjupat sig i den exakta förklaringen till IB:s DNA-avsättning, men konstaterat att det finns rimliga förklaringar. Därmed kommer man inte längre med henne och annan bevisning som stöd blir aktuell. Den samlade bedömningen blir då att IB inte kan bindas vid brott.
Detta med handskar av och på är ju fullt möjligt. Det räcker. Att spekulera i hur han brukade göra och huruvida han nu brydde sig eller inte leder ingen vart.
Att NB skurit sig har inte domstolarna antagit och de flesta i tråden har inte gjort så heller. Det handlar ju inte om stora blodmängder, så de sår han hade på händer och armar vore tillräckliga. För egen del har jag funderat på näsblod, som inte kan fastställas efter flera dagar.
Blodet på offrets händer var minimala blödningar under naglarna, sannolikt från bristningar i nagelbädden vid fritagningsförsök. Jag minns inte hur detta kunde knytas till offret, men jag kan tycka att sådana repetetiva spår som har en rimlig förklaring inte behöver DNA-bestämmas. Jag är inte biolog, men en möjlighet kan ju vara att blodet under naglarna till en del satt på naglarna, skilt från huden.