2016-08-20, 21:39
Medlem
Här kommer en lite konstig fråga. Ska eventuellt ta ut en visdomstand och man har ju sett en del roliga videos där folk vaknar efter operationen och babblar om allt möjligt. Det kan ju vara alla möjliga operationer där man får narkos. Jag kan fyra språk flytande och undrar vilket språk jag kan komma att prata på vid en sådan situation. Kommer det bero på landet jag befinner mig i, folket omkring mig etc? Finns det också risk att man berättar om sina hemligheter när man är hög som ett hus?
Citera
2016-08-20, 21:51
Medlem
4yoonlys avatar
Hög som ett hus, låter som en amerikansk bedövning dock... varför? antagligen för att du dom skiter i vilket när du väl lämnat tandläkaren/sjukhuset osv... det enda är att dom inte vill kunna bli stämda osv... och du troligen "sign a waver" att deras ansvar är inom sjukhus området... (gissar lite)...

Jag vet inte vilken bedövning här i Sverige som gör dig hög som ett hus (finns det någon ens?) men har testat morfin... och inte blev jag högre av det direkt... jag hade i princip lika ont... tror det är väldigt låga doser här... kanske mer "exakta/lokala"...

Lustgas (har aldrig testat) kan nog göra ett och annat... men det slutar ju rätt kvick också...
Citera
2016-08-20, 22:35
Medlem
SvartaBjorns avatar
Narkos för att dra ut en visdomstand?
Mina fick jag i alla fall klara med vanlig, hederlig bedövning.

Sedan har jag vid ett tandläkarbesök (i USA, var annars?) fått lustgas och det var en angenäm erfarenhet då jag led/lider av viss tandläkarskräck. Det ledde dock inte till något "skitsnack" och var snabbt övergående och hög som ett hus blir man inte.

Mina personliga erfarenheter av narkos är att jag vid samtliga tillfällen vaknat som ur en djup sömn och blivit mer och mer medveten om vad som händer runt omkring mig. Jag kan mycket väl tänka mig att man lätt börjar prata på det språk som man hör om man nu är flerspråkig.
Jag har även blivit smärtbehandlad innan uppvaken men har (så vitt jag vet) inte skämt ut mig...
Citera
2016-08-20, 22:57
Medlem
SameOldStorys avatar
Du kommer vakna upp och vara groggy. Roligare än så blir det inte. Jag har aldrig fattat vad amerikanarna får för gött?
Citera
2016-08-20, 23:10
Medlem
De du har sett har antagligen inte utfört sina operationer under narkos. Det finns ingen anledning att göra någon hög om de ändå ska sova. De har antagligen varit vakna och fått någon benzo som lugnande.

Precis som de andra skriver så kommer du vakna lite yrvaken, men inte hög.

Tycker för övrigt det låter overkill att sövas för en visdomstand. Jag har också opererat ut en visdomstand som satt illa, men under lokalbedövning. Inför detta tog jag dock en lugnande stesolid, men inte alls som i USA.
Citera
2016-08-21, 00:36
Medlem
toydolls avatar
Jobbade kort i samma lokaler som en tandläkare som sövde sina patienter. Han sa i stort sett att alla som måste sövas är "speciella". Det vanliga är bara att du får bedövning och det fungerar för 99,9% av Sveriges befolkning.

De videor du sett är troligtvis från USA eller liknande land där de är betydligt mer givmilda med vilka bedövningsmedel/lugnande medel de ger ut.

Sen vill jag bara nämna att man visst kan bli riktigt jävla groggy efter narkos. Har varit med under ett par uppvaknanden och vissa har varit lite underhållande, minst sagt. Däremot avtar det väldigt snabbt och de allra, allra flesta är bara lite yrvakna och smågroggy.
Citera
2016-08-21, 01:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Oavsett har varit under skalpen två gånger och då narkos och man minns typ inget. Så om du nu sagt eller gjort något kul så får du be någon spela in det för du kommer inte minnas ett skit om det. Det kag lärt mig är att du möjligen får minnesbilder 10 timmar efter narkosen. Du minns det där med att räkna från 10 ner till 1 men sedan är det godnatt och du vaknar upp ett par dagar efter.
Citera
2016-08-21, 09:09
Medlem
borrizs avatar
Du får inte lämna kliniken förrän du har visat att du kan kissa och vid det laget är du på nykter 'kaluv'.
Citera
2016-08-21, 16:14
Medlem
Ketamin är det som används av vissa kliniker i USA och gör folk "höga som hus". Du kan glömma att du får det i sverige
Citera
2016-08-21, 16:30
Bannlyst
Såhär är det.

Du kommer få andas lite roliga grejer som gör dig riktigt fin men det är sadism för du får inte njuta av din high.

Efteråt däremot...
Mår du skit. Har blivit nedsövd 2 gånger och velat dö efteråt varje gång. Illamående och groggy, du mår skikt
Citera
2016-08-21, 16:50
Avslutad
Också blivit nedsövd med narkos, tror dock inte jag blev särskilt hög av det. Däremot vaknade jag och hade morfin rätt in i armen, det gjorde så man mådde rätt så gött.

Men annars så minns man inget så vitt jag vet. Det enda roliga med narkos är att man slocknar utan att kunna förhindra det
Citera
2016-08-21, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daftdark
Såhär är det.

Du kommer få andas lite roliga grejer som gör dig riktigt fin men det är sadism för du får inte njuta av din high.

Efteråt däremot...
Mår du skit. Har blivit nedsövd 2 gånger och velat dö efteråt varje gång. Illamående och groggy, du mår skikt

Jag har blivit sövd cirka fyra fem gånger och inte märkt något av det efteråt förutom att jag har varit dåsig några timmar. Självklart också hungrig eftersom jag hade fastat innan. Någon gång har jag haft lite ont i operationsområdet men det beror ju inte på narkosen. Jag tycker det är en häftig känsla när man försvinner in i dimman.

---/T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in