Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-24, 22:29
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
När får vi se nåt liknande här?
Jag anmäler mej frivilligt som slöjryckare.

Sedan burkiniförbudet införts på flera håll i Frankrike har polisen gått hårt åt muslimska kvinnor.
Nu kommer bilder från stranden i semesterorten Nice på där polis beväpnad med pepparsprej tvingar en kvinna att ta av sig sin hijab.

Nice förbjuder burkinin
”Det var våldsam stämning”
I Cannes tvingades en annan kvinna att lämna stranden och betala böter för att hon bar hijab.
– Jag tänkte inte ens bada, bara doppa mina fötter, säger kvinnan.
Hon visste inte om att det fanns ett förbud och kläderna täckte inte hennes ansikte.
En fransk journalist på plats såg poliserna rikta pepparsprej även mot henne och människor omkring började skrika åt kvinnan att hon inte var välkommen i Frankrike.
– Det var ganska våldsam stämning. Jag hade känslan av att de skulle ge sig på en kvinna som bara satt på marken och grät tillsammans med sin dotter, säger journalisten Mathilde Cusin till Franska 4TV.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23397202.ab

Nog för att jag anser att Islam är bland det vidrigaste på jorden så tycker jag endå det är ganska töntigt att ge sig på en kvinna med pepparsprej av den här anledningen. Gjorde hon våldsamt motstånd så kej
Citera
2016-08-24, 22:29
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Är det korkat att polisen följer den franska lagen? Hur har du tänkt att det skulle gå till, att polisen väljer att titta mellan fingrarna? Alla är lika inför lagen oavsett religion.

Jag skrev inte att den franska polisen var korkad - jag skrev att det var korkat att beordra polisen att göra detta. För att förtydliga eftersom du tycks behöva det: Jag anser alltså att lagen är korkad.
Citera
2016-08-24, 22:31
Medlem
hejsan07s avatar
Dessa länder har förbud eller överväger förbud mot "ansikts beklädnad."

http://www.express.co.uk/news/world/702756/Burka-ban-where-Europe-niqab-face-veil-Germany-France-Belgium-Netherlands-Italy-niqab

Enligt artikeln är niquab och burka ansikstäckande, skillnaden ligger i att i niquab ser man ögonen.

Aftonbladet skrev fel då de skrev hijab.
Senast redigerad av hejsan07 2016-08-24 kl. 22:39.
Citera
2016-08-24, 22:33
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Grunden i förbudet är inte i grunden anti-islamskt utan en säkerhetsföreskrift. Heltäckande kläder på en strand kan gömma vapen eller bomber.

Det skulle även min handväska eller picknickkorg kunna göra.
Citera
2016-08-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Nu är jag inte för ett förbud. Men alla ni som tycker det är fel att tycka det bör betänka att det är dödsstraff på att vara ateist i saudi.

Inte för ett förbud men för ett dödsstraff för en otroende, men gäsp..åk hem till getterna ditt mongo!
Citera
2016-08-24, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Frankrike ligger före i utvecklingen känns det som. Det här är ett land som har haft otaliga islamistiska terrordåd och fortfarande befinner sig i undantagstillstånd. Överallt finns poliser med automatvapen och inte så långt därifrån körde en islamist över människor med lastbil.

Det blir ganska komiskt att se Aftonbladets smått hysteriska ton och klassiska offerperspektiv. Det är en anakronism som hör dåtiden till, precis som det oreserverade flyktingmottagandet där den politiska vinden redan vänt i Sverige. Samma terrorproblem som Frankrike och nu Tyskland har kommer vi få hit också, det är bara en tidsfråga. Det är bara att tänka själv vad som händer med ett land som har skickat hundratals människor att strida för IS när IS uppmuntrar till dåd på hemmaplan.

Hela Europa kommer gå igenom samma problematik och allt man sett genom fingrarna för tidigare med religiösa medeltidsidéer, hatpredikanter och annat kommer hållas väldigt kort.

Bla bla bla.
Allt det där vet vi redan och också polisen, Säpo, osv, osv.
Något klädförbud som det är frågan om här hindrar inga terrorbrott. Snarare tvärt om, om något.
Flashback-folket i ett nötskal att börja predika om helt andra irrelevanta icke-sakfrågor.
Citera
2016-08-24, 22:36
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Du har inte halsduk pga religösa skäl utan för att inte frysa. Att gå runt som ett tält ( spec på sommaren) bara det är ju idiotiskt. Sen också inom yrken är det en fråga om hygien. Även vid offentliga badplatser är det en fråga om hygien.

Sen stödjer jag inte religion som påtvingar folk att bli förtryckta

Varför bryr du dig? Det gör väl ingen skillnad för dig hur andra går runt?
Citera
2016-08-24, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Men på flera miljoner människor är det klart att det finns ett par galningar. Hur är det med brittiska fotbollshuliganer? Där har du horder av våldsamma vita människor. Ska vi inte förbjuda fotboll då?

Dina flashbacks inlägg säger det mesta om dig, sov gott!
Citera
2016-08-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EWT
Inte för ett förbud men för ett dödsstraff för en otroende, men gäsp..åk hem till getterna ditt mongo!

Jag tror inte du läser mej rätt. När jag ser en människa i slöja (eftersom jag är ateist) är som en jude ser en nazist el en svart amerikan ser en KKK:are. Sen tycker jag inte att man ska förbjuda bad kläder. Men de som inte vill förbjuda (inkl mej själv) bör beakta detta.

Istället för förbud vill jag att man börjar hård granska imaner, föreningar och förorter, så att det blir uppenbart för envar vad det tycker och vill.
Citera
2016-08-24, 22:43
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Tror de anser sig renare och mer nära Gud än andra. De täcker sig för att visa vördnad mot gud och för att inte dra vanära över sin familj genom att locka män med sitt hår och sina kroppsformer.

Nja, det har jag inte fått intryck av. Jag har inte upplevt de huckletroll jag har träffat som speciellt religiösa.

De jag har kommit i kontakt med har haft slöja för att göra sig märkvärdiga; en markering för att visa att jag tänker minsann inte bli som du, Svenne. Det är som att de vill tillhöra en subkultur. Sen har vi de där som vill gå hemma och då underlättar slöjan att kärringen får slippa jobba. Det finns gott om kvinnor, både svenskar och invandrare, som inte vill arbeta utan föredrar att gå hemma.
Citera
2016-08-24, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Å andra sidan är Sverige mycket mindre än Frankrike, till folkmängden (och ekonomin), och vi har ett långt mera instängt och enkelriktat debattklimat och bonnigare politiker. Sverige är ingen diskussionskultur där det ses som naturligt, friskt och berömvärt att driva åsikter och ståndpunkter utifrån verkliga argument (inte bara "stories") och att pröva vad andra säger. Svenskar har oftast inte den sortens mod att ge sig ut i diskussioner om sådana här frågor och det är inte alls lika accepterat av media eller av mainstreamsamhället. Det gör att det blir hårdare motstånd mot att lyfta sådana frågor i Sverige. Här behöver du bara använda ordet "åsiktskorridor" eller (fram till förra hösten) "volymer", eller granska någon proffstyckares floskler litet närmare för att varningsklockorna ska börja ringa högt hos PK-matadorerna på DN, SVT, Politism och Expressen.

I Frankrike blev det verklig och öppen debatt efter Charlie-Hebdo-attentatet, här i Sverige kom det halvhjärtade haranger från diverse tyckare och kulturdamer om att "jo alltså, tryckfriheten är ju helig fast ändå inte..." och sedan dog debatten kring den frågan (liksom frågor om terrorism) i större medier. Veliga typer som Åsa Beckman, Alice Bah och Rakel Chukri orkade inte stå upp för några som helst principer, orkade inte heller inse att en tryckfrihet som inte omfattar även det obekväma, tvära och för somliga stötande inte är värd någonting. I Frankrike är man mycket mer orädda inför den sortens diskussioner, inte bara på kultursidorna utan bland vanligt folk.

Jaja, jag håller med i mycket. Inget av det du skriver är dock vad jag skriver och vill framhäva.
Jag vill påstå att något klädförbud är en total icke-fråga för Sverige i nuläget.
Sveriges politiker som vi betalar dyrt för med vår skatt på våra löner har mycket högre berg än kläder att bestiga.
Vi har en jättemaskin framför oss i att behålla vår fantastiska välfärd i allt vad det gäller vård, skola, omsorg och social trygghet.
Frankrike pratar om kläder men i Sverige måste vi tala om helt andra frågor. Uppenbarligen utanför Flashbacks kunskapsbas, där minsta påhopp på andra än nordiskt födda är en seger i sig. Dagisnivån är hög när man anser detta vara en debatt värdig att ta i Sverige idag. Då befinner man sig på en så låg nivå att man inte ser den verkliga problematiken vi står inför. Vilket knappast är några kläder.
Citera
2016-08-24, 22:47
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Bla bla bla.
Allt det där vet vi redan och också polisen, Säpo, osv, osv.
Något klädförbud som det är frågan om här hindrar inga terrorbrott. Snarare tvärt om, om något.
Flashback-folket i ett nötskal att börja predika om helt andra irrelevanta icke-sakfrågor.

Läs denna artikel.

Förbudet mot ansikstäckande kläde har gjort att kvinnor iprotest börjar ta av sig sin hijab och ersätta den med den förbjudna ansikstäckandec niquaben och burkan.

[url]http://www.thelocal.fr/20160621/and-the-best-city-in-france-for-foreigners-to-live-is/URL]

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in