2016-08-19, 05:50
Medlem
Förändringarna jämfört med Juni:

M: 24,4 --> 23,6 ; (-0,8)
C: 7,4 -----> 6,5 ; (-0,9)
L: 3,3 ----> 4,0 ; (+0,7)
KD: 4,0 ---> 3,1 ; (-0,9)

Alliansen (-1,9)

S: 22,7 --> 22,9 ; (+0,2)
MP: 3,2 ---> 2,8 ; (-0,4)
V: 7,4 ----> 8,0 ; (+0,6)

Rödgröna (+0,4)

FI: 3,1 ---> 3,3 ; (+0,2)
Öv: 1,3 ---> 1,2 ; (-0,1)

SD: 23,3 --> 24,8 ; (+1,5)
2016-08-19, 06:48
Medlem
SD ned i Inizio. M upp. Mp även där under spärren.
2016-08-19, 07:11
Moderator
v50s avatar
SD får 17,9% (-1,6) i inizio/aftonbladets senaste mätning

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23366395.ab
2016-08-19, 07:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
De ökar ju egentligen 1,5% sen förra gången Yougov rapporterade. Då hade de 23,3. Julimätningen har inte rapporterats innan. Så en ökning på 1,7 i Juli och sen ner denna månad med 0,2.
Någon kampanj mot SD finns absolut inte i media
2016-08-19, 09:47
Medlem
Hmm ger min teori från igår kväll halvt rätt än så länge.

MP har tydligen tagit jätte stryk och givet att underskattningen av SD fortfarande finns kvar i samma storlek som förra valet så är det rejält tungt för S också.

Däremot verkar det ju inte finnas någon tydlig trend på att SD ökat när de klättrat 1,4 % i ena mätningen (nåja upp 1,7 % och ner 0,2 %) och fallit 1,6 % i andra. Får vänta in fler opinionsinstitut.

Kul att det är igång igen!

Fulingen av Metro, spelar det så stor roll egentligen? Vi har ett SD som största parti i mätningen igen. Vem bryr sig om en liten 0,2 % nedgång? Folk kommer ändå haja till kring SD som största parti! Sen att journalister i allmänhet är arslen som försöker vinkla allt negativt mot SD det vet vi ju redan.
2016-08-19, 10:16
Medlem
Expressen i sept 2014

"Nu hårdnar fajten om tredjeplatsen.
Miljöpartiet satsar allt på att skuffa bort Sverigedemokraterna från tredjeplatsen.
– Det är nu det avgörs om vi ska vakna upp på måndag med ett parti med rötter i rasism och ”Vit makt”-rörelse som Sveriges tredje största parti, säger Gustav Fridolin, MP."

Nu 2 år senare är SD största parti i Yougov och MP det minsta
SD är 22% större än MP nästan 10 ggr större.

Kampen om förstaplatsen i valet 2018 kommer att stå mellan S och SD

MP kommer säkert efter Fi som Sveriges minsta parti
Senast redigerad av rusellpeters 2016-08-19 kl. 10:35.
2016-08-19, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Någon kampanj mot SD finns absolut inte i media

De jävlarna gjorde både och! Först håller de på mätningen för att SD hade för bra opinionssiffror (en teori du har instämt i tidigare i tråden) och när de sen väl släpper den så har de dessutom sänkt SD:s siffror. Att de bara har mage.

Några frågor:

1. Om Aftonbladet nu ändå manipulerar SD:s siffror varför kan de inte göra det direkt utan varför behöver de hålla på mätningen?

2. Varför fokuserar Aftonbladet all kraft på miljöpartiets minskning (alla rubriker och ingresser handlar om MP) i Inizios augustiundersökning? Varför inte slå på stora trumman om SD:s minskning? Skulle inte kampanjen mot SD blivit kraftfullare med det upplägget?

3. Varför publicerar Aftonbladet en Inizio undersökning som visar att Jimie Åkesson är den partiledare som väljarna har störst förtroende för. Och varför väljer man att lägga honom etta på listan trots att två andra partiledare hade samma procenttal?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article23088777.ab

4. Är Metro en decoy? Varför envisas den mest extremistiska tidningen av dem alla att köpa in och publicera Yougov? Är Metro inte med i kampanjen eller är det ett listigt sätt att avleda uppmärksamheten på? Och om det sistnämnda är sant varför bashar Metro SD i samtliga andra frågor?

Kan du ge ett logiskt sammanhängande svar på alla ovanstående frågor (inklusive delfrågorna) så skall jag med glädje erkänna att 7 opinionsinstitut tillsammans med hela MSM avsiktligt och gemensamt manipulerar SD:s siffror beroende på opinionsläge och närhet till valdag.
2016-08-19, 10:33
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Expressen i sept 2014

"Nu hårdnar fajten om tredjeplatsen.
Miljöpartiet satsar allt på att skuffa bort Sverigedemokraterna från tredjeplatsen.
– Det är nu det avgörs om vi ska vakna upp på måndag med ett parti med rötter i rasism och ”Vit makt”-rörelse som Sveriges tredje största parti, säger Gustav Fridolin, MP."

Nu 2 år senare är SD största parti i Yougov och MP det minsta

Och personen i fråga som tog "fajten" är 2 år senare Sveriges minst omtyckta politiker, efter att det riktiga stolpskottet från samma parti Diesel Åsa skickades ut med huvudet före. MP´s snabba uppgång (från EU-valet 2014) och fall gör mig verkligen på bra humör. Ett litet skitparti, det är allt jag har att säga om dem.
2016-08-19, 10:37
Medlem
Yougov augusti

yougov aug 16

1 523 personer intervjuades under perioden 12-16 augusti.
V 8,0 (+0,1)
S 22,9 (+0,3)
MP 2,8 (-0,2)
SD 24,8 (-0,2)
C 6,5 (-1,0)
L 4,0 (+0,7)
KD 3,1 (-0,6)
M 23,6 (-0,2)
2016-08-19, 10:39
Medlem
Lost-Souls avatar
Jämfört med förra sommaren är detta ett katastrofresultat men stärker mig i min tes om att SD kommer att få det mycket kämpigare framöver.

Juni-Augusti 2015 Ökade SD 2,9% i Inizio och 5,1% i YouGov och då skulle jag vilja påstå att den här sommarens mångkulturella skörd har slagit den förra med hästlängder samt att media har flyttat sig ett stort steg i SD.s riktning gällande verklighetsbeskrivningen.

Detta genererade alltså i ett ras i den ena mätningen och en modest ökning i den ena. Är du lika hoppfull idag Sonnenwende?
2016-08-19, 10:45
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Jämfört med förra sommaren är detta ett katastrofresultat men stärker mig i min tes om att SD kommer att få det mycket kämpigare framöver.

Juni-Augusti 2015 Ökade SD 2,9% i Inizio och 5,1% i YouGov och då skulle jag vilja påstå att den här sommarens mångkulturella skörd har slagit den förra med hästlängder samt att media har flyttat sig ett stort steg i SD.s riktning gällande verklighetsbeskrivningen.

Detta genererade alltså i ett ras i den ena mätningen och en modest ökning i den ena. Är du lika hoppfull idag Sonnenwende?

Det som är chockerande är att inte fler går tillbaka till sina gamla partier. Jag har inte höga förväntningar om svenska väljare så jag har satt ribban väldigt lågt. Utifrån den analysen är det en godkänd utveckling.
2016-08-19, 10:47
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det som är chockerande är att inte fler går tillbaka till sina gamla partier. Jag har inte höga förväntningar om svenska väljare så jag har satt ribban väldigt lågt. Utifrån den analysen är det en godkänd utveckling.

Så vart har dom tagit vägen? Hur ser andelen osäkra väljare ut i respektive mätningar? Jag har inte hittat någon info ....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in