Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-08-11, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag förstår att du har svårt att se hur gällande lag i ett västerland skulle kunna efterlevas och verkställas. Det har ju aldrig hänt i modern tid! Men det är faktiskt lätt gjort om bara viljan finns.
Jag frågade dig hur mycket det skulle kosta att söka upp 11 miljoner mexikaner och sedan transportera dom till Mexiko.
När du säger att det är lätt och dessutom gratis så antar jag att du vet vad det kostar och hur det praktiskt skall gå till?
Varje gång jag åker nånstans så kostar det pengar,men jag får väl nöja mig med ditt svar att det är lätt och gratis.Tack
2016-08-11, 19:21
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammacino
Jag frågade dig hur mycket det skulle kosta att söka upp 11 miljoner mexikaner och sedan transportera dom till Mexiko.
När du säger att det är lätt och dessutom gratis så antar jag att du vet vad det kostar och hur det praktiskt skall gå till?
Varje gång jag åker nånstans så kostar det pengar,men jag får väl nöja mig med ditt svar att det är lätt och gratis.Tack
Man frågar folk på gatan om deras legitimation.
Det är ett sånt där nystartsjobb som nyanlända LEGALA migranter kan utföra. Varför tror du att det skulle vara svårt?
2016-08-11, 19:22
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Icke-judisk superneocon.

Aah okej

Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Som jag sa innan är du snäll mot Trump så ser han dig som sin bror.

Men försöker du sätta dit honom eller skämma ut honom så är han ett helvete.

Trump har alltid varit sådan.

Jo men det är inte rätt metod för att välja en utrikesminister, då kunde han lika väl ha valt en häst som sin utrikesminister för att denne var snäll och inte sparkade honom när han gick bakom den. (starkt överdrivet men du förstår vad jag menar)
2016-08-11, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Att företag flyttat både produktion och sina kassor utomlands är ju i allra högsta grad kopplat till höga skatter.

Om ekonomiska skäl får en att flytta ut, varför skulle då inte ekonomiska skäl få en att flytta hem?

En hel del enkla jobb är troligen borta för gott men om Trump skulle lyckas sänka bolagskatten till 15% så skulle 100-tals miljarder dollar strömmas tillbaka till US och därmed även genom skattesystemet.
I förlängningen skulle företagen även öka de inhemska investeringarna, det har ju inget med patriotism att göra såklart, var du nu fick det ifrån?

Amerikanska storföretag har länge lobbat för en tax-holiday som aldrig verkar bli av, så det är uppenbart att skattesystemet inte är riktigt i fas.
Tillverkningsjobben kan man ju glömma de har Kina.Med patriotismen menar jag att företagen bara hittar ytterligare nåt utfattigt skitland som kan tillverka sina skitsaker ännu billigare.
Frågan är om det går att"bjuda under"dessa utfattiga skitländer utan att arbeta gratis.
2016-08-11, 19:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Som jag sa innan är du snäll mot Trump så ser han dig som sin bror.

Men försöker du sätta dit honom eller skämma ut honom så är han ett helvete.

Trump har alltid varit sådan.

Det var det jag även läste i en ganska intressant analys av vad som driver Trump. Det är i princip vad andra människor tycker om Trump. Han bedömmer alla andra människor utifrån om de är "with Trump or against Trump". Det är i princip 100% detta som styr hans världsbild.

Ganska läskig inställning hos en som faktiskt har en möjlighet att bli USA's president.
2016-08-11, 19:27
Bannlyst
Citat:
Man frågar folk på gatan om deras legitimation.
Det är ett sånt där nystartsjobb som nyanlända LEGALA migranter kan utföra. Varför tror du att det skulle vara svårt?
De legala immigranterna skulle väl få de illegalas jobb?
De legala skall alltså jobba för staten iom att de kan avkräva folk på legitimation?
Då ökar väl statens kostnader ännu mer?
Har Trump kommit med detta förslag eller är det ditt eget?
2016-08-11, 19:28
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Innan Pencevalet så hade jag sagt att det där bara är ett typiskt Trumpsvar för att hålla alla nöjda och inte skapa onödiga fiender, men nu kan han lika gärna vara seriös. Trump brukar ofta köra med liknelsen "once a choker, always a choker". Nåt liknande kan dessvärre börja användas mot Trump själv men med "dåligt omdöme" och "eftergivenhet" istället för choker. Vad Trump gör är inte alltid det rätta.
Det borde komma någon pushback från hans supportrar någon gång. "Det finns gränser vi inte accepterar att du överträder".

Å andra sidan, om han bara ska välja personer som varit snälla mot honom så måste han snart börja plocka folk från alt right till sin administration.
2016-08-11, 19:38
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
För övrigt, vad är John Bolton känd för rent politiskt?

En bra sammanfattning av Bolton är att han kritiserade GW Bushs regering andra perioden 2004-2008 för att de blev alldeles för mjuka och fredsinriktade för Boltons smak. En nutida Djingis Khan som skulle få Hillary att framstå som en fredsduva.
Kan bli intressant att höra vissa Trump-supportrars bortförklaringar om det verkligen blir Bolton på utrikesministerposten. Jag håller det inte för uteslutet att det är sant, för Bolton kör raka puckar och är mycket aggressiv, så det kan nog tilltala Trump.

Trump-Bolton vore ett utmärkt recept för mer krig, kan bara tänka mig den duon nästa gång Kim Jong Prutt börjar kaxa sig igen och tror att ingen kommer göra något denna gång heller...
2016-08-11, 19:41
Medlem
Citat:
Tillverkningsjobben kan man ju glömma de har Kina.Med patriotismen menar jag att företagen bara hittar ytterligare nåt utfattigt skitland som kan tillverka sina skitsaker ännu billigare.
Frågan är om det går att"bjuda under"dessa utfattiga skitländer utan att arbeta gratis.

Som jag sa så är en hel del jobb troligen borta för gott, som tillägg kanske ska sägas, sedan länge.

Däremot finns det ju fortfarande industriell produktion i USA och Sverige med för den delen.

Man kan enkelt låta den dö sotdöden genom att inte låta den vara lönsam om man vill såklart, i USA är man inte lika pressade som i Sverige när det gäller lönebildning och facklig övermakt däremot.

Lägre skatter är ju inte en kostnad, även om många vänstermuppar tror det.
2016-08-11, 19:42
Medlem
Fris avatar
Citat:
De legala immigranterna skulle väl få de illegalas jobb?
De legala skall alltså jobba för staten iom att de kan avkräva folk på legitimation?
Då ökar väl statens kostnader ännu mer?
Har Trump kommit med detta förslag eller är det ditt eget?
Det är ett enkelt exempel på hur extremt enkelt det är att skicka bort alla illegala invandrare i USA på några dagar. Det finns massor med andra metoder, men jag skulle föredra att den döda tanden dras ut så fort som möjligt för att få smärtan överstökad.

Kritiken om att "det går inte" håller inte mot Trump. Vartenda barn inser ju att det går, på ett eller annat sätt. Det finns helt uppenbara lösningsalternativ. "Det går inte"-argumentationen duger inte, den biter inte, den vinner inte någon väljare. "Det går inte" att UK lämnar EU. Åsså hoppsan!! Fail fail fail again. Fattar ingenting. Fortsätter att faila.

Det är visst möjligt att verkställa den lag som idag gäller i Obamas USA.
2016-08-11, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Givetvis får du tolka det hur du vill. Jag kände nog direkt när han sa det att det var en subtil antydan om att de som har vapen kan göra något åt Clinton via detta vapen. Du kan även titta på minspelet på en del personer bakom honom när han sagt denna mening...

Jag har sett analyser ord för ord, mening för mening och hur de hänger ihop, och utan tvekan är det
- Efter att Clinton har blivit vald
- De som har/använder vapen .. för dessa kanske det finns ett sätt att göra något åt detta

Visst, bara en oskyldig mening egentligen. Men han SA detta, och alla försök att förklara det med att han menade något annat blir bara krystade.
Men han säger aldrig att de ska använda sina vapen. Men eftersom det handlade om 2nd ammandment så var det dem han åsyftade. Han säger ju först att om Hillary vinner är det kört, då försvinner alla vapen. Sen rätta han sig ju, och menar att även om Hillary skulle vinna så betyder det inte att vapnen kommer tas ifrån vapenägarna. För det är ett projekt som blir svårt att genomföra.

Jag kan inte mycket om vapnen där borta men det jag har sett är att unga söta tjejer, 18+ eller vad det nu är för ålder att skaffa vapen, i USA kan gå omkring med pistoler i sina handväskor. Eller att en annan tjej har ett Tony Montana liknande assault riffle stående bredvid sitt nattduksbord. https://www.youtube.com/watch?v=a_z4IuxAqpE
2016-08-11, 19:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Det är ett enkelt exempel på hur extremt enkelt det är att skicka bort alla illegala invandrare i USA på några dagar.

Jag är den förste att skriva under på att illegala invandrare ska ut så fort som möjligt, både ur USA och Sverige

Men du kan väl ändå inte tro själv på att alla illegala invandrare i USA kan skickas bort på några dagar, extremt enkelt?

Det är ju nästan Trump-klass på det bisarra uttalandet. Många är ju totalt okända för myndigheter, och jobbar, i flera led, för andra illegala invandrare. Så det går inte att få rätt på dem så enkelt. Samt oavsett om man engagerade hela USA's logistiska funktion så skulle det inte gå att transportera 11 miljoner människor till andra länder på några dagar.... Helt bisarrt att påstå. Snarare några år tar det, och det kommer garanterat att gömma sig kvar några illegala även efter detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in