2016-08-25, 23:32
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag skiter i ditt sätt att formulera dig, jag förstår vad du menar...

Det går inte att svara på helt enkelt.
Beror på hur mycket värme (och hur fort) du för bort från järnet.

En intressant effekt är att beroende på kylningens hastighet får järnet väldigt olika egenskaper!

Tackar en redig person i dig. Vart kan jag läsa mer om detta då? Rättare sagt under vilken vetenskaplig etikett?
Citera
2016-08-25, 23:37
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Jaha, tack då, jävla luffare i sånt fall.
Men varför fungerar inte frågan, om det beror på temperaturen hade det inte bara varit att säga det?

Inte alls någon luffare. Se till att skriv en korrekt fråga. Om man smälter järn till 2000 grader så stelnar det inte, tvärtom, det blir mer lättflytande, precis som jag förklarade.

Om man har smält järnet och låter det svalna så svalnar det i en takt som beror på den omgivande temperaturen.
Citera
2016-08-25, 23:40
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Inte alls någon luffare. Se till att skriv en korrekt fråga. Om man smälter järn till 2000 grader så stelnar det inte, tvärtom, det blir mer lättflytande, precis som jag förklarade.

Om man har smält järnet och låter det svalna så svalnar det i en takt som beror på den omgivande temperaturen.

Satt det där så långt inne? Tack i alla fall, och som du ser så var jag garderad, "i så fall" så om du gjorde ditt bästa från början så var du ingen luffare.
Citera
2016-08-26, 00:07
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Tackar en redig person i dig. Vart kan jag läsa mer om detta då? Rättare sagt under vilken vetenskaplig etikett?
Alla ämnen har en Specifik värmekapacitet https://sv.wikipedia.org/wiki/Specifik_v%C3%A4rmekapacitet
Som anger hur mycket energi man måste tillföra för att värma ett kilo en grad.
Det finns en motsvarande enhet för att smälta ett ämne, notera att under smältandet ökar inte temperaturen, det förklarar varför is smälter så sakta, all is som är 0 grader smälter till vatten som har 0 grader.

2000 grader är en ganska hög temperatur, järn smälter vid 1538 grader.
Först måste temperaturen sänkas till smältpunkten, om du fortsätter kyla kommer inte temperaturen sjunka fören allt har stelnat.

Som du förstår kan man inte svara på din fråga, det kan vara allt från sekunder till år...

Vi bortsåg här ifrån att järn mjuknar och sånt.
Citera
2016-08-26, 00:12
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Alla ämnen har en Specifik värmekapacitet https://sv.wikipedia.org/wiki/Specifik_v%C3%A4rmekapacitet
Som anger hur mycket energi man måste tillföra för att värma ett kilo en grad.
Det finns en motsvarande enhet för att smälta ett ämne, notera att under smältandet ökar inte temperaturen, det förklarar varför is smälter så sakta, all is som är 0 grader smälter till vatten som har 0 grader.

2000 grader är en ganska hög temperatur, järn smälter vid 1538 grader.
Först måste temperaturen sänkas till smältpunkten, om du fortsätter kyla kommer inte temperaturen sjunka fören allt har stelnat.

Som du förstår kan man inte svara på din fråga, det kan vara allt från sekunder till år...

Vi bortsåg här ifrån att järn mjuknar och sånt.

Tackar, i alla fall! Det gick ändå utmärkt för dig att svara, som sagt frågan är illa ställd just därför att mina kunskaper inom ämnet är illa ställda och man kan inte förvänta sig att den som söker efter något som den inte vet om, ska veta exakt vad den söker efter. Hur som en eloge till dig.
Citera
2016-08-26, 23:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Om man smälter järn 2000 grader, hur snabbt stelnar det då? Låt säga att det rör sig om en större mängd?
Det finns approximativa beräkningar för sånt här som ger hyfsat rätt tid för avsvalning i vanliga gjutformar, se https://en.wikipedia.org/wiki/Chvorinov%27s_rule

En massa faktorer som spelar in och inte helt lätt att räkna på. För att ge ett par extremfall så tänk en droppe smält järn från en svets eller något som faller ner i vatten, den stelnar ju rakt igenom på någon enda sekund. På andra sidan av skalan kan vi tänka oss att man gjuter en stor djävla järnkula på massvis av ton i en form av tjock sand. Jättekulan har mycket mindre avkylande yta per volymenhet (se kvadrat-kubregeln eller om man föredrar film som förklaring: https://www.youtube.com/watch?v=qoM17ikreio ) och sanden isolerar så den omgivande luften inte kyler så bra. En sådan kula kommer att ta flera dagar innan den stelnar i mitten.

Jo förresten, planeten som vi bor på har ju en kärna av smält järn som inte har stelnat på flera miljarder år (förvisso tillförs en del värme från radioaktivt sönderfall under tiden men det stelnar ändå så sakteliga).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in