2016-08-25, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Du måste komma ihåg att våran kultur är bättre än muslimernas kultur. Inte annorlunda, utan bättre. Det är bättre med demokrati än diktatur. Det är bättre med yttrandefrihet än censur. Det är bättre med fri sexualitet än att döda homosexuella. Det är bättre med jämställdhet än könsstympning. Det är bättre med fred och förståelse än heligt krig. Därför har västvärlden den självklara rättigheten och moraliska förturen att diktera livsvillkoren i sina egna länder.
Du säger emot dig själv.

Lek med tanken att det fetade är sant. I så fall så försöker Frankrike bekämpa en sämre kultur med kassa värderingar (d.v.s. att kvinnor inte får välja sina egna kläder) genom att införa en lag som gör att kvinnor inte får välja sina kläder.

Man bekämpar inte en sämre kultur genom att anamma den sämre kulturens värderingar. Lika lite som att man kan undvika att bli dödad av en påkörning genom att man hinner skjuta sig själv i huvudet innan.

Visst, det var inte bilen som dödade dig, men du är likväl död. Visst, det var inte muslimerna som förbjöd kvinnor att välja sina egna kläder, men kvinnorna är ändå förbjudna att välja sina egna kläder.
Citera
2016-08-25, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
För det första vet jag inte ens om det du skriver stämmer. Men ponera att det gör det: Jag känner flera muslimer, män och kvinnor, som enligt egen utsago är troende men som inte använder slöja och där kvinnan inte är underkastad mannen. Alla muslimer vill inte ha sharia precis som alla kristna inte vill ha guds tio budord som den enda lagen.
Tyvärr måste jag informera dig om att de muslimer som säger att de inte vill ha sharia INTE är riktiga muslimer. Enligt koranen är sharia ett KRAV från allah, inget som går att förhandla bort. Gör man det då är man inte muslim på riktigt, och det är därför islam har så många konflikter överallt: IS t ex vs "moderata muslimer", som inte vill leva enligt koranen på riktigt.

Att täcka kvinnokroppen är något som alla "äkta" muslimer vill.
Citera
2016-08-25, 00:46
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Vad menar du? Jag bor också i Frankrike, och på individnivå så tycker jag att det ser det bra ut att polisen i Nice följer lagen, och ingriper när någon bryter mot den. Har man någonting emot det så får man väl agera politiskt/medialt.

Det är inte fransoserna på gatan som beslutat om detta, utan de folkvalda politikerna. Det kanske t o m finns muslimer bland väljarna, vad vet vi?

Du tycker inte det ser illa ut när folk inte får ha vilka kläder de vill? Men som jag också poängterade så finns det en bakgrund och den är förståelig.
Visst, politikerna har beslutat om det men du vet själv hur det ser ut i Frankrike om politikerna beslutar om något som inte är okej med fransoserna på gatan.
Citera
2016-08-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är helt ointressant juridiskt sett huruvida Koranen entydigt säger att kvinnor ska bära slöja, eller vilken sort, och polisen kan inte stå och debattera Koranen eller muslimska traditioner med män och kvinnor från de här länderna. Inflyttarna/muslimerna ska helt enkelt inse att här i väst har Koranen noll juridisk vikt i lagstiftningen, precis som muslimska traditioner. Och precis som Bibeln f ö - vi dömer sedan länge inte efter Moseböckernas hundratals bud. Lagarna här är sekulära, punkt.
Håller med till 100 %. Men vad en familj sen väljer att göra i sitt hem har ingen att göra med, så länge de håller sig inom den juridiska lagens ramar, allt sker frivilligt och de inte pådyvlar andra sina värderingar

Nu är förvisso burkini-lagen just en juridisk lag, men det är en lag av typen onödigt överförmynderi. Staten har inte att göra med vad folk har på sig för kläder förutom ur en identifierings- och säkerhetssynpunkt.
Citera
2016-08-25, 00:49
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Du säger emot dig själv.

Lek med tanken att det fetade är sant. I så fall så försöker Frankrike bekämpa en sämre kultur med kassa värderingar (d.v.s. att kvinnor inte får välja sina egna kläder) genom att införa en lag som gör att kvinnor inte får välja sina kläder.

Man bekämpar inte en sämre kultur genom att anamma den sämre kulturens värderingar. Lika lite som att man kan undvika att bli dödad av en påkörning genom att man hinner skjuta sig själv i huvudet innan.

Visst, det var inte bilen som dödade dig, men du är likväl död. Visst, det var inte muslimerna som förbjöd kvinnor att välja sina egna kläder, men kvinnorna är ändå förbjudna att välja sina egna kläder.

Vi har en massa olika integritetskränkande lagar som vi har valt att införa därför att vår kultur kräver det. Det är strängt förbjudet att gå naken på stan, det är förbjudet att hota andra människor, det är förbjudet att bära hakkorset. Att förbjuda burkini är helt i sin ordning och inte det minsta konstigt. Det är ett främmande inslag i den franska utemiljön. Hur svårt kan det vara?
Citera
2016-08-25, 00:49
Medlem
Citat:
Du säger emot dig själv.

Nej, ibland måste man tvinga människor ut ur den mentala och sociala träldomen. Det är precis det som burkalagen är ett första steg mot (ett av flera, förstås). Att en del kvinnor i nuläget accepterar burkan och tror att den är ett verkligt fritt val är ju inte konstigt om de är kuvade av männen och imamerna och deras idéer.

Därför måste man vara tydlig med att Koranen och vad den står för är noll värda ur juridisk och normativ synvinkel här i Europa. Och detsamma gäller resonemang som förutsätter att Koranen har någon sådan auktoritet i samhället.
Citera
2016-08-25, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Du tycker inte det ser illa ut när folk inte får ha vilka kläder de vill?
Nej, jag tycker inte att det ser illa ut när folk inte får spatsera runt i nazistkostym, burka, kläder med folkhetsande tryck osv. Någon djefla måtta får det ändå vara på "toleransen". De som flyttar in får allt anpassa sig, har inte du gjort det som svensk i Frankrike?
Citera
2016-08-25, 00:51
Medlem
Citat:
Tyvärr måste jag informera dig om att de muslimer som säger att de inte vill ha sharia INTE är riktiga muslimer. Enligt koranen är sharia ett KRAV från allah, inget som går att förhandla bort. Gör man det då är man inte muslim på riktigt, och det är därför islam har så många konflikter överallt: IS t ex vs "moderata muslimer", som inte vill leva enligt koranen på riktigt.

Att täcka kvinnokroppen är något som alla "äkta" muslimer vill.
Hur många högskolepoäng islamstudier har du? Och hur många timmar på avpixlat?

Jag tror att muslimer själva har bättre koll på om de är muslimer eller ej än att du har det. Med ditt resonemang så finns det knappt några "riktiga" kristna heller, eftersom nästan ingen kristen idag lever till punkt och pricka efter bibeln.

Acceptera fakta, det finns sekulära och moderata muslimer på precis samma sätt som det finns sekulära och moderata kristna. Sen finns det givetvis också extremister som vill pådyvla sina värderingar på andra. Dem skall buras in oavsett om de är muslimer, kristna, kommunister eller sverigedemokrater.
Citera
2016-08-25, 00:54
Medlem
Citat:
Håller med till 100 %. Men vad en familj sen väljer att göra i sitt hem har ingen att göra med, så länge de håller sig inom den juridiska lagens ramar, allt sker frivilligt och de inte pådyvlar andra sina värderingar

Nu är förvisso burkini-lagen just en juridisk lag, men det är en lag av typen onödigt överförmynderi. Staten har inte att göra med vad folk har på sig för kläder förutom ur en identifierings- och säkerhetssynpunkt.

Men är du klar över att de här franska lagarna inte gäller i hemmet? Det har de aldrig gjort. De gäller på offentlig plats, ute på stan, i skolan, på banken, på idrottsplatser och badstränder, på restauranger, på flyget osv osv (och förmodligen på de flesta hotell). Dealen är att kvinnan vist kan bära de här plaggen hemma, men när hon kliver ut på gatan ska hon visa ansiktet öppet och tydligt.
Citera
2016-08-25, 00:54
Medlem
Citat:
Hur många högskolepoäng islamstudier har du? Och hur många timmar på avpixlat?

Jag tror att muslimer själva har bättre koll på om de är muslimer eller ej än att du har det. Med ditt resonemang så finns det knappt några "riktiga" kristna heller, eftersom nästan ingen kristen idag lever till punkt och pricka efter bibeln.

Acceptera fakta, det finns sekulära och moderata muslimer på precis samma sätt som det finns sekulära och moderata kristna. Sen finns det givetvis också extremister som vill pådyvla sina värderingar på andra. Dem skall buras in oavsett om de är muslimer, kristna, kommunister eller sverigedemokrater.
Högskolepoäng i koranstudier? FYI så har IS ledare Abu Bakr al-Baghdadi en PhD i koranstudier... Själv har jag läst koranen, mycket av haditherna, samt lyssnat på åratal av debatter mellan muslimer och icke-muslimer, muslimer och kristna /ateister, muslimer och fd muslimer, intervjuer med fd muslimer osv osv.

Utöver det har jag läst Bibeln från pärm till pärm, mer än en gång. Så nog f-n har jag koll.
Citera
2016-08-25, 00:55
Medlem
Nocets avatar
Det vore kanske rimligare att åka hem till kvinnans hem och spruta pepparspray på alla äldre män i hushållet. Det är knappast så att de muslimska kvinnorna har valt att leva på knä hela livet.

Det är nog läran och männen som styr läran som ska bekämpas även om jag absolut är för att symptomen som normaliserar sjukdomen bör bekämpas på något sätt. Jag efterlyser dock ett annat sätt att nå problemet. Hur kommer man åt religionen och männen som styr den?
Citera
2016-08-25, 00:57
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Nej, jag tycker inte att det ser illa ut när folk inte får spatsera runt i nazistkostym, burka, kläder med folkhetsande tryck osv. Någon djefla måtta får det ändå vara på "toleransen". De som flyttar in får allt anpassa sig, har inte du gjort det som svensk i Frankrike?

Läste du öht hela mitt inlägg som du först citerade? Jag håller ju med i stort, men kan tycka att det är harmlöst om en dam på en strand bär burkini. Men som sagt, jag har full förståelse att fransmännen fått nog och jag hoppas resten av Europa följer efter och inför nolltolerans för extrem islam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in