Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-09-02, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Vad talar för att Trump inte kommer vinna presidentvalet? Som alla tidigare val i västvärlden med en kontroversiell kandidat motarbetad av media är han underskattad i pollsen. Resultat som 39-39, om man räknar om det efter SD och brexit-matematik borde snarare betyda 45-35 fördel Trump. Vidare har han visat sig vara extremt effektiv i debatterna och på att kampanja. Hur kan oddsen fortfarande vara 3.5 på trump och 1.30 på Hillary. Jag har svårt se logiken bakom.

I alla länder du talar om så ligger andelen vita på +90%

I USA är siffran 66% och vita röstar 40%-60% efter parti medan minoriteter röstar nästan 100% på ett parti.

Det går fortfarande att vinna med bara vita men så länge de röstar 40%-60% så visa 2012 att det är omöjligt att vinna för en republikan.
2016-09-02, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Då kan jag vända på frågan och undra: Var i Sverige har du fått att Trump inte skulle vara populär ifrån ? (Stockholm räknas inte, för dom tänker inte som vi andra svenskar)

Vi talar givetvis om Trumps invandringpolitik som är avgudad i Sverige. Trump går hem i stugorna (men inte i Stockholm)

Han är givetvis populär i det segment som sympatiserar med sd, vanligt arbetarfolk och libertarianer. Men bland alla andra är han monumentalt hatad i Sverige.
2016-09-02, 19:14
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Vad talar för att Trump inte kommer vinna presidentvalet? Som alla tidigare val i västvärlden med en kontroversiell kandidat motarbetad av media är han underskattad i pollsen. Resultat som 39-39, om man räknar om det efter SD och brexit-matematik borde snarare betyda 45-35 fördel Trump. Vidare har han visat sig vara extremt effektiv i debatterna och på att kampanja. Hur kan oddsen fortfarande vara 3.5 på trump och 1.30 på Hillary. Jag har svårt se logiken bakom.

Vi har varit igenom detta flera gånger, men för att fatta mig kort: Resultaten i primärvalen stämde väl överens med pollresultaten, och man kunde inte se någon "SD-effekt" där. Brexit pollades relativt korrekt också, men det är ett sidospår. Naturligtvis är det bara ett antagande att samma gäller i det riktiga valet, men det är ett rimligt antagande.

Du måste också komma ihåg att tråden mest publicerar de undersökningar som visar bra resultat för Trump, så du får inte hela bilden av den. Sammantaget leder Clinton fortfarande med några procent, men det har blivit jämnare. Till det måste vi också lägga de sk "battleground states" som man måste vinna för att ta hem det hela, och där tycks Clinton leda relativt betryggande.
2016-09-02, 19:19
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Då kan jag vända på frågan och undra: Var i Sverige har du fått att Trump inte skulle vara populär ifrån ? (Stockholm räknas inte, för dom tänker inte som vi andra svenskar)

Vi talar givetvis om Trumps invandringpolitik som är avgudad i Sverige. Trump går hem i stugorna (men inte i Stockholm)
Min erfarenhet att han hamnat i samma fack som putin, där 9 av 10 svenskar antingen är rädda för dem eller så bara föraktar de dem.
2016-09-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321

I USA är siffran 66% och vita röstar 40%-60% efter parti medan minoriteter röstar nästan 100% på ett parti.

Det går fortfarande att vinna med bara vita men så länge de röstar 40%-60% så visa 2012 att det är omöjligt att vinna för en republikan.

Minoriteter röstar i mindre utsträckning än vad vita gör. Finns noll risk att lika många svarta röstar för Hillary nu som röstade för Obama -08 och -12.
2016-09-02, 19:20
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:

Ja,jo. Men det tar de hänsyn till i opinionsundersokningarna.
2016-09-02, 19:25
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vi har varit igenom detta flera gånger, men för att fatta mig kort: Resultaten i primärvalen stämde väl överens med pollresultaten, och man kunde inte se någon "SD-effekt" där. Brexit pollades relativt korrekt också, men det är ett sidospår. Naturligtvis är det bara ett antagande att samma gäller i det riktiga valet, men det är ett rimligt antagande.

Du måste också komma ihåg att tråden mest publicerar de undersökningar som visar bra resultat för Trump, så du får inte hela bilden av den. Sammantaget leder Clinton fortfarande med några procent, men det har blivit jämnare. Till det måste vi också lägga de sk "battleground states" som man måste vinna för att ta hem det hela, och där tycks Clinton leda relativt betryggande.
Tack för svaret. Jag hade för mig att Trump överraskade gång på gång och så mycket att vissa kandidater gav upp efter han utan förvarning vunnit deras stater. Brexit var väl en stor chock, där vissa institut gav brexitsidan 10% mindre än den andra. Det var iallafall ingen media som nämnde att brexitsidan skulle kunna vinna, möjligen sopade de opinionsundersökningarna under mattan.
2016-09-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ja,jo. Men det tar de hänsyn till i opinionsundersokningarna.

Visst men det blev 39-59% bland vita 2012 vilket är väldigt bra för Romney men han förlora ändå i en landslide mot obama.

När man får 95% av en folkgrupp i alla stater så är det väldigt svårt att vinna.

Ett exempel är sydstaterna där röstar vita 95% republikanskt och då vinner republikanerna stort i dessa stater.

Men i norra USA så är det nästan 50-50 mellan den vita röster och när då svarta lägger 95% på ett parti så blir det väldigt svårt för Trump att vinna.
2016-09-02, 19:40
Medlem
heiss avatar
Citat:
Tack för svaret. Jag hade för mig att Trump överraskade gång på gång och så mycket att vissa kandidater gav upp efter han utan förvarning vunnit deras stater. Brexit var väl en stor chock, där vissa institut gav brexitsidan 10% mindre än den andra. Det var iallafall ingen media som nämnde att brexitsidan skulle kunna vinna, möjligen sopade de opinionsundersökningarna under mattan.
Samma sak med Boris Johnson, media (med initiativ från BBC) haussade upp ryktet att Boris Johnson ville ta över efter David Cameron, och var sen förvånade när han tackade nej.

Kan inte förstå hur minoriteter i t.ex Chicago & Detroit (där de är majoritet) inte känner sig avtända att rösta demokrat?? Visst, food stamps åt alla men utöver det..

What the hell do you have to loose? you live in poverty, schools no good, a women carrying her baby gets SHOT walking down the street... give me a chance!
The American dream.. is DEAD!!
...but we will bring it back folks.
#MAGA
Senast redigerad av heis 2016-09-02 kl. 20:34.
2016-09-02, 19:41
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Visst men det blev 39-59% bland vita 2012 vilket är väldigt bra för Romney men han förlora ändå i en landslide mot obama.

När man får 95% av en folkgrupp i alla stater så är det väldigt svårt att vinna.

Ett exempel är sydstaterna där röstar vita 95% republikanskt och då vinner republikanerna stort i dessa stater.

Men i norra USA så är det nästan 50-50 mellan den vita röster och när då svarta lägger 95% på ett parti så blir det väldigt svårt för Trump att vinna.
Så då har alltså Trump antingen lockat över fler väljare från andra grupper eller ökat bland vita. Någonting har han gjort eftersom han ligger lika. Kan väl också vara så att han får fler vita att rösta generellt. Så även om han bara får 59% av de vita rösterna så motsvarar det mer eftersom 90% istället för 85% vita röstar den här gången(hypotetiska siffror)?
2016-09-02, 20:04
Medlem
Trump leder nu för första gången reuters poll sen hans konvent:

Trump 39.8%

Clinton 38.9%

http://polling.reuters.com/#!poll/TM651Y15_DS_13/filters/LIKELY:1/type/week/dates/20160801-20160901/collapsed/true/spotlight/1
2016-09-02, 20:44
Medlem
Citat:

Den är avgudad på flashback och bland en stor del av de som sympatiserar med SD, men det är ju inte i närheten av majoritet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in