2016-08-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Sifo gör sina undersökningar via fast telefoni och om jag förstått rätt så spelar dom även in samtalen. Det säger dom i början av samtalet när dom ringer, att det kommer att spelas in.

Med tanke på hur samhällsklimatet är i Sverige för SD-väljare idag så är det inte konstigt att många SD-väljare väljer att inte delta under dom premisserna, snarare konstigt att det är så många som 15,6%.

Sentio är det enda OI som är trovärdiga när det gäller att mäta SD. Så vi får vänta och se vad dom kommer med. Först då kan vi dra slutsatser huruvida SD sjunker, stiger eller ligger still i opinionen.
Att de spelar in det måste bara något nytt, då får de i alla fall inte ha den informationen tillsammans med uppgifter som gett möjlighet att identifiera den utfrågade - det är olagligt att registrera sådana uppgifter. Hursomhelst, hur många gånger har du hört talats om att sådana uppgifter har använts?

Vi SDare är uppenbarligen fega och överdrivet paranoida. Vi kan väl egentligen inte klaga på opinionsinstitutens svårigheter pm vi gör allt för att jävlas med dem?
2016-08-21, 15:58
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Min bedömning tycks dock vara den, som väcker värst ilska hos många SD-supporters, som därpå bifogar lite svavelosande svek- och förräderianklagelser mot sverigedemokraternas partiledning. Det är således inte bara jag, som instämmer i teorin om fortlöpande systemanpassning för SD:s del.
Din propagandistiska uppgift i sammanhanget är uppenbarligen att övertyga partimedlemmarna om att är som det ska inom partiet och att ingenting har förändrats i sak och princip. Förvisso en ädel uppgift för en politiskt troende entusiast inom rörelsen.
Du kanske har något annat att skylla SD-ledningens nuvarande försiktighet och allmänna "mesighet" på? Själv är jag övertygad om att den relativa mesigheten är taktiskt betingad. Det handlar om systemanpassning.

menelik, med all säkerhet känner du inte ens en enda SD-väljare - än mindre någon företrädare (även om du kanske talat med någon i din yrkesroll för 20 år sedan eller så). Du har helt enkelt inte kunskap nog för att kunna komma med några analyser om samtalet inom partiet, det du kommer med är fria fantasier, önsketänkande, som saknar all relevans i verkligheten. Så jo, du är helt ensam i dina förhoppningar.

Vad det gäller mig så har jag ingen "propagandistiska uppgift i sammanhanget" alls. Men till skillnad från dig så vet jag ju hur det ser ut i ämnen som du älskar att spamma samma fantasier i, det vore av mig intellektuellt fegt och oärligt att inte påtala att du inte bara har fel utan inte ens förutsättningarna för att veta vad du pratar om.

Och som sagt så välkomnar jag det du kallar en "systemanpassning". Det senaste åren har nästan alla riksdagspartier tagit SD-politik i frågor som invandring, kriminalitet, försvaret, tiggeriet, migrationen ect. Om man också kommer att ta SD:s politik i repatrieringsfrågan kunde ingen bli lyckligare än mig (förutom de som verkligen repatrieras, för de är ju de verkliga vinnarna).
2016-08-21, 16:07
Medlem
Pungsnoppens avatar
Dessa löjliga mätningar är bara psykologiskt krigsföring i försök att manipulera folk till att rösta på de man önskar vinna.

Många enkla Människor vill gärna heja på det lag de tror vinner. De vill känna sig viktiga.

Tror dock själv att Sd ligger runt 20% utan att kollat upp något.
Skulle Sd time:a rätt och marknadsföra sig starkt i rätt tid innan valet kan de närma sig 25%.
2016-08-21, 16:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Det är inte svårare än att t.ex. dra bort 2 PE på ett parti på 20%, 1 PE på ett parti på 10% etc..

Det kommer nog som en överraskning, men det är ganska mycket svårare än så. Det skall ju bli rätt, också.
2016-08-21, 17:02
Medlem
En kvalificerad gissning är att SD ligger stadigt mellan 18-22%. En del mäter SD lite lågt och tiden ger också fluktuationer i siffrorna.

Det är två år kvar till valet 2018. En lång rad händelser ligger framför oss och kommer att påverka valresultatet. Det mesta talar för att regeringen och även sjuklövern kommer att få det svettigt att hantera alla problem som de nu har orsakat genom sin politik för massinvandring.

Vi får se hur det går. Jag hoppas att det politiska debattklimatet gör att åtminstone 1-3 av de extrema och helt onödiga småpartierna mp, kd och liberalerna försvinner från riksdagen. Centern/Vänstern verkar klara sig. Vi får förhoppningvis se att moderaterna och socialdemokraterna vaknar upp och inser att deras invandringspolitik varit rent vansinne. Sen kanske vi kan se en ny och bättre riksdag efter 2018.

Jag hoppas också på en del personbyten inom moderaterna/socialdemokraterna där vissa personer är rent olämpliga i att leda landet genom den kris som vi nu sitter allt djupare i.

Det är mycket troligt att SD faktiskt är största partiet 2018, kanske med ungefär 25-26%. Men det är då tre ungefär lika stora partier som ligger på 20-25% som vi får då. Hur samarbetet mellan de tre partierna blir kan man fundera mycket över, men det mesta talar för en betydligt stabilare situation än det samarbete vi sett med 2-5 småpartier i olika allianser.
2016-08-21, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kommer nog som en överraskning, men det är ganska mycket svårare än så. Det skall ju bli rätt, också.

Det var också ett uttömmande svar. Du får nog förklara varför det skulle bli mer fel att ändra S från 27 till 25%, C från 8 till 7,4% etc..

Inte den mest hjärntvättade sossen kan ju tro att 27% är mer sannolikt än 25% just nu.
Senast redigerad av Djimmie 2016-08-21 kl. 17:20.
2016-08-21, 17:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det var också ett uttömmande svar. Du får nog förklara varför det skulle bli mer fel att ändra S från 27 till 25%, C från 8 till 7,4% etc..

Inte den mest hjärntvättade sossen kan ju tro att 27% är mer sannolikt än 25% just nu.

Opinionsinstitutens värden grundas på undersökningar och metod. Om man litet godtyckligt justerar (särskilt efter konkurrenterna), vilket värde har då undersökningen?
2016-08-21, 17:49
Medlem
Citat:
Opinionsinstitutens värden grundas på undersökningar och metod. Om man litet godtyckligt justerar (särskilt efter konkurrenterna), vilket värde har då undersökningen?

Vad är det godtyckliga att ändra varje parti exakt lika mkt procentuellt? Vad skulle det förstöra metoden?
2016-08-21, 17:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Vad är det godtyckliga att ändra varje parti exakt lika mkt procentuellt? Vad skulle det förstöra metoden?

Hade du tänkt sänka alla lika mycket?

Jag tror ju att du avser att sänka partier du inte gillar och höja de du tycker om (typ). Det är inte mycket till metod.
2016-08-21, 18:01
Medlem
Citat:
Hade du tänkt sänka alla lika mycket?

Jag tror ju att du avser att sänka partier du inte gillar och höja de du tycker om (typ). Det är inte mycket till metod.

Svara istället för tramsa..
2016-08-21, 18:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Svara istället för tramsa..

Du föreslår en mer eller mindre godtycklig ändring av de värden som beräknats via statistiska metoder OCH viktningar. Eftersom något institut du inte tror på har låga värden för SD menar du tydligen att man höjer för SD (tills du blir nöjd? Tills man är på Sentios nivå? Tills det blir tyst på de som skriker om konspiration?) och sedan tar man från de övriga i proportion till den storlek man kommit fram till att de har.

Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara för dig att det inte är någon vidare bra metod för att redovisa statistiska undersökningar.
2016-08-21, 18:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Om ett institut har systematiska fel i undersökning efter undersökning går det förstås att vikta om efter valresultatet. Då blir undersökningarna mer rättvisande och värdet av dessa ökar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in