2016-08-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/kommunen-k%C3%B6pte-m%C3%A5ngmiljonvilla-blir-flyktingboende-1.3449618

Kommer bli extra spännande när kommunerna köper BR/villor i våra nya grindsamhällen(gated communitites).
Citera
2016-08-20, 22:58
Medlem
Sam.Boyds avatar
Frågan är när staten och komunen kan få rätten att "låna" hus och lägenheter. Samt inhysa "gäster" i rum hos personer som bor stort.

Så gjorde man i Sovjet åren efter revolutionen.
Citera
2016-08-20, 23:02
Medlem
bithaxs avatar
Tillslut måste väl detta gå i kras när kommunerna skuldsatt sig bortom alla möjliga gränser. Då blir det väl staten som får rycka in med nödpengar.

Ja suck.

Egentligen borde det inte vara tillåtet att hålla på och köpa upp hur mycket privata tillgångar som helst med kommunala medel. Det blir lixom fel.

Många av dessa BR har ju ombildats från kommunala hyresrätter från början, och nu skall man alltså köpa tillbaka det man tidigare sålt av, lägenhet förlägenhet till ett mycket dyrare pris?
Citera
2016-08-20, 23:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Jag talar inte om föreningen. Jag talar inte om stadgarna.

Jag talar om att en privatperson med BR-lägenhet inte skriver under några köpehandlingar med kommunen. Säljbojkott riktad mot kommuner och landsting. Det är i det skedet man kan stoppa dem. Folk väljer själva vem de säljer till.

Nekas kommunen att köpa BR-lägenheter av säljarna på marknaden uppstår inte problemet att föreningen inte kan neka dem - kommunhelvetet kommer nämligen inte att komma så långt att styrelsen prövar dem som medlemmar.

Det är förstås en möjlighet. Då återstår förstås hur man skall kunna skapa en antiförsäljningskartell av br-ägarna.
Citera
2016-08-20, 23:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Ja, då möts ni i hyresnämnden nästa gång där ni får på fingrarna. Ingen fara, rättshaverister kommer dit hela tiden så de är erfarna. Kommuner har en lagstadgad rätt till medlemskap - de går inte att neka och lagen står över stadgarna i hierarkin.

Då finns det i alla fall en ypperlig fråga för något parti att driva för lagändring. Något parti som törs driva frågan om att ta bort den kommunala "rätten" att bli medlem i en Brf?
Citera
2016-08-20, 23:05
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Då finns det i alla fall en ypperlig fråga för något parti att driva för lagändring. Något parti som törs driva frågan om att ta bort den kommunala "rätten" att bli medlem i en Brf?

Det kommer att försvåra ombildningar, och göra att vissa ombildningar inte kan genomföras pga för många lägenheter hyrts ut till kommunen av hyresvärden.
Citera
2016-08-20, 23:05
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Frågan är när staten och komunen kan få rätten att "låna" hus och lägenheter. Samt inhysa "gäster" i rum hos personer som bor stort.

Så gjorde man i Sovjet åren efter revolutionen.

Fortsätter det svenska samhället i den riktning det gjort de senaste tio åren är det TOTALT OUNDVIKLIGT att vi kommer att råka ut för detta.

Frågan är om en "kritisk massa" av svenskar hinner vakna innan dess?

Jag är tyvärr tveksam.
Citera
2016-08-20, 23:10
Medlem
bithaxs avatar
Fö. är detta ännu en anledning till varför man skall köpa sig en egen villa på privatägd mark (ej hyrd), bygga sig en rejäl mur och ha gott om avstånd till grannar.

Tyvärr är det inte alla svenskar som har råd att göra detta, men det är mitt mål att kunna fixa detta till mig själv, inom pendlingsavstånd till en större stad.

Ju mer du äger själv desto svårare är det för överhögheten att tvångsberika dig.
Citera
2016-08-20, 23:18
Medlem
Drozds avatar
Jag tror att kommunalpolitiker oftast är pragmatiska och inte så ideologiska som världsförbättrarna på riksplanet. Man är nog smärtsamt medveten om "känsligheten" i frågan och att br-ägarna kommer plocka fram högafflar och facklor (eller kanske snarare golfklubbor och Webers grilltändare) om deras trappuppgångar omvandlas till orientbasarer. Den politiker som orsakar sånt kommer ryka illa kvickt oavsett färg, så antagligen kommer man att skadebegränsa genom att fylla enstaka brf:er som ligger isolerat eller omgivet av hyresfastigheter.
Senast redigerad av Drozd 2016-08-20 kl. 23:25.
Citera
2016-08-20, 23:22
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Fö. är detta ännu en anledning till varför man skall köpa sig en egen villa på privatägd mark (ej hyrd), bygga sig en rejäl mur och ha gott om avstånd till grannar.

Tyvärr är det inte alla svenskar som har råd att göra detta, men det är mitt mål att kunna fixa detta till mig själv, inom pendlingsavstånd till en större stad.

Ju mer du äger själv desto svårare är det för överhögheten att tvångsberika dig.

Tyvärr kan det räcka med att det ligger något gammalt hotell eller en stugby i närheten så är du plötsligt berikad.

Det finns oändliga variabler.

I tråden om Lundsbrunn så är det plötsligt ett helt litet samhälle som berikas. Ett kurhotell med dubbelt så många platser som det finns innevånare i samhället görs utan förvarning om till asylhotell och pang, plötsligt är hundratals villaägare berikade.

Var kan man vara säker? På toppen av ett berg? De hittar nog något sätt att berika dig ändå.

Det börjar bli extremt svårt att komma undan.
Citera
2016-08-20, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
...Ju mer du äger själv desto svårare är det för överhögheten att tvångsberika dig.

Problemet är att du äger inget själv i DDR-Sverige, allt kan konfiskeras och skattas om och när det behövs. Ha en bostad i Sverige men se till att du har en annan bostad utanför landet "svärje".
Citera
2016-08-20, 23:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Tyvärr kan det räcka med att det ligger något gammalt hotell eller en stugby i närheten så är du plötsligt berikad.

Det finns oändliga variabler.

I tråden om Lundsbrunn så är det plötsligt ett helt litet samhälle som berikas. Ett kurhotell med dubbelt så många platser som det finns innevånare i samhället görs utan förvarning om till asylhotell och pang, plötsligt är hundratals villaägare berikade.

Var kan man vara säker? På toppen av ett berg? De hittar nog något sätt att berika dig ändå.

Det börjar bli extremt svårt att komma undan.

Det byggs ju faelor i flera "fina" områden. Fick panikrapporter från Brommaplan och Spånga före sommaren. Då var det inte en villa utan boenden för 100-talet personer.

Det drabbar alla och det är planen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in