Citat:
Jag har sett under morgonen hur mycket det har tjutits och snyftats över detta på twitter, men ärligt talat har jag svårt att känna mig upprörd. Händelsen inträffade mindre än en kilometer från den strandpromenad i Nice där en muslimsk man i juli brutalt mördade 85 personer, flera av dem barn och ungdomar. Det är ett sår som kommer att vara öppet länge än och att i det läget dyka upp på stranden iklädd en ostentativt muslimsk bylsigt hellång kroppsslöja som skriker ut "jag är inte här av samma skäl som ni andra", ungefär som om man var på väg till Koranskolan, är faktiskt duktigt provocerande. Dessutom förmodligen oroande för många av de mer normalt lättklädda badgästerna.
Att kvinnan formellt sett visade delar av ansiktet spelar inte så stor roll, hon kunde i alla fall ha haft en bomb eller ett vapen under kläderna eller så. Den här typen av klädsel är enormt invasiv, särskilt på en plats dit folk kommer för att bada eller ha roligt ute i det fria.
Det kanske var ett övertramp att polisen använde (eller: hotade med) pepparspray, men det skedde isåfall, vad jag förstår, när hon vägrade att ta av sig något av sin kostymering eller lämna platsen. Frankrike har förbud mot burka och liknande på offentlig plats, och det borde vi ha i Sverige också. Även om det inte handlade om en burka i detta fall är det lätt att förstå varför kvinnan uppfattades som ett mycket störande moment.
Att kvinnan formellt sett visade delar av ansiktet spelar inte så stor roll, hon kunde i alla fall ha haft en bomb eller ett vapen under kläderna eller så. Den här typen av klädsel är enormt invasiv, särskilt på en plats dit folk kommer för att bada eller ha roligt ute i det fria.
Det kanske var ett övertramp att polisen använde (eller: hotade med) pepparspray, men det skedde isåfall, vad jag förstår, när hon vägrade att ta av sig något av sin kostymering eller lämna platsen. Frankrike har förbud mot burka och liknande på offentlig plats, och det borde vi ha i Sverige också. Även om det inte handlade om en burka i detta fall är det lätt att förstå varför kvinnan uppfattades som ett mycket störande moment.
Exakt vad du skriver är vad jag tänker kring det.
Ett formellt, vettigt och sakligt inlägg på en debatt som är intressant, men som såklart aldrig kommer att bli verklighet i så många andra länder än Frankrike.
Det finns en anledning till varför Frankrike är terrordrabbat. Detta är en av dem.
Sen kan man diskutera huruvida det ska förbjudas i Sveriges, osv också, men ärligt talat - hur mycket bryr vi oss i Sverige egentligen. Sveriges stora problem är hur vi ska ha råd, hur vi ska kunna behålla platsen som en av världens i särklass bästa välfärdsländer i allt vad det gäller vård, skola och omsorg. Inte hur folk klär sig.
Sedan kan ju folk med lägre nivån av högskolepoäng ägna sig åt den debatten, om de tycker det är värt det, vilket många här uppenbarligen tycker.
Alltför ofta hamnar invandrarsebatten på dagisnivå. Sverige är inte i närheten, ens ett uns av, invandrartätheten i Frankrike. Det finns städer med nästan fler muslimer än fransoser. Där finns det en "anledning" till förbudet. Kanske. Eller de tycker det i alla fall. Även om det provocerar något fruktansvärt som man kanske får betala för i det långa loppet. Men man vill i alla fall sända en signal om att försöka behålla Frankrike franskt med förbudet.
Sverige kommer aldrig att behöva fundera i de banorna. Vi är långt ifrån det behovet, även om många tycker annat. Men vi behöver ha löst 2000 andra viktigare frågor för att få Sverige att gå framåt och behålla vår välfärd innan vi kan börja ägna oss åt funderingar på hur folk klär sig. Det är knappast det vi betalar våra politiker för med våra skattepengar.
Senast redigerad av M.J.A 2016-08-24 kl. 21:13.
Senast redigerad av M.J.A 2016-08-24 kl. 21:13.