2016-08-22, 18:17
Medlem
kraftfoders avatar
Jag har blivit "frälst" med Uber, och använder denna taxi-tjänst ofta, ibland för ofta..

Frågan är så här:
Uber-pop, är nedlagt, så Uber-X finns fortfarande kvar. De flesta/nästan alla uber-x-bilarna med chaufförer, har gula Taxi-skyltar, samt taxi-legitimation och allt som hör "till" en vanlig taxi. Ibland, sällan, beställer jag en uber-x, och det kommer en uber-x med "vitskyltad bil", dvs. en bil med vanliga registreringsplåtar. Däremot brukar/"har alltid" dessa vitskyltade bilar allt annat som krävs, exempelvis "klistermärket" på sidorutan vad en "normal resa kostar" i "normalfallet", chaufförerna har sitt "taxi-id" fastklämt på "dashboard" etc. etc. Frågan nu: OM man åker med en sådan uber-x, som har "allt rätt", utom gula skyltar, begår man ett brott som passagerare mot svensk lag?
Räknas en taxi med "vita skyltar" som olagligt, för passageraren?
Är man rätt försäkrad som passagerare om man/taxin skulle råka ut för en trafikolycka?

(Chaufförerna med vit skylt har förklarat för mig typ: "Vi har inte fått de gula skyltarna än", men det antar jag är en dålig ursäkt.)
Senast redigerad av kraftfoder 2016-08-22 kl. 18:22.
Citera
2016-08-22, 18:24
Medlem
Det är en klockren ursäkt faktiskt, då det kan ta länge innan man får de gula skyltarna. Så skulle säga att du har exakt samma skydd i en gulskyltad bil, som i en vitskyltad bil. Så länge alla andra krav är uppfyllda, mätare, prisinformation och att det kan lämnas kvitto vid betalning.
Citera
2016-08-22, 18:28
Medlem
Dr.Diegos avatar
Du behöver inte oroa dig speciellt mycket, värre är det för droskkusken.

Fordon får inte användas för taxitrafik innan transportstyrelsen fått in och registrerat en komplett ansökan enligt Taxitrafikförordningen.
Citera
2016-08-22, 18:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Det är en klockren ursäkt faktiskt, då det kan ta länge innan man får de gula skyltarna. Så skulle säga att du har exakt samma skydd i en gulskyltad bil, som i en vitskyltad bil. Så länge alla andra krav är uppfyllda, mätare, prisinformation och att det kan lämnas kvitto vid betalning.

Jo, exakt samma antar jag, men det skulle vara intressant om någon "juridik-nerd" kan gräva ner sig i frågan.. Om det är brott mot någon lag att använda sig av en "vitskyltad" taxi, som kund.
Bonusinfo är givetvis om det är brott mot någon lag att köra "vitskyltad taxi"...
Citera
2016-08-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jo, exakt samma antar jag, men det skulle vara intressant om någon "juridik-nerd" kan gräva ner sig i frågan.. Om det är brott mot någon lag att använda sig av en "vitskyltad" taxi, som kund.
Bonusinfo är givetvis om det är brott mot någon lag att köra "vitskyltad taxi"...

Det är inget lagbrott att använda sig av en "vitskyltad" taxi. Bygger som sagt på att alla andra krav är uppfyllda. Det är inget lagbrott att åka svarttaxi, så därför är det inget lagbrott att åka "vitskyltad" taxi.

I detta fall är det dessutom en helt vanlig taxi, men som blivit registrerad som taxi de sista två-tre veckorna. Om fallet däremot är så att man kör med en "vitskyltad" taxi, med mätare, kvittoskrivare och prisinfo, men inte registrerat det som fordon i yrkestrafik så bryter man mot lagen. Har svårt att se att föraren skulle åka på det ansvaret dock, det är snarare ägaren som skulle åka på det.
Citera
2016-08-22, 19:16
Medlem
Tok-Franss avatar
Slå på reg-numret. Använd transportstyrelsens app eller Webplats så ser du om bilen är registrerad för taxitrafik. Om inte så ring polisen.
Citera
2016-08-23, 10:51
Medlem
Bongomans avatar
Man får faktiskt köra persontransporter utan gula skyltar men man får, som påpekats här innan, inte bedriva taxiverksamhet på vita. Limousiner har sällan gula skyltar. De beställs för transport från A till B eller per timme. Bussar har inte heller gula skyltar. Dem kan man beställa också. Endast bilar med gula skyltar får ta upp folk på gatan om det inte är en del i organiserad schemalagd linjetrafik. Då är vita tillräckligt.

Uber beställs för A-B till fast pris.

Givetvis finns krav på trafiktillstånd för alla.
Citera
2016-08-23, 16:33
Medlem
Finns ju även den lite krångliga möjligheten att ha ett bussregistrerat fordon och köra taxitrafik, men det kräver sina dispenser.
Det fordonet kommer inte att ha några gula skyltar, men taxameter, färdskrivare, krav på D-kort etc..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in