Rapport tog upp det idag...
De kallade det "ny forskning visar"...
Fast det var väl bara ljugar-jerzy som skrev en debattartikel? Om jag minns rätt.
Ett tydligt och uppenbart desperat försök av Rapport att bedriva agendajournalistik. Plocka lite halmstrån.
F ö bemötte Tino rätt bra Jerzys påståenden.
Citat:
”Om det vore så att brottslighetens omfattning i Sverige verkligen påverkades av antalet invandrare i landet så borde brottsligheten öka då andelen invandrare ökar. I Sverige har dock de flesta brottstyper inte ökat sedan början 1990-talet trots den kraftiga ökningen av invandrare.”
Fel. Brott kan ha ökat bland invandrare och fallit mer bland de med svensk bakgrund. En annan möjlighet är att brott fallit i båda grupper samtidigt som invandrares befolkningsandel ökat. Det vore enkelt att utreda närmare på mikronivå, exempelvis med hjälp av Brås 1990-2015 om dödligt våld.
[etc]
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10153866496108231?pnref=story
Jag undrar vad andra kriminologer anser om deras "ikon" Jerzy. Finns nog många som knorrar lite och skulle önska en annan debatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Schering
Tittade precis på inslaget i Rapport. Jerzy gick nog lite långt den här gången. Det är så pass oärligt och felaktigt att det borde leda till reaktioner från andra forskare.
Ja det tror jag också.
Jag hade några invändning
här
Funderar f ö kring frågan om 2a gen invandrare. De som kastar sten i förorterna eller gör annan gangsteraktivitet är ofta 2a gen och räknas således inte som invandrare längre, vilket minskar "invandrares del av brottsligheten". Den grundläggande frågan är dock ändå om invandring ökar brottslighet, oavsett hur den gör det. Det är ju som i USA på 1920-talet då det utvecklades en gangsterkultur bland främst italienare. Al Capone var t.ex. född i USA, hans föräldrar hade invandrat fem år tidigare. Pga italienares brottslighet begränsade USA på 1920-talet italienares möjlighet att kunna invandra till USA. Undrar varför, om nu invandring
alltid är så lönsam, som våra "experter" talar om för oss?
Som Tino skriver vidare angående hur invandrare höjer brottslighet, och relationen till de så ofta nämda "socioekonomiska faktorerna":
Citat:
Det finns ingen logisk motsättning mellan att invandrare är överrepresenterade i brott så att fler invandrare pressar upp brott och att fattiga invandrare är överrepresenterade i brott så att fler fattiga invandrare pressar upp brott. Det är dags för en seriös metodologisk diskussion om dessa frågor.
Iaf ärligt av Rapport att intervjua Jimmie i frågan för att få en annan vinkel. Förvisso bara 5 sekunder som vi väl är tänkta att glömma rätt snabbt. Jimmie kallade det för att "trixa med statistik". Bra svar.