2016-08-08, 19:33
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Vad var bakgrunden till dådet? Hämnd?

Med såhär långa straff är rymning nästa värt det. Tänk att missa hela sitt 20-tal...

Men skönt att se ordentliga straff. Sjukt mycket ångest för Abdulraham att sitta í fängelse och tänka på att han kunde varit fotbollsproffs, ett skitliv istället för ett drömliv.

Mobil på insidan och kontakter/cash på utsidan så går det att rymma, störst risk/chans är väl vid transporter initialt innan de är "inne" i systemet skulle jag tippa.
Som sagt, med livstid har man inget att förlora. Vet inget om deras ev. nätverk utomlands, det måste gå snabbt om någon lyckas komma loss.
Citera
2016-08-08, 19:34
Medlem
Någon som vet hur lång tid de tar ungefär tills hovrätten tar upp fallet ?
Citera
2016-08-08, 19:51
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Vet inte om någon redan nämnt detta men den för Jonis som fick livstid gick i min klass och hyllade Hitler för att han vill utrota judarna. Man märkte snabbt att han inte var den skarpaste kniven i lådan.
Citera
2016-08-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Rymning?, jo tjena, det är till och med flygförbudszon runt de anstalter Kulturberikarna kommer sitta på, sedan de extremt höga murarna, elstängslen, + de cirka 30 förstärkta dörrarna med kameror var 5:meter, tror du inte larmet hinner gå ifall någon ens kommer i närheten av anstalten, ifall någon av dessa killar lyckas rymma kommer man göra filmer om dem, och det kommer staten inte tillåta, man kan inte vinna mot en stat hur tuff man än är.
Och enligt vad jag läst om dessa killar så kommer de max bestämma om vem som ska få det sista kokta ägget typ, kanske i början av sin volta vara aggressiva mot personal och andra intagna men de kommer mjukna som alla andra efter cirka 10 år, gråta mycket ångra sitt liv, och kanske komma till någon slags försoning med sig själv, sedan kanske efter 10 års gott uppförande få sitt livstid omvandlat till tidsbestämt och då komma ut som en gammal man med skulder, ångest, ingen utbildning, hatad av samhället, nä fy fan den som klarar det skulle lika gärna kunna fått nobels fredpris ifall han/hon/hen hade satsat rätt från början.

Jag bara menade sett till straffet. Inte att de faktiskt skulle göra det. 10(?) år och dessutom de som formar resten av ens liv på anstalt, det är tufft.

Förhoppningsvis skickar det lite signaler till andra kriminella i Sverige. Är det värt det? Vad är det för liv ni lever. Hamnar i fängelse eller blir skjuta, för vad?
Citera
2016-08-08, 20:05
Medlem
barnets avatar
Vad vet vi om motiv till dådet, vad ledde fram till det etc?
Citera
2016-08-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Vad vet vi om motiv till dådet, vad ledde fram till det etc?

Motivet är för det som hände på Väderils 2013...
Citera
2016-08-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
20 år * 365 dagar * 5500 kr per dag = ca 40 miljoner kronor.

Borde öppna filial i Somalia. En tusendel av kostnaden?

http://www.friatider.se/svenska-f-ngelser-dyrare-n-grand-hotel
Inte lika billigt, men stor besparing för oss skattebetalare och ett rejält straff = hyra platser i något av Rysslands hårdaste fängelser Dvs. små celler med en säng och ett hål i golvet , rena helvetet och mat som är sämre än vad många ger till sina husdjur här hemma, det straffet förtjänar dessa herrar då det inte är det minsta synd om dem.
Citera
2016-08-08, 20:41
Medlem
Vad hade Sharia lagar gett dessa herrar för straff?
Citera
2016-08-08, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Det trodde jag också. Domstolen beslutar inte om en person ska utvisas utan det är ju som jag sa tidigare politiker och/eller Kriminalvården.

Sedan att domstolen dömer till utvisning är en annan sak. Då sker utvisningen efter avtjänat straff.

Danska fängelser är ganska lika svenska faktiskt så Adam behöver inte tänka på den biten.

Nja, jag tror att det finns ök. om hur frågor av denna art skall behandlas i enl. med gällande avtal länderna emellan, han kommer att få avtjäna sitt straff i Danmark efter div. överklaganden.

Clark O fick sig en rejäl volta sist, värsta han varit med om om jag förstått saken rätt. Tror med bestämdhet att han utvisas till rättsvårdande myndigheter i Danmark. Hoppas kräket får samma behandling som Clark.
Citera
2016-08-08, 21:09
Medlem
Citat:
Motivet är för det som hände på Väderils 2013...

Ursäkta en äldre svensk som inte har någon koll vad som händer i dessa gäng. Men vad var det då som hände o triggade detta vansinnesdåd?
Citera
2016-08-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ztella
Mobil på insidan och kontakter/cash på utsidan så går det att rymma, störst risk/chans är väl vid transporter initialt innan de är "inne" i systemet skulle jag tippa.
Som sagt, med livstid har man inget att förlora. Vet inget om deras ev. nätverk utomlands, det måste gå snabbt om någon lyckas komma loss.

Går att rymma! Ja, tjena på dig med!
Citera
2016-08-08, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fintuna
Inte lika billigt, men stor besparing för oss skattebetalare och ett rejält straff = hyra platser i något av Rysslands hårdaste fängelser Dvs. små celler med en säng och ett hål i golvet , rena helvetet och mat som är sämre än vad många ger till sina husdjur här hemma, det straffet förtjänar dessa herrar då det inte är det minsta synd om dem.

Tror inte Ryssland vill få in ohyran! Bättre att Sverige fortsätter att ta emot fler så att andra länder förblir rena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in