2016-08-15, 21:50
Medlem
först och främst - det här är ingen "hata utlänningar tråd", det är en genuin fråga som jag har efter de möten som jag har haft med olika läkare de 3 senaste åren.

har som sagt gått till en rad med läkare de senaste åren, jag har fått olika läkare då de har flyttat runt på dem samt att det varit semestertider osv. alla läkare har varit utländska - och nu kanske jag har haft lite otur - men samtliga läkare har skitsvårt att lyssna på vad man säger, mumlar när man frågar något så att man inte får ett riktigt svar (vet inte om det här är ett språk eller kunskapsproblem), och beter sig lite allmänt som att de är en gud. är det här ett vanligt beteende hos läkare rent allmänt, eller är det ett vanligt beteende bland utländska (allmän)läkare?

fick också träffa en svensk at-läkare, vi var i ungefär samma ålder, han lyssnade, pratade på om vilka alternativ som fanns etc, och lyssnade när jag hade nåt att säga eller fråga. jag kanske hade sjuk tur som fick träffa just honom och att han var ett undantagsfall bland läkare, eller är det så att det är skillnad på hur utländska läkare behandlar sina patienter jämfört med svenska läkare?

kan för övrigt tillägga att jag varken är känslig eller speciellt jobbig patient (alltså ingen självdiagnoserad google patient). läkarna i fråga är inte europeiska (inget fel med det! undrar mest bara om de är vana vid att ha en annan attityd mot sina patienter)
Senast redigerad av clemente 2016-08-15 kl. 22:26.
Citera
2016-08-15, 22:03
Medlem
-Zex-s avatar
Jag har varit med om samma sak som dig. Och du har rätt, det är stor skillnad på utlänska och svenska läkare.
Citera
2016-08-15, 22:06
Medlem
Väldigt olika, träffat utländska o svenska läkare som varit super o vice versa. Tror att det beror på va det är för person mer än allt annat. Här om dagen träffade jag en svensk läkare, kvinna, som sa nåt så otrevlig så jag blev helt chockad över att en läkare kunde uttrycka sig så med tjänstekläderna på.
Citera
2016-08-15, 22:24
Medlem
-Zex-s avatar
slarvfel

Citat:
Ursprungligen postat av Gemigenanledning
Väldigt olika, träffat utländska o svenska läkare som varit super o vice versa. Tror att det beror på va det är för person mer än allt annat. Här om dagen träffade jag en svensk läkare, kvinna, som sa nåt så otrevlig så jag blev helt chockad över att en läkare kunde uttrycka sig så med tjänstekläderna på.
Får jag fråga vad hon sa? Jag vart också chockad nyss.. Det var när jag läste journalen och det stod "Stor numera på palliativ vård, se förra anteckningen" jag grinade..

Inlägg 700
Citera
2016-08-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Inlägg 700

Citat:
Får jag fråga vad hon sa? Jag vart också chockad nyss.. Det var när jag läste journalen och det stod "Stor numera på palliativ vård, se förra anteckningen" jag grinade..
felskrivning, eller?

behövde ett läkarintyg till mina studier. läkaren blev osäker vad som skulle skrivas.... så jag fick skriva det själv (dagens sanning) och så skrev han under. den läkaren hade iallafall inget God complex, åtminstone inte när det gällde språket... tar en på det med tycker jag.....
Citera
2016-08-15, 22:45
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clemente

felskrivning, eller?

behövde ett läkarintyg till mina studier. läkaren blev osäker vad som skulle skrivas.... så jag fick skriva det själv (dagens sanning) och så skrev han under. den läkaren hade iallafall inget God complex, åtminstone inte när det gällde språket... tar en på det med tycker jag.....
Nej ingen felskrivning, jag står på palliativ vård. Men jag vart jävligt chockad.

Jag har också skrivit intyg själv, för att få ledigt från jobbet. Så skrev han under
Citera
2016-08-15, 23:02
Medlem
Citat:
Nej ingen felskrivning, jag står på palliativ vård. Men jag vart jävligt chockad.

Jag har också skrivit intyg själv, för att få ledigt från jobbet. Så skrev han under

jäklar vad tråkig att höra. skicka pm om du behöver skriva av dig lite eller så...
Citera
2016-08-16, 14:36
Medlem
Flamsans avatar
Utomlands är läkarens ord lag, läkaren står högt över de flesta andra.

I sverige har vi insett att läkaren är en vanlig människa, dock med långa studier bakom sig.
Men att man inte behöver buga och bocka för dom längre.
Citera
2016-08-16, 18:47
Medlem
CarolynHaxs avatar
Så här säger en läkare i Läkartidningen:

"Sveriges läkarutbildning har till skillnad mot läkarutbildning i många andra länder, till exempel flertalet östeuropeiska länder dit många svenskar tar sig för läkarstudier, ett större fokus på klinisk kunskap och rollen som en pedagogisk och patientcentrerad läkare. I flertalet andra länder tycks det än i dag råda en läkarkultur som präglas av en mer auktoritär och prestigefull anda där större fokus ligger på läkarens kunskapsövertag och rätt att bestämma än arbetet för ökat förtroende och ordinationsföljsamhet (compliance) hos patienten".

http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2016/07/Satsningar-pa-sprakkunskaper-hos-utlandsutbildade-lakare-bor-oka/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in