2016-09-01, 00:24
Medlem
toby79s avatar
Internt läckage.
Oavsett vad så får väl TS åka till en verkstad eftersom kompetensen inte finns. Problemet löser sig efter det.
Citera
Carl Hamiltons avatar

Moderatormeddelande

Postat av Carl Hamilton 2016-09-01, 10:45
Medlem
Övriga fordon --> Bilar
/Moderator
2016-09-01, 13:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaProvoker
Kan någon svara på min fråga om hur mycket det kan kosta att avlufta? om det läcker eller ej, svara bara på frågan som ställs.

Det kostar en bit plastslang som passar på luftnippeln och en flaska av något slag. Sen behöver du en nyckel som passar till nippeln.

Om ni är två så lossa nippeln och trä på plastslangen och stoppa ner andra änden i flaskan.
En av er sitter i bilen och pumpar medan den andra kollar att inte vätskan tar slut i behållaren och kollar tills det kommer ren vätska genom plastslangen ner i flaskan.

Emellanåt kan du tömma flaskan i behållaren. Eftersom du antagligen har luft ända uppe i huvudcylindern så kan det ta en stund innan ren vätska kommer ut vid första hjulet. De andra går fortare.

Håller dock med de andra att du har en läcka ändå. Bromsvätska försvinner inte av sig själv. Det kan vara att det läcker väldigt lite och att vätskan hamnar på något varmt vilket gör att den dunstar. Det är ju inte olja utan något slags alkohol.

Praktisk luftningsnyckel:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftningsnyckel-2000038110/

För enmansbruk:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-2000038111/
Senast redigerad av PeterNoster 2016-09-01 kl. 13:11.
Citera
2016-09-01, 13:26
Moderator
Något är fel, bromsvätska tar inte slut. Inte ens om alla belägg är tokslut ska bromsvätskenivån bli så låg att det suger luft.
Att det dessutom inte blir bättre av att pumpa indikerar även det att det inte handlar om luft, har man luft i systemet så tar pedalen högre upp för varje pumpande på pedalen.
Så nåt är det. Behövs lite mer info. för att kunna säga vad.
Citera
2016-09-01, 13:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Något är fel, bromsvätska tar inte slut. Inte ens om alla belägg är tokslut ska bromsvätskenivån bli så låg att det suger luft.
Att det dessutom inte blir bättre av att pumpa indikerar även det att det inte handlar om luft, har man luft i systemet så tar pedalen högre upp för varje pumpande på pedalen.
Så nåt är det. Behövs lite mer info. för att kunna säga vad.

Inte om det inte finns vätska ovanför huvudcylindern utan bara luft. Häller man på vätska i behållaren så är det ändå luft i rören till huvudcylindern.
Citera
2016-09-01, 14:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inte om det inte finns vätska ovanför huvudcylindern utan bara luft. Häller man på vätska i behållaren så är det ändå luft i rören till huvudcylindern.
Bromsvätskebehållaren sitter på alla bilar jag sett direkt pressad i huvudbromscylindern. Inga krökar eller knickar, så fort man fyller på bromsvätska så rinner det rakt ner till kolven. Ingen luft således.
Jag är öppen för att det likt hydraulkoppling kan vara slangar eller rör till behållaren, men så länge den sitter överst i systemet så bör det vara självluftande.
Citera
2016-09-01, 16:35
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Bromsvätskebehållaren sitter på alla bilar jag sett direkt pressad i huvudbromscylindern. Inga krökar eller knickar, så fort man fyller på bromsvätska så rinner det rakt ner till kolven. Ingen luft således.
Jag är öppen för att det likt hydraulkoppling kan vara slangar eller rör till behållaren, men så länge den sitter överst i systemet så bör det vara självluftande.
Fel!
Du glömmer reduceringsventiler, abs ventiler och liknande, dessutom har vissa huvudcylindrar en backventil i utloppet.
Citera
2016-09-01, 17:02
Medlem
Försvinner bromsvätskan och det inte finns något synligt läckage så finns det bara en väg den kan ta vägen. Läckage huvudbromscylinder ner i bromsservot.

Så även om du luftar har du ju fortfarande något läckage kvar. Min gissning är något bromsrör i bakre regionerna.

Lycka till.
Citera
2016-09-01, 17:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
vätskan försvann inte, det tog slut. Fick varning i bilen att jag måste fylla på snart men jag gjorde inte det och när jag gjorde det var det för sent. Så det läcker inget. Jag har fyllt på, kört. allt e samma. Stått i timmar men inga fläckar. Kollat varje hjul, ingen läckage. Så nej, det läcker inte.

Hur har det gått funkar dom nu?
Citera
2016-09-01, 17:56
Medlem
DaProvokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hur har det gått funkar dom nu?

nej, samma sak fortfarande. Man måste trycka ända ner för att bromsa. Och hittar fortfarande ingen läckage. SKa ta in den sen. Vad händer om jag ändå kör? Kommer bromsarna sluta fungera nån gång eller blir det bara så att man måste trycka hela vägen ner?
Citera
2016-09-01, 18:39
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
nej, samma sak fortfarande. Man måste trycka ända ner för att bromsa. Och hittar fortfarande ingen läckage. SKa ta in den sen. Vad händer om jag ändå kör? Kommer bromsarna sluta fungera nån gång eller blir det bara så att man måste trycka hela vägen ner?
De försvinner ju tillsammans med vätskan.
Citera
2016-09-01, 18:44
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Det är dumt att kör med det. Blir nervöstom du måste panik bromsa för något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in