2016-08-14, 14:15
Medlem
dxdts avatar
Kommer ni ihåg när Elon för några månader sedan sa "We'll be successful, ironically, when it becomes boring. When it's like, 'Oh, yeah, another landing. No news there.'"

Frågan är om vi inte börjar hamna där nu snart. Jag var inte särskilt förvånad när de satte landningen idag, och jag är inte särskilt orolig inför Amos-6, Iridium NEXT, Formosat-5 eller CRS-10 - varesig när det kommer till uppskjutning eller landning och sätter vi fyra raka landningar till så tror jag folk i allmänhet kommer känna som Elon beskrev ovanför.

Därför ser jag fram emot när de senare i höst ska göra den första återflygningen av ett använt steg (med högsta sannolikhet en SES-satellit till GTO). Det är tur att de hela tiden tänjer på gränserna.
Citera
2016-08-14, 18:05
Medlem
crillecrilles avatar
Perfekt utförd uppskjutning, landning och deployment(svenska?) av satelliten.

Jag är inte alls trött på landningarna som en del andra här. Det är lika spännande varenda gång, men jag blir mindre och mindre nervös för varje gång. Vad gäller uppskjutningar av F9 så ser det oerhört stabilt och pålitligt ut vid det här laget. Som sagt ovan så är det dags att flytta gränsen snart igen. Jag hoppas att det blir F9 Heavy
Citera
2016-08-14, 19:58
Medlem
KonungHonungs avatar
Härligt att landningen blev lyckad. Ännu ett steg mot återanvändbara raketer och prisvärd rymdfärd.

Hur många lyckade pråmlandningar är man uppe i nu? Lite snopet när raketen välte och exploderade på pråmen förra gången, även om det säkert gav en massa värdefull data för framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Därför ser jag fram emot när de senare i höst ska göra den första återflygningen av ett använt steg (med högsta sannolikhet en SES-satellit till GTO). Det är tur att de hela tiden tänjer på gränserna.
Det blir alltså första gången man återanvänder en raket?

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Som vanligt bryts sändningen precis när man börjar ana raketflamman för att återtas pang på när den står stabilt på pråmen. Ska det vara så jämarns svårt fixa en stabil länk?
Kan inte självaste Elon Musk fixa bättre länk så kan antagligen ingen.

Kanske blir aktuellt när de nya internetsatelliterna är uppe om fem, tio år?
Senast redigerad av KonungHonung 2016-08-14 kl. 20:17.
Citera
2016-08-15, 01:56
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Härligt att landningen blev lyckad. Ännu ett steg mot återanvändbara raketer och prisvärd rymdfärd.

Hur många lyckade pråmlandningar är man uppe i nu? Lite snopet när raketen välte och exploderade på pråmen förra gången, även om det säkert gav en massa värdefull data för framtiden.
Fyra stycken har man landat safe på OCISLY.
Citat:
Japp. Det är förstasteget som pruttade upp CRS-8 till ISS i april.
Citat:

Det gör nog ingen betydande skillnad med nya satelliter eftersom man redan använder just satelliter för att överföra videoströmmen. Vibrationerna från raketmotorn stör ut signalerna så till den milda grad att det inte funkar. Om SpaceX vill/orkar så kan man ju dra en fet kabel från pråmen till ett mindre fartyg som därifrån skickar upp datan till satellit, men det känns väldigt onödigt och osannolikt eftersom SpaceX jobbar med att göra saker så enkelt, rakt och kostnadseffektivt som möjligt. Det finns helt enkelt mycket viktigare saker att lägga energi, kompetens och andra resurser på än detta. Videomaterialet plockas ändå enkelt ut från pråmen en kort tid efter landningen.
Citera
2016-08-15, 10:10
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det finns helt enkelt mycket viktigare saker att lägga energi, kompetens och andra resurser på än detta. Videomaterialet plockas ändå enkelt ut från pråmen en kort tid efter landningen.
Och detta videomaterial påverkas inte alls av de nio Merlinsmotorernas vibrationer?
Citera
2016-08-15, 11:03
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Och detta videomaterial påverkas inte alls av de nio Merlinsmotorernas vibrationer?
Uppenbarligen inte. Det går att bygga väldigt kraftiga kamerahus.
Citera
2016-08-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Kommer ni ihåg när Elon för några månader sedan sa "We'll be successful, ironically, when it becomes boring. When it's like, 'Oh, yeah, another landing. No news there.'"

Frågan är om vi inte börjar hamna där nu snart. Jag var inte särskilt förvånad när de satte landningen idag, och jag är inte särskilt orolig inför Amos-6, Iridium NEXT, Formosat-5 eller CRS-10 - varesig när det kommer till uppskjutning eller landning och sätter vi fyra raka landningar till så tror jag folk i allmänhet kommer känna som Elon beskrev ovanför.

Amos-6 skulle jag vara lite spänd inför, den är det tyngsta SpaceX skjutit upp någonsin till GTO, 5,5 ton. Tror SES-9 vägde 5ton.

Nästa blir att skjuta upp ett av stegen igen vilket vi får se om typ 2 månader F9-0024(Den som användes vid JCSAT-14) står redo vid McGregor för tester igen

//Toastmastern
Citera
2016-08-15, 13:18
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Kameran är inte ett kompetensproblem. Det är helt enkelt alldeles för lågt på prioriteringslistan hos ett företag som har snormycket att göra.

Mellan

BFR, MCT, Dragon 2, Falcon heavy och alla uppskjutningar som ska planeras så är det nog ganska tight. Att kameran på pråmen fungerar dåligt är knappast särskilt problematiskt för SpaceX.
Citera
2016-08-16, 23:29
Medlem
raskenss avatar
Hoppas dom sänder från webkameran igen, dom visar nu i alla fall kranar.
http://portcanaveralwebcam.com/
Citera
2016-08-17, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hoppas dom sänder från webkameran igen, dom visar nu i alla fall kranar.
http://portcanaveralwebcam.com/

Tvivlar på att PZTv eller vad det heter kommer att visa något ifrån raketen, de hamnade i ett rejält bråk med både r/SpaceX och NasaSpaceflight.com, och slutade efter det att visa raketerna när de lastades av. Idiotiskt för de gick från typ 400 tittare till 10 typ :P

Tror raketen väntas tillbaka i hamn ikväll. Undrar om SpaceX kommer använda deras nya kärra att transportera bort raketen.

//Toastmastern
Citera
2016-08-17, 18:05
Medlem
Första steget glider in i hamnen nu

Hej här kommer segertåget, rullar på som technovågen...
Citera
2016-08-17, 20:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Första steget glider in i hamnen nu

Hej här kommer segertåget, rullar på som technovågen...

Har du några bilder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in